Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 19:08

30
دی
درباره دوربین گاما (2)

درباره دوربین گاما (2)

از آنجا که دستگاه گاما تنها یک آشکارساز بوده و مولد تولید اشعه نیست، اپراتور، در خطر پرتوگیری از جانب خود دستگاه نیست.

 

با برخورد هر الكترون به سطح داینود دو یا سه الكترون از آن تابش می‌شود‌، در نتیجه بهرۀ تقویت افزایش می‌یابد. در نهایت جریان خروجی فتومولتی پلایر را می‌توان به مدار تقویت كننده داد، تا در وسایل اندازه‌گیر توان، مقیاس‌ها یا صفحه نمایش استفاده شود.

آن لامپ‌هایی كه نزدیك نقطه تولید كننده نور باشند، بزرگ‌ترین پالس‌ها و آن‌ها كه از آن دور هستند علایم كوچكی ایجاد می‌كنند‌، در نتیجه هر تیوب متناسب با میزان نزدیكی به جرقه، پالس الكتریكی تولید می‌كند، این پالس‌ها به قسمت تعیین موقعیت رفته و این قسمت موقعیت نور سنتیلاسیون را بر‌حسب محورهای X, Y محاسبه كرده و همچنین روشنایی آن را بر حسب Z یا محور دامنه، (E) انرژی تعیین می‌كنند. در بعضی موارد پالس‌های خروجی آن‌قدر كوچك هستند كه در پارازیت‌های الكتریكی معمولی لامپ PM گم می‌شوند و بنابراین از نظر تصویری هیچ كاربردی ندارند.

در ابتدا به بیمار یك رادیوایزوتوپ تزریق می‌شود‌، پس از مدتی ماده رادیوایزوتوپ توسط عضو مورد نظر جذب و شروع به تابش اشعه گاما می‌كند. فوتون‌های تابش شده از عضو موردنظر به كلیماتور برخورد كرده و كلیماتور آن دسته از پرتوهای گامایی را كه به موازات حفره هایش حركت می‌كنند به‌طرف كریستال عبور می‌دهد، با برخورد پرتوها به كریستال،كریستال شروع به جرقه زدن می‌كند

 .‌در واقع این عمل كلیماتور موجب می‌شود كه جرقه‌های نورانی در كریستال، تصویری از توزیع رادیوایزوتوپ در زیر آن را، ایجاد كنند. تعداد اشعه گامایی كه به هر نقطه از كریستال می‌رسند متناسب با مقدار رادیوایزوتوپ موجود در ناحیۀ پایین آن است. اشعه‌هایی كه در جهتی غیر از كلیماتور حركت می‌كنند و آن‌هایی كه به سرب آن برخورد می‌كنند در ایجاد تصویر نقشی ندارند.

همچنین اگر پرتوی بدون آنكه جذب كلیماتور و كریستال شود از میان آن‌ها عبور كند تصویری تولید نمی‌كند. بنابراین دیده می‌شود كه فقط درصد كمی از اشعه گامای نشر‌شده توسط اندام نشاندار، آشكار می‌شوند و ایجاد تصویر می‌كنند. با جذب اشعه گاما در یك نقطه از كریستال فوتون های نورانی تولید می‌شوند كه شدت آن‌ها متناسب با انرژی اشعه گامای جذب شده است. موقعیت جرقه‌های نورانی توسط لامپ های فتومولتی پلایر كه در پشت كریستال قرار می گیرند، تعیین می‌شود. به این صورت كه تیوب‌های PMT نور تولید شده در كریستال را به پالس‌های الكتریكی تبدیل می‌كند.

یك لایه شفاف میان كریستال و لامپ‌های PM قرار دارد تا بین آن‌ها ارتباط اپتیكی برقرار كند. مشخصه اپتیكی این لایه اثر خیلی مهمی در قدرت تفكیك و یكنواختی میدان این نوع آشكار سازها دارد. در مرحله بعد مدار الكترونیكی تعیین مكان، موقعیت پالس‌ها را تشخیص‌داده و آن را به مدار پردازش می‌فرستد. مدار پردازش، پس از اعمال پردازش‌های موردنیاز روی سیگنال‌های دریافتی، آن را برای نمایش به مانیتور رایانه می‌فرستد و به این ترتیب تصویر عضو موردنظر روی صفحه مانیتور نمایش داده می‌شود.

کاربری دستگاه‌

از آنجا که دستگاه دارای بخش‌های مختلف الکترونیکی و مکانیکی است‌، امکان بروز نقص در هر دو بخش وجود دارد و از جمله علل پیدایش آن می‌توان به مواردی چون بالا‌رفتن عمر کارکرد دستگاه‌، عملکرد ناصحیح‌، نوسانات برق و ... اشاره کرد. با توجه به اینکه دوربین گاما دستگاهی با کاربرد تشخیصی است و نه درمانی، در صورت وجود نقص در دستگاه‌، اسکن‌های انجام شده قابل اعتماد نبوده و صحیح نیست. لذا پزشک متخصص نمی‌تواند بدرستی بیماری را تشخیص دهد، درنتیجه امکان پیشرفت بیماری در هر مرحله وجود دارد و درصورت عدم تشخیص بیماری (از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی‌، تومورهای سرطانی و ....) امکان پیشرفت و مرگ بیمار وجود دارد.

از آنجا که این دستگاه تنها یک آشکارساز بوده و مولد تولید اشعه نیست، اپراتور، در خطر پرتوگیری از جانب خود دستگاه نیست؛ اما به جهت حرکت دستگاه در جهت‌های گوناگون‌، دقت در زمان کار لازم است در هر صورت خطر چندانی متوجه اپراتور نیست. این دستگاه اغلب با پرینترهای پزشکی، رایانه‌های server PACS‌، دستگاه Gated نوار قلب،UPS در ارتباط بوده واستفاده می‌شود.

نگهداری دستگاه‌

انجام سرویس‌های دوره‌ای و منظم برای تضمین کیفیت دستگاه الزامی است. بخش‌های مختلفی از جمله قسمت‌های مکانیکی (بلبرینگ ها ویاتاقان ها و ...) به‌جهت نیاز روغن‌کاری و گریس‌کاری و بخش‌های الکترونیکی (از جمله فن‌ها، کانکتورها‌، اتصالات و مدارهای الکترونیکی و قطعات مربوطه) به‌جهت بازبینی و کنترل، مطابق با دستورالعمل‌های کارخانۀ سازنده، اغلب به‌صورت 3 ماهه و6 ماهه بازرسی و کالیبره می‌شوند.

کالیبراسیون حرکت‌های مختلف مکانیکی (به‌جهت دقت در اندازه‌گیری حرکت و تعیین ابتدا و انتهای حرکت)، کالیبراسیون آشکارسازهای دستگاه (به‌جهت تنظیم یکنواختی تصاویر دریافتی)، تنظیم تقویت‌كننده آشکارسازها و همچنین تصحیح خطاهای مکانیکی به روش رایانه‌ای است که هر 3 ماه یک‌بار، مطابق دستورالعمل‌های کارخانه انجام می‌پذیرد و در صورت بالا‌تر‌بودن از حداستاندارد، در بررسی های هفتگی، کالیبراسیون توسط شرکت نمایندگی انجام می‌شود.

خرید دستگاه‌

برای خرید این دستگاه، معیارها و پارامترهای مختلفی از جمله کیفیت آشکار سازها از جهت دقت و حساسیت، اندازه و ابعاد آن‌ها، قابلیت‌های مکانیکی، توان دستگاه در انجام اسکن‌های مختلف و قابلیت نرم‌افزارهای پردازش تصاویر دریافتی را باید در نظر گرفت.

 

 

براي خواندن بخش اول- درباره دوربین گاما- اينجا كليك كنيد. 

برچسب ها: نور سنتیلاسیون، لامپ PM، رادیوایزوتوپ، اشعه گاما، كاربري دستگاه گاما تعداد بازديد: 1136 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز