Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 13:28

29
مهر
دلايل گرفتگی صدا

دلايل گرفتگی صدا

گرفتگی صدا معمولا به دلیل آزردگی، جراحت یا صدمه به تارهای صوتی ایجاد شده و یک تغییر غیر عادی در صداست که به علل مختلفی بوجود می‌آید

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

گرفتگی صدا معمولا به دلیل آزردگی، جراحت یا صدمه به تارهای صوتی ایجاد شده و یک تغییر غیر عادی در صداست که به علل مختلفی بوجود می‌آید، به طوری که زیر و بم بودن و میزان صدا در این شرایط تغییر می‌کند. در این صورت گاهی اوقات صدا خشن و بم و گاهی نیز بسیار نازک و گوش خراش می‌شود.

دلایل

گرفتگی صدا به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. معمول‌ترین علل آن، لارنژیت حاد (التهاب تارهای صوتی) می‌باشد که اغلب به دلیل عفونت قسمت‌های بالایی دستگاه تنفسی بوجود می‌آید. در برخی موارد نیز در اثر استفاده بیش از حد از تارهای صوتی مانند فریاد زدن، جیغ و نعره کشیدن یا بلند آواز خواندن ایجاد می‌شود. دیگر دلایل آن می‌تواند به شرح ذیل باشند: 
 کیست، پولیپ یا گره‌های خوش خیم تارهای صوتی 
 ریفلاکس معده به مری
 استعمال دخانیات
 آلرژی‌ها
 تیروئید
 استنشاق مواد محرک دستگاه تنفسی
 ترومای حنجره یا تارهای صوتی
 شرایط عصبی (مانند بیماری پارکینسون و سکته‌های مغزی)
 سرطان حنجره

چگونه از گرفتگی صدا پیشگیری كنیم؟

اجتناب از موقعیت‌هایی که نیاز به استفاده از صدای بیش از حد و شدید هست. در صورت لزوم اگر شخصی برای انجام کاری باید با صدای بلند صحبت کند بهتر است از میکروفون استفاده نماید.
ترک سیگار می‌تواند از خشونت صدا پیشگیری و یا از سرطان‌های حنجره جلوگیری نماید.
افراد مبتلا به گرفتگی صدا ناشی از ریفلاکس معده به مری می‌توانند از داروها و رژیم غذایی متناسب بهره‌مند گردند.
و نهایتا تا می‌توانید از استرس به دور باشید.

راه های درمان گرفتگی صدا چیست؟

درمان بستگی به عامل ایجاد کننده گرفتگی صدا دارد. بعنوان مثال در لارنژیت حاد ایجاد شده توسط عفونت دستگاه تنفس فوقانی معمولا وقتی موضع از عفونت پاک می‌شود، گرفتگی صدا هم خود به خود بهبود می‌یابد. در این شرایط درمان با ضد سرفه‌ها و هوای مرطوب می‌تواند مفید باشد.  در بعضی شرایط استراحت در کلام (صحبت نکردن) به منظور اجتناب از تحریک بیشتر و یا آسیب به تارهای صوتی توصیه می‌شود.  ترک سیگار برای افرادی که سیگار می‌کشند توصیه می‌شود.

 افراد مبتلا به گرفتگی صدا ناشی از استفاده بیش از حد یا سو استفاده از صدای‌شان مانند کسانی که صدمه جدی به تارهای صوتی‌شان خورده است، باید استراحت کلامی داشته باشند (به صدای‌تان استراحت دهید). داروهای تجویز شده برای ریفلاکس معده به مری یا آلرژی‌ها می‌توانند گرفتگی صدای ناشی از هر کدام از این دو مورد را درمان نمایند. در برخی موارد عمل جراحی ممکن است برای گره‌های خوش‌خیم، پولیپ‌ها، ترومای حنجره یا تارهای صوتی و سرطان حنجره لازم باشد.

 

برچسب ها: تارهای صوتی، گرفتگی صدا، داد زدن، اختلالات صدا، درمان گرفتگی صدا تعداد بازديد: 1045 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز