Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 17:50

31
مرداد
ارتباط قلب و میگرن

ارتباط قلب و میگرن

علت میگرن اسپاسم ر‌گ‌های مغز است. چون مغز گیرنده حس درد ندارد، در این مرحله بیمار هیچ دردی را حس نمی‌كند و در این زمان می‌توان كامل مغز را برید؛ بدون اینكه شخص احساس درد كند.

دكتر منوچهر قارونی؛ متخصص قلب و عروق

 

 

علت میگرن اسپاسم ر‌گ‌های مغز است. چون مغز گیرنده حس درد ندارد، در این مرحله بیمار هیچ دردی را حس نمی‌كند و در این زمان می‌توان كامل مغز را برید؛ بدون اینكه شخص احساس درد كند. در زمان رآكسیونر رگ‌های مغز گشاد و پرخون می‌شود و فشار داخل جمجمه بالا می‌رود وبه پرده مغز که مننژ گفته می‌شود و به مقدار زیادی حس درد دارد فشار وارد می‌شود و بیمار زمانی درد را احساس می‌كند كه مثل یك پتك در سرش كوبیده می‌شود.

فرد از نور، بو، صدا بدش می‌آید. صداها چند برابر به نظر می‌رسد، شامه قوی‌تر می‌شود و ترجیح می‌دهد در اتاقی تاریك بماند و بالش را روی گوش و سر بگذارد و گاهی هم درست در حلق خود ایجاد تهوع می‌كند كه این درد سبك‌تر شود. این درد در خانم‌ها معمولاً هنگام نزدیك شدن به عادت ماهیانه یا در دو، سه ‌روز اول شایع‌تر بوده و شیوع میگرن در آنها 2-3 برابر بیشتر از مردان است.

اما بیماران قلبی، به‌خصوص مبتلایان به پرولاپس دریچه میترال، بیشتر دچار میگرن و اسپاسم در عروق كرونر قلب می‌شوند. همراه میگرن معمولاً سندرم رینود هم هست. به این ترتیب كه در فصل زمستان همیشه انگشتان دست و پا یخ و سرد می‌شود و وقتی دست‌شان را داخل فریزر می‌كنند، كبود می‌شود و رگ دست دچار اسپاسم می‌گردد. این افراد اگر در برف و سرما بمانند، ممكن است انگشتان‌شان سیاه شود.

بنابراین میگرن یك اسپاسم در عروق است و در قلب نیز ممكن است باعث اسپاسم شود. نوعی آنژین قلبی به نام پرنیزمتال وجود دارد که در خانم‌های جوان دیده می‌شود؛ به‌طوری كه با بیدار ‌شدن از خواب، دچار درد قلبی شدید می‌شوند. نوار قلب آنها تغییرات ایسكیمی واضحی را نشان می‌دهد. این افراد می‌توانند صدها پله را بروند و هیچ دردی را احساس نكنند و در آنژیوگرافی كرونر رگ‌ها كاملاً پاك و هیچ تنگی ندارند.

آنها نیز هنگام بیدار شدن دچار اسپاسم رگ‌های كرونر قلب می‌شوند. در این نوع آنژین هم میگرن زیاد دیده می‌شود. از موقعی كه داروهای ضد اسپاسم وارد بازار شد، دردهای اسپاسمی كمتر شده است، ولی در مورد میگرن بهتر است برای جلوگیری از حمله از قرص پروپرانولول استفاده شود.

مكانیسم اثر این قرص به این صورت است كه بلوك‌كننده بتا قلب است و نمی‌گذارد وقتی رگ‌های مغز اسپاسم كرد، گشاد شوند و ایجاد میگرن كنند. همچنین حمله را به عقب انداخته و یا تخفیف می‌دهد. ولی اگر درد میگرن ایجاد شد، می‌توانید از مسكن استفاده كنید. در موارد شدیدتر بهتر است  از داروهایی كه متخصص تجویز كرده استفاده نمایید.

 

برچسب ها: میگرن، دریچه میترال، ر‌گ‌های مغز، رآكسیونر، مننژ، كرونر قلب، دردهای اسپاسمی تعداد بازديد: 782 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز