Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 12:21

12
خرداد
تكرر ادرار (2)

تكرر ادرار (2)

بی اختیاری ادرار زمانی است که فرد بر فرایند دفع ادرار کنترلی نداشته باشد.

 

تکرر ادرار را نباید با بی اختیاری ادرار اشتباه گرفت. بی اختیاری ادرار زمانی است که فرد بر فرایند دفع ادرار کنترلی نداشته باشد. البته ممکن است برخی افراد به هر دو مشکل مبتلا باشند. پزشک برای تشخیص مشکل و میزان آن ابتدا سوالاتی در رابطه با تعداد دفعات دفع ادرار در طول شبانه روز یا احساس سوزش یا عدم سوزش هنگام دفع ادرار از بیمار می‌پرسد. در برخی موارد تکرر ادرار با توجه به شرایط فرد و سبک زندگی او عادی تلقی می‌شود.

اما اگر تکرر ادرار بر زندگی فرد تاثیر سو بگذارد و باعث بر هم خوردن نظم طبیعی زندگی شود، در اینصورت باید در فکر درمان جدی این مشکل بود.اگر تکرر ادرار شما همراه با سایر علائم مانند درد کمر، استفراغ، تب، خستگی، وجود خون در ادرار یا کدر بودن ادرار، ترشح از اندام تناسلی و کاهش یا افزایش اشتها بود، حتما باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است این مشکل شما نشان دهنده یک بیماری جدی باشد.

برای مثال، یکی از دلایل تکرر ادرار، عفونت کلیه‌ها است که باید سریعاَ به آن رسیدگی شود. اگر عفونت کلیه به موقع درمان نشود، کلیه‌ها برای همیشه آسیب می‌بینند و حتی ممکن است از کار بیافتند و یا ممکن است باکتری وارد جریان خون شما شده و جان شما را تهدید کند.

علل تکرر ادرار

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، دفع ادرار یک فرایند پیچیده است که مستلزم هماهنگی تعداد زیادی ماهیچه و عصب با یکدیگر است. این اعصاب به سیستم عصبی مرکزی و در نهایت به مغز متصل هستند. پس تکرر ادرار می‌تواند ناشی از وجود مشکل در هر یک از اندام‌های دخیل در فرایند دفع ادرار باشد.

علاوه بر عوامل فیزیکی، عوامل روانی نیز در این مشکل ممکن است سهم داشته باشند. اما آنچه که همواره باید به آن توجه شود این است که اگر مشکل دفع ادرار طولانی شود، به احتمال زیاد علامتی برای یک بیماری جدی است. البته مصرف برخی داروها، مانند داروهای ادرار آور نیز می‌تواند باعث تکرر ادرار شود.

نوشیدن مایعات پیش از خواب نیز از جمله علل دیگر تکرر ادرار است. دیابت، بارداری و اختلالات مربوط به پروستات از مهمترین دلایل تکرر ادرار هستند. برخی دلایل دیگر این مشکل عبارتند از: اضطراب، سکته مغزی یا سایر مشکلات مربوط به سیستم اعصاب، عفونت غده پروستات و التهاب آن، عفونت کلیه، وجود تومور در قسمت لگن، التهاب دیواره مثانه، فعالیت بیش از حد مثانه، سرطان مثانه، سنگ مثانه، بی‌اختیاری ادرار و ضعف ماهیچه‌های دستگاه دفع ادرار.

افرادی که مبتلا به تکرر ادرار هستند باید حتما به پزشک مراجعه کنند. پزشک با توجه به علائم بیماری آنها و شدت آن در رابطه با درمان و نوع و میزان داروهای ضروری تصمیم خواهد گرفت. برای مثال اگر مشکل تکرر ادرار ناشی از دیابت باشد، نوع درمان باید متناسب با این بیماری باشد.

اگر مشکل به دلیل عفونت کلیه باشد، معمولا مصرف آنتی بیوتیک به بیمار تجویز می‌شود. البته روش‌های دیگر، نظیر انجام حرکت‌های ورزشی و ایجاد تغییرات در رژیم غذایی نیز وجود دارند که معمولا پزشکان در کنار مصرف دارو آنها را نیز برای بیمار خود تجویز می‌کنند.

 

 

 

 برای خواندن بخش اول- تكرر ادرار - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سرطان مثانه، بی اختیاری ادرار، دفع ادرار، علل تکرر ادرار، مشکل دفع ادرار، افراد مبتلا به تکرر ادرار، عفونت کلیه تعداد بازديد: 1749 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز