Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 08:29

8
بهمن
آنفلوانزا چیست (3)

آنفلوانزا چیست (3)

واكسن آنفلوآنزا تاریخ مصرف دارد و بعد از گذشت تاریخش قابلیت استفاده ندارد. تاثیر تزریق واكسن آنفلوآنزا صد در صد نیست اما تا حدود زیادی ایجاد ایمنی می‌كند به این ترتیب كه فرد یا ویروس‌های شایع در آن سال را نمی‌گیرد.

 

این ویروس بسیار كندتر از نوع A شیوع می‌یابد. ویروس آنفلوآنزای C گونه نادرتری از آنفلوآنزا است. هم در انسان‌ها، سگ‌ها و خوك‌ها شیوع می‌یابد اما به ندرت می‌تواند انسان‌ها را درگیر كند. به‌طور كلی ساختار ویروس‌های A,B,C شبیه هم هستند. این ویروس‌ها فقط در سلول‌های زنده تكثیر می‌شوند و این تكثیر در طی چند مرحله انجام می‌شود. ابتدا ویروس وارد سلول می‌شود، سپس ژنومه خود را وارد آن می‌كند و یك كپی جدید از پروتئین‌های ویروسی به وجود می‌آورد و در مرحله آخر از سلول‌های میزبان خارج می‌شود.

قربانیان معروف آنفلوانزا

مهم‌ترین و مشهورترین افرادی كه تا به حال جان خود را در اثر ابتلا به ویروس آنفلوانزا از دست داده‌اند عبارتند از: مارتین ون بورن (رئیس جمهور آمریكا بود)، پائولو بوسلی (1932)، بنجامین هرسیون (1901). (رئیس جمهور وقت آمریكا بود.، لورن استرن (1768) نویسنده، جان راسكین(1900) فلسفه‌دان، آمادئو گاردوسو (1918) نقاش، الوود هینز (1925) از مخترعان اتومبیل، چاركز گریفز (1926) آهـنــگساز، ادوارد كــانــلـی (1928)
هنر پیشه، تئودوررابرت (1928) خواننده پاپ، جولز داسین (2008) تهیه كننده سینمایی و ...

آنفلوآنزای خوكی

در سال 1976 نوعی از ویروس آنفلوآنزا با نام آنفلوآنزای خوكی در میان مردم شیوع یافت شدت شیوع و اثرات زیانبار آن كمتر از ویروس سال 1918 بود. از ویروس آنفلوآنزای نوع A نشات می‌گیرد. در سال 1918 این ویروس شیوع زیادی در سطح جهان یافت. این بیماری معمولاً در خوك دیده می‌شود اما در صورت تماس با خوك‌های مبتلا به انسان‌ها نیز منتقل می‌شود. علائم آنفلوآنزای خوكی تب، سردرد، خستگی و كوفتگی بدن، گلو درد شدید، سرفه و در برخی موارد اسهال بوده است.

ویروس آنفلوآنزای خوكی H1N1 است. تماس با هر چیزی كه با این ویروس آلوده شده است باعث سرایت بیماری می‌شود. ویروس آنفلوآنزا از نخستین سال‌هایی كه پی به آن برده شده است تا كنون همواره دچار تغییراتی شده است. این تغییرات هر چند سال یكبار اتفاق می‌افتند گاه كوچك و جزئی هستند و گاه بزرگ و كلی. به همین دلیل است كه نمی‌توان یك واكسن آنفلوآنزا تهیه كرده و در همه دوران‌ها از آن استفاده نمود، لذا هر سال بر مبنای، ویروس آن سال، واكسن را تهیه و تولید می‌كنند.

واكسن آنفلوآنزا تاریخ مصرف دارد و بعد از گذشت تاریخش قابلیت استفاده ندارد. تاثیر تزریق واكسن آنفلوآنزا صد در صد نیست اما تا حدود زیادی ایجاد ایمنی می‌كند به این ترتیب كه فرد یا ویروس‌های شایع در آن سال را نمی‌گیرد و یا اینكه اگر بگیرد در حد بسیار خفیف‌تر می‌گیرد.

 ویروس آنفلوآنزا

افراد پیر و سالخورده، كودكان خردسال، افراد بیمار (بیماران مبتلا به آسم، دیابت و بیماری‌های قلبی و خانم‌های باردار بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به آنفلوآنزا هستند و این بیماری در آنها خطرات بیشتری را نیز به همراه دارد. واكسن آنفلوآنزا از رشد ویروس در تخم‌مرغ بارور رشد داده می‌شود.

بعد از فرایند خالص سازی، ویروس غیرفعال می‌شود. و از آن برای تهیه واكسن ویروس غیرفعال استفاده می‌شود. ویروسی كه در داخل تخم‌مرغ رشد كرده است واگیری خود را از دست می‌دهد و باعث می‌شود تا فرد در برابر ویروس آنفلوآنزای شیوع یافته در آن سال مصون بماند.

از آنجایی كه ویروس داخل تخم‌مرغ رشد داده می‌شود، افرادی كه به تخم‌مرغ حساسیت دارند، نباید از واكسن آنفلوآنزا استفاده نمایند. فرمول تهیه واكسن هر سال تغییر می‌كند زیرا ویروس آن متغیر است. علاوه بر استفاده از واكسن آنفلوآنزا مخصوصاً برای افرادی كه بیشتر آسیب‌پذیر هستند، رعایت نكات بهداشتی و ترك برخی عادات ناسالم تاثیر زیادی در كاهش شیوع ویروس‌های آنفلوآنزا دارد.

 

 

براي خواندن بخش اول- آنفلونزا چيست- اينجا كليك كنيد.

براي خواندن بخش دوم- آنفلونزا چيست- اينجا كليك كنيد.

 

برچسب ها: ویروس آنفلوآنزا، آنفلوآنزای خوكی، قربانیان معروف آنفلوانزا، واكسن آنفلونزا، نحوه شيوع ويروس آنفلونزا تعداد بازديد: 556 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز