Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 03:00

22
تیر
سرطان معده (1)

سرطان معده (1)

یکی از علل شایع مرگ و میر در ایران سرطان معده است که می‌تواند علل بروز متفاوتی از جمله عفونت هلیکوباکتر، تغذیه نامناسب، استعمال دخانیات، التهاب معده و سابقه خانوادگی داشته باشد.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه سلامت

 

سرطان معده شایع ترین سرطان در ایران هم در مردان و هم در زنان است که تا کنون علت مشخصی برای آن عنوان نشده است. سرطان معده سالیانه باعث مرگ حدود یک میلیون نفر در سرتاسر جهان می‌‌شود.

سرطان معده ناشی از رشد خارج از کنترل سلول‌‌های بدخیم در معده است که طی سالیان و به آرامی رشد می‌‌کند، ولی متاسفانه در مراحل ابتدایی علائم چندانی ندارد و شاید به همین دلیل بسختی تشخیص داده می‌‌شود.

بد نیست بدانید علل حتمی و واقعی این سرطان به‌درستی کشف نشده است. آنچه مشخص است شیوه‌‌های نادرست زندگی ما و رفتارهای ضد سلامت در بروز سرطان‌ها نقش دارند که در ادامه در مورد سرطان معده به آن اشاره می‌شود.

تومور بدخیم یا سرطان معده بدخیم، توده یا زائده‌ای بافتی متشکل از سلول‌های سرطانی است که به طور دائم تکثیر می‌شود. تومورهای بدخیم به موازات رشد کردن با پیشروی در بافت‌ها و اندام‌های داخلی مجاور موجب آسیب دیدن آنها می‌شوند.

چنانچه چند سلول‌ از تومور اولیه جدا شوند و توسط جریان خون یا مجراهای لنفاوی به دیگر قسمت‌های بدن برده شوند، آنگاه این تومور بدخیم در آن قسمت‌ها نیز انتشار می‌یابد.

سپس این گروه‌های کوچک سلولی تکثیر می‌شوند و تومورهای ثانویه در یک یا چند قسمت بدن شکل می‌گیرد که در اصطلاح پزشکی متاستاز گفته می‌شود.

سپس این تومورهای ثانویه رشد و پیشروی می‌کنند، به بافت‌های نزدیک خود آسیب می‌رسانند و مجدداً انتشار می‌یابند. 

علت

زمانی که بیمار از ابتلا به سرطان آگاهی می‌یابد، طبیعی است که در وهله نخست در پی علت سرطان معده باشد. اما هیچ کس به درستی از علت دقیق بروز سرطان معده اطلاع ندارد.

پزشکان به ندرت می‌دانند که چرا بیمار از این بیماری رنج می‌برد. بر اساس مطالعات انجام شده، عامل‌های خطر زیر در ابتلا به این سرطان نقش دارند:

عفونت هلیکوباکترپیلوری: هلیکوباکترپیلوری نوعی باکتری است که معمولاً لایه مخاطی درونی معده را عفونی می‌کند. عفونت هلیکوباکترپیلوری التهاب و زخم معده را به دنبال دارد و احتمال ابتلا به سرطان معده را نیز افزایش می‌دهد.

التهاب طولانی مدت (مزمن) معده: بیماران مبتلا به عارضه‌های توأم با التهاب مزمن معده (برای مثال بیماری‌هایی خونی مانند کم‌خونی خطرناک) بیشتر مستعد ابتلا به سرطان معده هستند.

استعمال دخانیات: مصرف کنندگان دخانیات بیش از دیگران در معرض این خطر قرار دارند و هر چه میزان مصرف بیشتر باشد، احتمال خطر نیز بالاتر است.

سابقه خانوادگی: خویشاوندان نزدیک (والدین، براداران، خواهران یا فرزندان) فرد مبتلا به سرطان معده نیز بیشتر مستعد دچار شدن به این بیماری هستند.

رژیم غذایی نامناسب، فعالیت جسمی اندک یا چاقی: بر اساس پژوهش‌های انجام شده، زیاده‌روی در مصرف غذاهای دودی، شور یا ترش، غذاهای کنسرو شده، و غذاهای حاوی مواد نگهدارنده خطر ابتلا به این نوع سرطان را افزایش می‌دهد.

فعالیت جسمی اندکی نیز از جمله علت سرطان معده به شمار می‌آید. به علاوه اشخاص چاق نیز بیش از دیگران مستعد ابتلا به سرطان در قسمت فوقانی معده هستند.

سابقه رادیوتراپی (پرتوتابی) معده (به هر علتی که باشد) 

علایم و نشانه‌ها

علایم سرطان معده در مراحل اولیه بروز نمی‌یابد و بیمار در بعضی موارد تا زمان پیشرفت کامل با هیچ علامتی مواجه نمی‌شود.

علایم زیر می‌‌تواند در سرطان معده تظاهر کند که نیازمند مراجعه به پزشک و بررسی کامل‌تر است، هرچند می‌‌توان این علایم را در ضایعات خوش‌خیم هم مشاهده کرد.

- درد یا ناراحتی قسمت فوقانی شکم به ویژه پس از صرف غذا

- سوءهاضمه: البته به خاطر داشته باشید که سوءهاضمه داشتن لزوماً از علایم سرطان معده نیست و اکثر موارد سوءهاضمه ارتباطی با سرطان ندارد.

- احساس بیماری و یا بی‌میلی به غذا: برخی بیماران پس از صرف غذا احساس سیری و افراط در خوردن دارند.

- کاهش وزن و یا کاهش اشتها.

- دفع خون در مدفوع: در این صورت مدفوع تیره رنگ، قیرمانند و چسبناک می‌شود یا در حالتی با شیوع کمتر در سرطان معده، خون تیره رنگ در عوض خون قرمز روشن در مدفوع دیده می‌شود. این علامت نشان دهنده خونریزی بسیار جدی معده یا روده است.

- احساس بیماری مداوم و خستگی بیش از اندازه

- بروز کم خونی در صورت خونریزی مداوم تومور. کم‌خونی باعث می‌شود تا بیمار بیش از حالت طبیعی احساس خستگی کند.

- انسداد معده به دلیل بزرگ شدن تومور سرطانی به حدی راه عبور غذا و نوشیدنی را مسدود کند.

- در صورت انتشار یافتن سرطان در دیگر بخش‌های بدن، علائم متعدد دیگری نیز بروز می‌یابد.

- احساس توده در شکم (که از علایم دیررس و پیشرفته این بیماری می‌‌باشد)...

 

 

برای خواندن بخش دوم -سرطان معده- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه و سرطان، علائم سرطان معده، علل سرطان معده، سلامت گوارش، عفونت معده، هلیکوباکتر پیلوری، عوارض دخانیات تعداد بازديد: 1044 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز