Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 02:40

7
بهمن
داروهای موثر در کم کاری و پرکاری تیروئید

داروهای موثر در کم کاری و پرکاری تیروئید

از عوارض داروهای کم کاری تیروئید میتوان به تپش قلب، لرزش دست‌ها، اسهال و عادت‌ماهیانه‌های نامنظم اشاره نمود.

دکتر رضوان خوش بین؛ داروساز

 

 

داروی پر مصرف در کم کاری تیروئید چیست و در مصرف آن چه نکاتی را باید بدانیم؟

از عوارض داروهای کم کاری تیروئید میتوان به تپش قلب، لرزش دست‌ها، اسهال و عادت‌ماهیانه‌های نامنظم اشاره نمود. یکی از داروهای پر مصرف در کم کاری تیروئید لوو تیروکسین بوده که جا دارد کمی در مورد آن توضیح دهیم: 1-دارو را به همان مقداری که پزشک تجویز کرده، مصرف کنید، نه زیاد و نه کم. 2-حتما قرص را با یک لیوان پر از آب مصرف کنید.

قرص لووتیروکسین به سرعت حل می شود و در صورتی که آب کافی با آن ننوشید ممکن است موجب ورم گلو و خفگی و یا بالا آوردن شود. لووتیروکسین را با  معده خالی و نیم ساعت قبل از غذا خوردن مصرف کنید. 3- چون این دارو سبب بیخوابی می‌گردد بهتر است لووتیروکسین را صبح مصرف کنید. دستورالعمل‌های پزشک را رعایت کنید و دارو را هر روز در یک ساعت مشخص مصرف کنید. 4- برای اطمینان از تاثیر دارو، باید مرتبا با مراجعه به متخصص غدد، آزمایش خون و ادرار بدهید. 5-قرص‌های لووتیروکسین را باید در دمای اتاق و دور از رطوبت و گرما نگهداری کنید.

اگر قرص لووتیروکسین را فراموش کردید

1-همان موقع که یادتان آمد، دارو را مصرف کنید.

2-اگر دارو را در یک نوبت فراموش کردید، مقدار دوز دارو را زیاد نکنید.  برخی داروها اگر همزمان با لووتیروکسین مصرف شوند، باعث کاهش اثر آن می‌شوند

داروهای زیر را حداقل 4 ساعت قبل از مصرف لووتیروکسین و یا 4 ساعت بعد از مصرف لووتیروکسین مصرف کنید تا اثر آن را کم نکنند

کربنات کلسیم  فروس سولفات (قرص آهن)  داروهای زخم معده و روده  داروهای پایین آورنده پتاسیم  آنتی اسید‌های حاوی آلومینیوم  داروهای پایین آورنده کلسترول  داروهای دیابت و انسولین  داروهای گشاد کننده عروق مانند وارفارین  داروی داخل وریدی برای بیماران عروقی موادغذایی زیر باعث می‌شوند لووتیروکسین کمتر جذب بدن شود، لذا از مصرف آنها با این دارو خودداری کنید.

شیر خشک حاوی سویا، غذاهای حاوی دانه‌ها، گردو و غذاهای دارای فیبر زیاد مانند: کلم، سیب، تمشک، گلابی، لوبیا، نخود فرنگی، عدس، کنگرفرنگی.

عوارض لووتیروکسین

اگر با مصرف لووتیروکسین، دچار کهیر، مشکل تنفسی، ورم صورت و لب ها و زبان و گلو شدید، نشان می‌دهد به این نوع لووتیروکسین حساسیت دارید و باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید. اگر دچار عوارض جدی زیر شدید نیز باید به پزشک مراجعه کنید:

سردرد   بی خوابی  عصبی و یا تحریک پذیر بودن  تب، گرگرفتگی و تعریق  تپش قلب و یا لرزش در قفسه سینه  تغییر عادت ماهانه  تغییر اشتها و وزن، عارضه جانبی کم خطر لووتیروکسین عبارت است از ریزش موی خفیف 

نکته: مصرف داروی لووتیروکسین در درازمدت باعث کاهش توده استخوانی و شکستگی استخوان می‌شود.

مصرف لوو تیروکسین در کودکان

 برای کودک و نوزاد قورت دادن قرص لووتیروکسین سخت است. بنابراین قرص را بشکنید و آن را با 1 تا 2 قاشق چایخوری آب مخلوط کنید. با قاشق و یا قطره چکان آن را مخلوط کنید و مخلوط حاصل را فورا به کودک خود بدهید و آن را نگه ندارید.

عوارض داروهای مورد مصرف در پر کاری تیروئید

داروهای ضد تیروئید خوراکی شامل متی مازول برای بیماران با بیماری گریوز به مدت طولانی و برای علل دیگر پرکاری تیروئید به مدت کوتاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. با مقدار مناسب دارو کنترل پرکاری تیروئید در عرض چند هفته میسر است. این داروها عوارض جانبی نیز دارند از جمله بثورات پوستی، خارش، تب و به‌ندرت التهاب کبد یا کاهش گلبول های سفید خون.

بیماران باید جهت شناخت این عوارض آموزش داده شوند و اگر دچار زردی پوست و کهیر یا خارش شدید،‌ تب بالا یا گلو درد شدید شدند، باید داروها را قطع نموده به پزشک خود مراجعه کنند. با قطع داروی ضد تیروئید احتمال برگشت پر کاری تیروئید وجود دارد.

 

برچسب ها: عوارض داروها، تیروئید، قرص لووتیروکسین، قرص تیروئید، عوارض داروهای کم کاری تیروئید تعداد بازديد: 3329 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز