Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 16:18

17
فروردین
كبد از دیدگاه طب‌چینی

كبد از دیدگاه طب‌چینی

كار كبد بسیار به حالات روحی روانی فرد علی‌الخصوص خشم و افسردگی وابسته است به این ترتیب اگر این دو حالت در فردی به صورت طولانی مدت وجود داشته باشد كبد دچار اختلال می‌شود.

دكتر الهام امیرآذر، عضو تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

كبد ارگانی است كه در ربع فوقانی راست شكم قرار گرفته است و از نظر چینی‌ها كانال آن به كانال كیسه‌صفرا متصل است و به اصطلاح این دو ارگان جفت و یا زوج هستند. از آنجایی كه هرازگاهی در صورت جایی برای تظاهر علائمش دارد محل ظهور علائم كبد چشم‌ها می‌باشند (همانطوری كه در طب غربی هم می‌توان هپاتیت را از زرد شدن چشم‌ها تشخیص داد).

وظایف مهم كبد

1- ذخیره خون: در واقع كار كبد ذخیر خون است و این ارگان قادر است حجم خون در گردش را كنترل كنند در حال استراحت قسمتی از خون بدن در كبد باقی می‌ماند و در حال فعالیت كه بدن به خون بیشتری نیاز دارد، كبد خون در گردش را با كاهش حجم ذخیره خون، افزایش می‌دهد.

بنابراین كبد به همراه قلب خون‌رسانی به بافت‌ها و اعضاء بدن را به عهده دارد و بنابراین در مورد پریود خانم‌ها هم نقش مهمی بر عهده دارد كه در موقع درمان بیماران مبتلا به اختلالات قاعدگی باید آن را در نظر گرفت.

2-كمك به جریان آزاد انرژی در بدن: عمل دیگر كبد كمك به جریان انرژی است كه آزادانه در بدن به حركت در‌آید. اگر كبد به درستی كار نكند در بدن انسداد ایجاد می‌شود (یا به اصطلاح استگنیشن) مانند رودخانه‌ای كه در آن زباله‌های فراوان ریخته شده و دیگر آب به راحتی قادر به حركت نیست و كار پزشك طب سوزنی در واقع برطرف كردن این انسداد‌هاست.

نكته 1: كار كبد بسیار به حالات روحی روانی فرد علی‌الخصوص خشم و افسردگی وابسته است به این ترتیب اگر این دو حالت در فردی به صورت طولانی مدت وجود داشته باشد كبد دچار اختلال می‌شود و انرژی نمی‌تواند به راحتی در بدن جریان یابد، برعكس آن نیز وجود دارد،  اگر كبد به درستی كار نكند این احساسات منفی مثل خشم و افسردگی در فرد ایجاد می‌شود.

بنابراین انسداد ایجاد می‌گردد كه در ابتدا در سطح انرژی است ولی در نهایت ممكن است به ماده هم تبدیل شود و حتی ایجاد توده‌های سرطانی بنماید.

نكته 2: تعادل و هارمونی در كانال كبد و جریان آزاد انرژی در بدن می‌تواند روی سایر كانالهای انرژی و ارگانها علی‌الخصوص طحال و معده هم تأثیر بگذارد. بنابراین كار كبد می‌تواند به هضم و جذب غذا هم مربوط شود.

نكته 3: از وظیفه‌های كبد ترشح صفرا هم می‌باشد (صفرا ماده‌ای است كه در كیسه صفرا ذخیره شده و به داخل روده ترشح می‌شود).

3-كنترل تاندون‌ها: وظیفه سوم كبد كه توسط خون و انرژی انجام می‌شود. تغذیه تاندون‌ها و نگهداری آنها در وضعیت طبیعی انقباض و انبساط است. وقتی كبد خوب كار می‌كند تاندونها قوی و سالم هستند.

4-كمك به بینایی و سایر اعمال چشم: همانطوری‌كه گفته شد چون كبد به چشم باز می‌شود. هر نوع عمل چشم مانند بینایی، حركات چشم و تطابق و. . . به كبد مربوط می‌شود. (البته در این امر سایر ارگان‌ها هم دخیل هستند ولی عمل كبد واضح‌تر و چشمگیر‌تر است).

 برای سلامت كبد چه كنیم؟

كانال كبد

این كانال‌ دارای 14 نقطه است كه از پا شروع و به قفسه سینه خم می‌شود. البته در عمق بدن با قسمت‌های تناسلی ریه و در نهایت به چشم هم اتصالاتی دارد.

 

برچسب ها: وظایف مهم كبد، كیسه‌صفرا، علائم كبد چشم‌ها، كار كبد، استگنیشن، اختلال در كبد، كانال كبد، كنترل تاندون‌ها، سلامت كبد تعداد بازديد: 808 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز