Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 10:04

19
تیر
سوزش سر معده (2)

سوزش سر معده (2)

برای کنترل مشکل سوزش معده شما می‌‌توانید در سبک زندگی خود تغییرات زیر را ایجاد نمایید: در هر وعده غذای کمتری مصرف کنید، اما تعداد دفعات غذا خوردن را افزایش دهید. از خوردن غذا قبل از خوابیدن خودداری نمایید.

تشخیص

سوزش معده یکی از مشکلات رایجی است که می‌‌تواند با سایر بیماری‌‌های مربوط به قفسه سینه همچون موارد زیر اشتباه گرفته شود:

- حمله قلبی

- آمبولی ریه

- ذات الریه

- درد قفسه سینه

تشخیص این بیماری با دریافت یک سابقه کامل از بیماری و معاینه فیزیکی بیمار شروع می‌‌شود.

در بسیاری از موارد که اطلاعات کافی درباره وضعیت سلامتی فرد در اختیار پزشک متخصص قرار گیرد امکان شروع یک برنامه درمانی مناسب برای بیمار فراهم می‌‌شود.

به هر حال در برخی موارد نیاز به انجام آزمایش‌‌های دیگر در این رابطه به شرح زیر وجود دارد:

عکس برداری رادیولوژی: در این حالت از بیمار خواسته می‌‌شود که باریم یا گاستروگرافین را فرو دهد و در این زمان متخصص رادیولوژی از پرتوی ایکس تابانده برای مشاهده وضعیت حرکت این مواد در مری و وارد شدن آنها به معده استفاده می‌‌کند.

در این زمان در کنار بررسی موارد ناهنجاری یا التهاب‌‌های موجود در مری و دیواره آن، می‌‌توان عملکرد مناسب عضلات مری با یک الگوی متوازن برای انتقال این مواد به معده را نیز مورد بررسی قرار داد.

آندوسکوپی: در این آزمایش یک متخصص بیماری‌‌های گوارش از یک اسکوپ قابل انعطاف و دوربین متصل به آن برای نگاه کردن به دیواره داخلی مری و معده استفاده می‌‌کند.

به این ترتیب امکان تشخیص التهاب و زخم‌‌های ایجاد شده وجود خواهد داشت. علاوه بر این در این روش امکان نمونه برداری از مقدار کمی از بافت‌‌های مری و معده برای بررسی احتمال سرطانی بودن سلول‌‌ها وجود دارد.

مانومتری و آزمایش PH: در موارد نادر زمانی که روش‌‌های معمول توانایی تشخیص مشکل بیمار را نداشته باشد یا زمانی که این علائم غیر عادی باشند، از اندازه گیری فشار و ارزیابی سطح اسید استفاده می‌‌شود و این روش می‌‌تواند در تشخیص مشکل مفید و سودمند باشد.

درمان

برای درمان سوزش معده به موارد زیر می‌‌توان توجه کرد.

دارودرمانی

بسیاری از داروهای موجود در داروخانه‌‌ها می‌‌تواند به کاهش سوزش معده کمک کند. البته باید توجه داشت که این داروها باید حتماً توسط پزشک برای بیمار تجویز شود. این داروها شامل موارد زیر هستند:

- داروهای ضد اسید معده که در عمل می‌‌توانند اسید معده را خنثی کنند. مصرف این داروها می‌‌تواند به سرعت باعث تسکین ناراحتی بیمار شوند. به هر حال این داروها نمی توانند آسیب وارد شده به مری به خاطر اسید معده را درمان نمایند.

داروهای ضد اسید معده ممکن است پس از خوردن غذا، قبل از خواب، یا در هر زمان مورد نیاز دیگر مصرف شوند تا به این ترتیب تاثیر زیاد اسید معده را کاهش داده و یک پوشش محافظ بر روی دیواره مری ایجاد نمایند.

- داروهای کاهنده اسید معده که می‌‌توانند سطح ترشح اسید معده را کاهش دهند. این داروها دارای سرعت عمل مشابه داروهای ضد اسید نیستند، اما می‌‌توانند در دوره زمانی طولانی تر برای بیمار مفید باشند.

- مهار کننده‌‌های پروتون پمپ مثل لانسوپرازول و امپرازول می‌‌توانند اسید معده را کاهش دهند.

اگر درمان‌‌های معمول در این رابطه جواب نداد یا دارای اثربخشی مناسب نبود، لازم است با پزشک ملاقات شود. در این حالت ممکن است نیاز به تجویز داروهای دیگر برای بهبود وضعیت بیمار وجود داشته باشد.

توجه داشته باشید که مهار کننده‌‌های پروتون پمپ از انواع داروهایی هستند که مانع تولید اسید معده می‌‌شوند. این داروها شامل موارد زیر هستند:

- امپرازول

- رابپرازول

- پنتوپرازول

- لانزوپرازول

درمان خانگی

برای کنترل مشکل سوزش معده شما می‌‌توانید در سبک زندگی خود تغییرات زیر را ایجاد نمایید:

- در هر وعده غذای کمتری مصرف کنید، اما تعداد دفعات غذا خوردن را افزایش دهید.

- از خوردن غذا قبل از خوابیدن خودداری نمایید.

- از مصرف الکل، آسپرین، ایبوپروفن و کافئین اجتناب کنید.

- سیگار نکشید.

- سر خود را در زمان خوابیدن بالا بگیرید (با استفاده از دو یا سه بالش) تا به این ترتیب امکان کشیدن اسید معده به پایین توسط جاذبه فراهم شود و از رفلاکس اسیدی و سوزش معده جلوگیری گردد.

درمان در کودکان

در این حالت از روش‌‌های درمانی خاص با توجه به شرایط زیر برای کودکان استفاده می‌‌شود:

- سن کودک، سطح سلامتی و سابقه بیماری

- میزان شدت بیماری

- سطح تحمل کودک در برابر داروها، روش‌‌ها، یا درمان‌‌های خاص

- انتظارات موجود از شرایط بیماری

- انتخاب و اولویت‌‌های والدین کودک

عوارض

سوزش معده مکرر که باعث ایجاد مشکل برای شما می‌‌شود به عنوان بیماری رفلکس معده به مری (GERD) شناخته می‌‌شود. درمان این مشکل نیازمند تجویز دارو و گاهی اوقات عمل جراحی و سایر روش‌‌های درمانی موجود است.

این بیماری می‌‌تواند بطور جدی مری بیمار را دچار آسیب نماید...

 

 

برای خواندن بخش اول -سوزش سر معده- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم -سوزش سر معده- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سوزش سر دل، رفلاکس معده، درد معده، مشکلات گوارشی، درمان سوزش سر دل، تشخیص سوزش سر دل، دارو درمانی سوزش سر دل، درمان خانگی سوزش سر دل تعداد بازديد: 781 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز