Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 18 شهریور 1403 - 03:45

23
فروردین
زندگی خود را ازسـموم پاك كنید (1)

زندگی خود را ازسـموم پاك كنید (1)

رنگ‌های شیمیایی حاوی مواد و تركیبات فرار ارگانیك هستند كه مجاری تنفس را تحریك می‌كنند و باعث ایجاد سردرد و سستی و بی‌حالی می‌شوند.

 دکتر حمید محقق؛ پزشک داخلی مرکز تحقیقات گوارش و کبد

 

 

 

آیا می‌دانید كه:

- 99 درصد از هشتاد هزار نوع ماده شیمیایی موجود در محیط پیرامون ما تا قبل از سال 1950 اصلا وجود نداشتند.

- 57 درصد از غذاها، اعم از غلات، گوشت‌ها و حتی آب دست‌كم به یك مورد یا بیشتر از حشره‌كش‌ها آلوده‌اند.

پیشرفت علوم و تکنولوژی، به خصوص در یک قرن اخیر، باعث شده است که انسان با مواد جدیدی که قبل از آن هرگز وجود نداشته است در تماس باشد. بسیاری از این مواد که در واقع به منظور بهبود کیفیت زندگی ساخته و شناخته شده‌اند، ممکن است به صورت شمشیر دو لبه‌‌ای عمل کرده و اثرات سمی بر بدن و اکوسیستم داشته باشند.

ما نمی‌توانیم به‌طور صددرصد از این مواد شیمیایی دوری كنیم واصلاً لزومی هم ندارد این‌كار را انجام دهیم، بلكه می‌توانیم از انواع بسیار مضرتر و خطرناك‌تر مواد شیمیایی بپرهیزیم. واكنش مردم به این مواد شیمیایی دوگونه است یا وحشت‌زده می‌شوند و یا اینكه حقیقت را انكار می‌كنند.

ما نمی‌توانیم پلاستیك را از زندگی‌مان حذف كنیم، ولی برای آنكه استرس ناشی از مواد شیمیایی و مضر مواد پلاستیكی آزارمان ندهد می‌توانیم حجم آنها را در زندگی‌مان كاهش دهیم. البته باید توجه داشت که در مورد بعضی مواد دیدگاه جامعه اشتباه بوده و فاقد اثرات سمی هستند. در زیر در مورد تعدادی از این مواد که در زندگی روزمره استفاده بسیاری دارند، صحبت می‌‌شود.

 رنگ‌های نقاشی با پایه روغن

رنگ‌های شیمیایی حاوی مواد و تركیبات فرار ارگانیك هستند كه مجاری تنفس را تحریك می‌كنند و باعث ایجاد سردرد و سستی و بی‌حالی می‌شوند. رنگ‌های سربی هنوز هم در بسیاری از كشورها مشاهده می‌شوند. زمانی كه رنگ خشك می‌شود، گرده‌هایی از آن منتشر می‌شود.

البته بدن كودكان حساس‌تر است و بسیار زود به این گرده‌ها آلوده می‌شود. این مواد مضر در زنان باردار خطر زایمان زود هنگام و نارس را به دنبال دارند؛ پس باید به‌طور كامل از آنها دوری كرد.

 دود سیگار

دود سیگار حاوی آمونیاك، بنزن، فرمالدهید و 50 نوع ماده شیمیایی خطرناك و سرطان‌زاست دود سیگار به ریه‌ها، كلیه‌ها و كبد آسیب می‌رساند. به علاوه، در تمام اعضای بدن، خطر ابتلا به سرطان را به میزان زیادی افزایش می‌‌دهد. هیچکس ادعا نمی کندکه ترک سیگار ساده است.

ولی همه می‌‌گویند که این سختی، ارزش تحمل آن را دارد .ترک سیگار به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی را کاهش می‌‌دهد. بیماریهایی که جان بسیاری را می‌‌گیرند. همچنین ترک سیگار احتمال ایجاد بیماری ریوی و سرطان را کاهش می‌‌دهد.

ترک سیگار بیش از هر کسی، سبب نجات جان شما و افراد غیرسیگاری پیرامون‌تان می‌‌شود. برای ترک سیگاراهمیت ندارد که شما چقدر یا چه مدت سیگار کشیده‌اید، زمانی که شما سیگار را ترک می‌‌کنید خطر ابتلا به بیماری قلبی کاهش می‌‌یابد. در نتیجه پس از تنها 3 سال از ترک سیگار خطر ابتلا به بیماری قلبی به همان میزانی است که گویا شما اصلا سیگار نکشیده‌اید .

 مواد شیمیایی آنتی‌میكروبیال

 تری‌كلوزان، از مواد شیمیایی است كه در تولید صابون‌های ضدعفونی کننده آنتی‌باکتریال، پاک‌کننده‌ها، دئودورانت‌ها و گاهی خمیردندان‌ها به کار می‌‌رود. این ماده وارد سلول‌های باکتریایی شده و بر غشاء سلولی و تولید مواد مورد نیاز باکتری اثر می‌گذارد. این ماده در لیست FDA به عنوان ماده‌ای که بی‌خطر و مؤثر بودنش به عنوان یک ماده گندزدا مشخص نیست قرار گرفته است.

این ماده سمی است و موجب مسمومیت کبد و ریه‌ها می‌شود، به علاوه می‌تواند باعث ایجاد اختلال در هورمون‌های تیروئید نیز بشود. ما از صابون‌های آنتی‌میكروبیال استفاده می‌كنیم بدون آنكه توجهی به آن داشته باشیم؛ در حالی‌كه این ماده شیمیایی خطرناك است و باید از آن به‌طور كامل دوری كرد.

 خوشبو كننده‌های هوا

در واقع این خوشبو كننده‌ها، آلاینده‌های هوا هستند. حدود 20 درصد از مردم با استفاده از این خوشبو كننده‌ها دچار سردرد می‌شوند. این تعداد در افراد مبتلا به آسم به 34 درصد می‌رسد. مشكلات تنفسی و برخی مسائل دیگر نیز ممكن است علاوه بر سردرد این افراد را تهدید كند.

به علاوه، مانع توانایی ما در بوئیدن می‌شوند، زیرا باعث انتشار عوامل كسالت آور عصبی می شوند و مجاری بینی را با لایه ای از روغن  می‌پوشانند. علاوه بر این مشكلات، مسئله تجمع این مواد خطرناك شیمیایی در  لوله های فاضلاب است، كه علاوه بر عدم وجود هزینه كافی در تصفیه آنها آب كافی هم برای رقیق سازی آنها وجود ندارد.

 غذاهای كنسروی

بیسفنول  BPA) A )یک ماده شیمیایی است که بالغ بر ۴۰ سال، برای ساخت پلاستیک‌های پلی‌کربنات (معمولاً دارای کد بازیافت #۷ و یا «PC» است) و آستر چسبناک پلاستیکی که برای جلوگیری از زنگ زدن قوطی‌های کنسرو و فاسد شدن غذا به کار می‌‌رفت، مورد استفاده قرار گرفته است...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- زندگی خود را ازسـموم پاك كنید- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: دود سیگار، ماده شیمیایی، حشره‌كش‌ها، رنگ‌های شیمیایی، مواد شیمیایی، فرمالدهید، مواد شیمیایی آنتی‌میكروبیال، خوشبو كننده‌های هوا تعداد بازديد: 702 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز