Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 12:13

12
خرداد
تكرر ادرار (1)

تكرر ادرار (1)

تکرر ادرار به شرایطی اطلاق می‌شود که فرد در آن بیش از حد معمول ادرار دفع می‌کند.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

تکرر ادرار به شرایطی گفته می‌شود که فرد به دفعات متوالی و بیش از حد معمول احساس نیاز به خالی کردن مثانه خود می‌کند. این مشکل نه تنها برای فرد مشکلات زیادی، از جمله بی‌خوابی، ایجاد می‌کند، بلکه ممکن است نشان دهنده یک بیماری جدی باشد. پر ادراری  عبارتی است که در علم پزشکی به تکرر ادرار اطلاق می‌شود.

متاسفانه بسیاری از افرادی که مبتلا به این بیماری هستند آن را بخشی از زندگی و مشکلی همیشگی تلقی می‌کنند که باید با آن کنار بیایند. برخی از آنها تصور می‌کنند این مشکل آنقدر مهم نیست که بخواهند به خاطر آن به پزشک مراجعه کنند یا شاید هم از تشخیص پزشک و نتایج آزمایشات خود می‌ترسند.

اما در اغلب موارد، هنگامی‌که فرد به پزشک مراجعه می‌کند و تحت درمان قرار می‌گیرد، متوجه می‌شود که مشکلش آنطور که تصور می‌کرده است جدی نیست و با مصرف چند دارو و رعایت برخی نکات می‌تواند دوباره به روند عادی زندگی خود ادامه دهد. برای مثال ممکن است تکرر ادرار به دلیل مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های کافئین‌دار، نظیر قهوه و چای باشد.

یا در مورد خانم‌های باردار، این مشکل به دلیل بزرگ شدن رحم و فشار آوردن آن بر مثانه باشد. اما اگر به هر دلیل تکرر ادرار به دلیل یک اختلال جدی‌تر باشد، بهترین و عاقلانه‌ترین راه مراجعه سریع به پزشک است، زیرا چنین مشکلاتی هر چه زودتر تشخیص داده شوند، راحت‌تر درمان می‌شوند.

ادرار و دفع ادرار

ادرار به مواد اضافی و گاه سمی بدن گفته می‌شود که توسط کلیه‌ها از خون جدا شده و وارد مثانه می‌شود. ادرار پس از جمع شدن در مثانه برای خروج از بدن آماده می‌شود. ادرار در حالت عادی باید شفاف و بدون رنگ باشد و از اوره، اسید اوریک و آب تشکیل شده باشد.

ابتلا به برخی بیماری‌ها باعث می‌شود در ادرار مواد دیگری نظیر قند و یا برخی انواع پروتئین‌ها مشاهده شود.هر فرد عادی در طول شبانه روز حدود 5 الی 8 پیمانه یا 1 الی 8/1 لیتر ادرار دفع می‌کند. فرایند دفع ادرار یک فرایند پیچیده است که مستلزم هماهنگی تعداد زیادی ماهیچه در دستگاه دفع ادرار می‌باشد.

این ماهیچه‌ها توسط اعصاب گوناگون که به سیستم عصبی مرکزی متصل هستند کنترل می‌شوند. در نوزادان و کودکان تا سن 3 الی 5 سالگی فرایند دفع ادرار غیر ارادی است و پس از آن با آموزش آنها نحوه کنترل ادرار را یاد می‌گیرند.

تکرر ادرار

تکرر ادرار به شرایطی اطلاق می‌شود که فرد در آن بیش از حد معمول ادرار دفع می‌کند. این مشکل معمولا با فشار به مثانه همراه است. اکثر افراد می‌توانند در طول شب 6 الی 8 ساعت را بدون خالی کردن مثانه خود بخوابند اما برخی باید طی این ساعات چندین بار از خواب بیدار شوند و ادرار موجود در مثانه را خالی کنند تا بتوانند به خواب خود ادامه دهند. به همین دلیل است که تکرر ادرار می‌تواند بر کیفیت زندگی افراد تاثیر سو بگذارد...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- تكرر ادرار- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تکرر ادرار، خالی کردن مثانه، پر ادراری، درمان تکرر ادرار، پیشگیری از تکرر ادرار، ادرار و دفع ادرار، فشار به مثانه تعداد بازديد: 1850 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز