Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 15:00

31
فروردین
آنژین صدری چیست (2)

آنژین صدری چیست (2)

نیتروگلیسیرین داروی بی‌خطری است و اعتیادآور نیست؛ بنابراین از مصرف مكرر آن در صورت لزوم نترسید. سعی كنید حتی‌الامكان هنگام استفاده از آن در حالت نشسته یا خوابیده قرار بگیرید.

 

تست ورزش

در این مواقع پزشك درخواست تست ورزش با ماده رادیوایزوتوپ تالیوم می‌كند. در این آزمایش یك ماده رادیو ایزوتوپ به نام تالیوم در حال ورزش به بیمار تزریق می‌شود و سپس به وسیله دستگاهی، میزان توزیع این ماده در عضله قلب و در نتیجه میزان جریان خون قسمت‌های مختلف قلب ارزیابی می‌گردد. یكی از روش‌های جدید بررسی عروق قلب سی‌تی‌اسكن با تزریق ماده حاجب داخل رگ بیمار است كه به آن سی‌تی‌آنژیوگرافی می‌گویند.

در این روش امكان بررسی عروق كرونر و آئورت (شریان اصلی) و تخمین میزان تنگی موجود در آنها تا حد زیادی امكان‌پذیر است. گاهی ممكن است پزشك براساس نتیجه معاینات و آزمایش‌های انجام‌شده تصمیم به انجام آنژیوگرافی عروق كرونر بگیرد.

در این روش تشخیصی با تزریق ماده حاجب داخل عروق كرونر به وسیله اشعه ایكس فیلمبرداری می‌شود؛ سپس متخصص قلب تصاویر گرفته‌شده را مشاهده می‌کند. با این كار محل و شدت تنگی‌های موجود در شرائین كرونر مشخص شده، تصمیم متناسب با وضعیت عروق كرونر بیمار گرفته می‌شود.

درمان طبی

نیتروگلیسیرین معمولاً به خوبی درد سینه ناشی از آنژین صدری را كاهش می‌دهد. همچنین می‌تواند به منظور پیشگیری از ایجاد درد سینه استفاده شود. این دارو به اشكال مختلف مثل كپسول، قرص، پماد و یا اسپری وجود دارد؛ اما بیشتر به شکل كپسول‌های زیرزبانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو ارزان است و به سرعت اثر می‌كند.

همیشه تعدادی از آن را در ظرف مخصوص شیشه‌ای تیره‌رنگ به همراه داشته باشید، زیرا نسبت به حرارت، نور و هوا حساس است و خاصیت خود را از دست می‌دهد. در درون ظروف حاوی نیتروگلیسیرین از پنبه استفاده نكنید زیرا دارو را به خود جذب می‌کند. به خاطر داشته باشید كه بدون تجویز پزشك نباید از این دارو استفاده کرد.

نیتروگلیسیرین داروی بی‌خطری است و اعتیادآور نیست؛ بنابراین از مصرف مكرر آن در صورت لزوم نترسید. سعی كنید حتی‌الامكان هنگام استفاده از آن در حالت نشسته یا خوابیده قرار بگیرید. سردرد یكی از عوارض ناشی از مصرف این داروست. در صورتی كه درد سینه شما با نیتروگلیسیرین بهبود نیافت و یا با فواصل كمتری نسبت به قبل تكرار شد یا شدت آن افزایش یافت، موضوع را سریعاً با پزشك‌تان در میان گذاشته و در صورت عدم دسترسی به وی به نزدیك‌ترین مركز درمانی مجهز مراجعه نمایید.

همیشه به پزشك خود مواردی را كه موجب درد سینه شما می‌شود بگویید تا رهنمودهای لازم را در مورد نحوه پیشگیری از آن به شما ارائه دهد. برخی افراد با مصرف نیتروگلیسیرین دچار سردرد یا احساس پری و سنگینی در سر می‌شوند که معمولاً این ناراحتی بعد از چند بار مصرف دارو از بین می‌رود. اگر پس از مدتی از بین نرفت و یا شدت یافت، موضوع را با پزشك خود در میان بگذارید تا با تغییر نوع و یا میزان دارو ناراحتی شما را تسكین دهد.

نكاتی در مورد نیتروگلیسیرین

اگر درد سینه شما بعد از مصرف سه قرص، یا كپسول یا اسپری زیرزبانی به فاصله هر 5 دقیقه بهبود نیافت، سریعاً به پزشك مراجعه نمایید و در صورت در دسترس نبودن، خود را به نزدیك‌ترین اورژانس بیمارستانی برسانید. هر شش ماه یكبار در مورد تجدید داروها با پزشك‌تان مشورت کنید تا نیتروگلیسیرین به مرور زمان خاصیت خود را از دست نداده باشد.

هنگام استفاده در زیر زبان خود احساس سوزش می‌كنید. پزشك شما ممكن است از دیگر تركیبات نیتروگلیسیرین با طول اثر بیشتر استفاده کند.این تركیبات غالباً از طریق خوراكی (مثل قرص ایزوسورباید) و یا به صورت پمادهای جلدی استفاده می‌شوند. پزشك ممكن است برای كاهش هر چه بیشتر ناراحتی شما از داروهای دیگری مثل آملودیپین و یا پروپرانولول (ایندرال) و یا تركیبات مشابه آنها استفاده نماید.

درمان جراحی

گاهی علیرغم مصرف انواع مختلف داروهای ضدآنژین صدری با مقادیر كافی، درد سینه و ناراحتی بیمار ادامه می‌یابد كه لازم است پس از انجام آنژیوگرافی عروق كرونر تصمیمات جدیدی در مورد انجام عمل جراحی پیوند عروق كرونر و یا آنژیوپلاستی عروق كرونر (باز كردن تنگی‌های موجود در شریان كرونر به وسیله بالون و استنت) گرفته شود.

 

برچسب ها: درد سینه، رادیوایزوتوپ تالیوم، سی‌تی‌آنژیوگرافی، عروق كرونر و آئورت، درمان طبی آنژین صدری، نیتروگلیسیرین، درمان جراحی آنژین صدری، آنژیوپلاستی تعداد بازديد: 635 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز