مشاوره شنوایی سنج
نباید در شروع برنامه مداخله توانبخشی، هیچگونه تعلل و تأخیری صورت پذیرد. دوران حیاتی و طلایی زبانآموزی كودك از قبل از تولد آغاز و تا حدود سهسالگی تداوم دارد. هر روز و هفته از این دوران طلایی از دست برود، فرصتی است كه از كودك برای رشد سیستم عصبی مركزی شنوایی او دریغ شده و به هیچ وجه قابل بازگشت نیست. باید والدین كودك ناشنوا از مشاوره شنواییشناس ذیصلاح در مورد چگونگی تدبیر این مشكل برخوردار باشند.
یكی از چالشهای پیش روی آنها این است كه آیا برای كاشت حلزون اقدام کنند یا خیر؟ در این موارد به شنواییشناس اجازه دهید بر اساس دادههایی كه از شنوایی نوزاد شما به دست آورده است، شما را راهنمایی كند. اگر این دادهها نشانگر امكان استفاده از سمعك باشد، او تجویز سمعك و توانبخشی متعاقب آن را پیشنهاد خواهد کرد؛ اما اگر به وجود باقیمانده شنوایی مفید در نوزاد تردید داشته باشد، پیشنهاد كاشت حلزون را خواهد داد.
حتی در این برنامه نیز ابتدا كودك از سمعك بسیار پرقدرت پشت گوشی استفاده خواهد كرد و پیشرفت مهارتهای شنیداری او زیر نظر خواهد بود. اگر پیشرفتی در این مهارتها دیده نشد، ناگزیر كاندید كاشت حلزون خواهد بود.
شنوایی حسی عصبی
باید بدانیم كه در موارد ابتلا به كاهش شنوایی حسی عصبی در فركانسهای بالا، تدابیر ویژهای وجود دارند. بسیاری از افراد، مبتلا به این اختلال هستند. آنها در محیطهای آرام و با كسانی كه بلند صحبت می كنند، خیلی مشكل ندارند، اما به محض اینكه محیط شلوغ و تعداد گویندگان زیاد میشود، در تشخیص گفتار اختلال پیدا میکنند.
این افراد معمولاً دارای شنوایی نسبتاً طبیعی در فركانسهای پایین و دچار افت شنوایی در فركانسهای بالا هستند که در ردههای سنی مختلف، بهویژه در اوایل كهنسالی، دیده میشود. تجویز سمعكهای معمولی داخل گوشی و یا سمعكهای پشت گوشی رایج كه دارای قالب میباشند، منجر به ایجاد انسداد در مجرای گوش خارجی میگردد. این انسداد عوارض نامطلوبی به همراه دارد؛ از جمله انعكاس شدید صدای خود فرد هنگام استفاده از سمعك. همچنین انسداد كانال گوش خارجی به صورت مانعی در مسیر سیگنالهای با فركانس پایین عمل كرده و شنوایی مطلوبی به بیمار نمیدهد.
گاهی بیمارانی كه از این سمعكهای منجر به انسداد مجرا استفاده میكنند، میگویند با بیرون آوردن سمعك، اصوات را بهتر میشنوند و البته حق با آنهاست؛ زیرا قالب یا سمعك تعبیهشده در مجرای گوش خارجی، مانع عبور فركانسهای پایین میشود. تدبیر ویژهای كه در سالیان اخیر برای این بیماران اندیشیده شده، استفاده از شكل خاصی از سمعكهای پشت گوشی است كه فناوری «فیتینگ باز» نام دارد.
اختلال شنوایی
باید تا قبل از سهماهگی اختلال شنوایی كودك از نظر كمی و كیفی تشخیص داده و تا قبل از ششماهگی برنامه مداخله توانبخشی كه نخستین گام آن تجویز سمعك است، آغاز شود.
بایدها
باید: در هنگام مشاوره با بیمار، اطلاعات كاملی از طیف وسیع سمعكهای موجود در اختیار او قرار گیرد. آگاهی از انواع فناوریها، انواع اشكال ظاهری و امكانات جانبی كه فرایند ارتباط را تسهیل میكند، از حقوق اساسی بیمار است.
باید: امكانات ارتباطی جانبی نظیر انواع گیرندهها و انتقالدهندههای FM را برای بیمار و خانواده او توضیح داد.
اینها ابزاری هستند كه به ویژه در محیطهای آموزشی بیمار را مستقیماً با منبع سیگنال (گوینده) مرتبط میكنند. باید: بیمار را از امكانات پیشرفته ارتباطی بیسیم (بلوتوث) كه در نسل جدید سمعكهای دیجیتال تعبیهشده آگاه كرد. این امكانات استفاده آسان فرد از گوشی همراه و انواع وسایل سمعی بصری دیگر نظیر MP3، تلویزیون، لب تاپ و... را ممكن میسازند.
تنها كافی است بیمار یك ابزار كوچك سختافزاری با خود داشته باشد تا بتواند از طریق بلوتوث به این وسایل مرتبط شود. در این مطلب تلاش کردیم برخی از مهمترین نکات مربوط به تجویز سمعک را در اختیار خوانندگان محترم قرار دهیم. امید است مفید واقع شود.
براي خواندن بخش اول- بایدها و نبایدها در تجویز سمعك - اينجا كليك كنيد.