Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 16:29

30
دی
دستگاه جنین‌یاب (2)

دستگاه جنین‌یاب (2)

از پروب‌های 5 مگاهرتز برای آزمون‌های وریدی و شریانی عمیق و از پروب‌های 8 مگاهرتز برای سنجش جریان‌های خونی نزدیك به زیر پوست استفاده می‌شود.

 

فركانس‌های داپلری كه استفاده می‌شوند در محدوده 2 تا 10 مگاهرتز متغیرند. فركانس‌های بالا وضوح بیشتری را تامین می‌كنند؛ اما به وسیله بافت‌ها، سریع تضعیف شده و نمی‌توانند همانند فركانس‌های پایین‌تر به ساختارهای عمقی نفوذ كنند؛ بنابراین اغلب از پروب‌های 2 تا 3 مگاهرتزی به دلیل توانایی نفوذ بالا، استفاده می‌شود. مدل‌های جدید این دستگاه امكان كار كردن با فركانس‌های مختلفی را به كاربر می‌دهند.

این دستگاه‌ها برای هر فركانس پروب ویژه‌ای دارند؛ زیرا عناصر پیزوالكتریك اختصاصی با سرعت مخصوص به خود ارتعاش می‌كنند كه مرتبط با ضخامت آنهاست. از پروب‌های 5 مگاهرتز برای آزمون‌های وریدی و شریانی عمیق و از پروب‌های 8 مگاهرتز برای سنجش جریان‌های خونی نزدیك به زیر پوست استفاده می‌شود. كنترل و شارژ دستگاه با برق شهر تامین می‌شود.

نوع جدیدی از دستگاه، دكمه‌ای دارد كه كاربر با فعال كردن آن مقادیر دلخواه FHR را ثبت می‌كند. بعضی از جنین‌یاب‌ها دكمه‌ای دارند كه دستگاه را در مد خاصی قرار می‌دهد تا اولتراسوند خروجی را افزایش دهد، این حالات برای هفته‌های ابتدایی بارداری كاربرد دارد. دستگاه‌های جنین‌یاب، ضربان قلب جنین را به صورت‌های مختلفی آشكار می‌كنند. رایج‌ترین كل خروجی به صورت صوت شنیداری است، بعضی نیز FHR را محاسبه كرده و روی LCD نمایش می‌دهند و برخی دیگر نسخه‌ای از شكل موج ضربان قلب را روی كاغذ در اختیار پزشك قرار می‌دهند.

اجزای تشكیل‌دهنده دستگاه

1-‌‌ پروب: این بخش وظیفه ارسال یك موج اولتراسوند به داخل رحم مادر و دریافت موج بازگشت را به عهده دارد.

2-نماشگر تعداد ضربان قلب نوزاد: تعداد ضربان قلب نوزاد را كه توسط دستگاه محاسبه‌شده نمایش می‌دهد.

3-‌ سیم برق: تامین نیروی الكتریكی لازم دستگاه از برق شهر را به عهده دارد.

4-‌ باطری: هر كجا كه امكان استفاده از برق شهر برای تغذیه دستگاه وجود ندارد نیروی الكتریكی دستگاه را تامین می‌كند.

5- فیوز: جهت حفاظت الكتریكی دستگاه پیش‌بینی شده است.

6- ‌ كلید اصلی: روشن و خاموش شدن دستگاه را به عهده دارد.

7- ‌ نمایشگر میزان شارژ باطری: میزان نیروی الكتریكی ذخیره‌شده در باطری دستگاه را نمایش می‌دهد.

8-‌ ركوردر صدای قلب نوزاد: صدای قلب جنین را ذخیره می‌كند تا بتوان در مراحل بعدی از آن استفاده كرد.

9-‌ محل اتصال پروب: از این قسمت پروب به دستگاه وصل می‌شود.

10-‌ محل اتصال گوشی: جهت اتصال یك هدفون به دستگاه به كار می‌رود.

كاربری دستگاه

مهم‌ترین خرابی‌های به‌وجود آمده در این دستگاه عبارتند از

1-‌ خرابی پروب دستگاه: در این صورت دستگاه روشن می‌شود ولی صدای قلب جنین را نمی‌توان شنید.

2-‌ خرابی منبع تغذیه: در این صورت دستگاه اصلا روشن نمی‌شود.

3-‌ خرابی باطری دستگاه یا دشارژ آنها: در بعضی مدل‌ها دستگاه، اخطاری مبنی بر مشكل منبع تغذیه می‌دهد و در بعضی مدل‌ها، كیفیت خروجی دستگاه افت می‌كند؛ اما در مدل‌های معتبرتر فقط در صورت كشیده شدن دستگاه از برق، دیگر كار نمی‌كند.

در این مواقع دستگاه را به مدت 24 ساعت از برق نكشید؛ سپس دستگاه را از برق كشیده و روشن كنید. اگر دستگاه روشن شد و حداقل نیم ساعت كار كرد، مشكل خالی شدن باطری بوده است، در غیر این صورت، باطری داخلی دستگاه باید عوض شود.

 

 

براي خواندن بخش اول- دستگاه جنين ياب- اينجا كليك كنيد.

 

برچسب ها: فركانس‌های داپلری، اجزای تشكیل‌دهنده دستگاه جنين ياب، نماشگر تعداد ضربان قلب نوزاد، پروب، كاربری دستگاه جنين ياب تعداد بازديد: 645 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز