Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 20:16

16
فروردین
سرطان خون (1)

سرطان خون (1)

تماس زیاد با پرتوهای مضر تماس با برخی مواد شیمیایی مانند بنزن انجام شیمی درمانی برای سرطانی که فرد در گذشته به آن مبتلا بوده است.

سعیده نوباوه؛ گروه ترجمه دنیای سلامت

 

 

 

سرطان خون به شرایطی اطلاق می‌شود که سلول‌های سرطانی در خون وجود دارند. این سرطان در مغز استخوان ایجاد می‌شود. مغز استخوان به بافت‌های نرم مرکزی استخوان‌ها گفته می‌شود. مغز استخوان همان قسمتی از استخوان است که سلول‌های خونی در آن ساخته می‌شوند. مغز استخوان یک فرد سالم سه عنصر زیر را می‌سازد:

 سلول‌های سفید، که به بدن کمک می‌کنند با عفونت‌ها مبارزه کند

 سلول‌های قرمز، که اکسیژن را در خون از جایی به جای دیگر منتقل می‌کنند  پلاکت‌ها، که برای انعقاد خون ضروری هستند.

هنگامیکه فردی به سرطان خون مبـتلاست، مغز استخوان وی شروع به تولید سلول‌های سفید بیش از نیاز بدنش می‌کند. به این سلول‌های غیر عادی سلول‌های سرطانی گفته می‌شود. این سلول‌ها عملکردی عادی مانند سایر سلول‌های سفید ندارند. رشد این سلول‌ها غیر عادی و بیش از سایر سلول‌هاست و این رشد متوقف نمی‌شود.

در طول زمان، این سلول‌های بیمار جای سلول‌های سالم را می‌گیرند و در نتیجه مشکلاتی از قبیل کم خونی، خونریزی، و انواع عفونت‌ها برای فرد ایجاد می‌شود. سلول‌های سرطانی همچنین ممکن است به غدد لنفاوی و سایر اندام‌ها سرایت پیدا کنند و باعث تورم و درد شوند.

انواع سرطان خون

سرطان خون انواع گوناگونی دارد. در کل، معیار تقسیم بندی انواع این سرطان سرعت گسترش آن در خون و نوع سلول‌های سفیدی که بر آن تاثیر می‌گذارند است. سرطان خون ممکن است حاد و تهاجمی باشد. در این حالت، علائم بیماری خیلی سریع بروز می‌کند و فرد متوجه شرایط غیر عادی خود می‌شود.

اما در مقابل، گاه سرطان خون حالت مزمن و خاموش دارد. در این حالت، بیماری به آرامی رشد می‌کند و حتی تا چندین سال علائم خاصی ندارد. 4 نوع اصلی سرطان خون عبارتند از: سرطان خون لنفوبلاستیک تهاجمی (ALL)، سرطان خون مربوط به مغز استخوان تهاجمی (AML)، سرطان خون لنفوبلاستیک مزمن (CLL)، سرطان خون مربوط به مغز استخوان مزمن (CML). در میان بزرگسالان، نوع CLL و AML شایع ترین انواع سرطان خون هستند.

اما در میان کودکان، نوع شایع ALL است. نوع CML نیز در میان کودکان شیوع زیادی دارد.

 علل

متخصصان هنوز به اصلی‌ترین علل به وجود آورنده این بیماری پی نبرده‌اند. اما برخی عوامل به عنوان عوامل افزایش دهنده احتمال ابتلا به این بیماری شناسایی شده‌اند. به این عوامل، عوامل خطر گفته می‌شود. با داشتن شرایط زیر، احتمال ابتلا به سرطان خون افزایش می‌یابد:

 - تماس زیاد با پرتوهای مضر  تماس با برخی مواد شیمیایی مانند بنزن  انجام شیمی درمانی برای سرطانی که فرد در گذشته به آن مبتلا بوده است

- ابتلا به اختلال سندرم دان و برخی دیگر از مشکلات ژنتیکی  استعمال دخانیات

- البته ذکر این عوامل بدین معنا نیست که هر کسی که با این عوامل در تماس است به سرطان خون مبتلا می‌شود و یا علت بیماری هر کسی که به سرطان خون مبتلاست یکی از دلایل عنوان شده است...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- سرطان خون- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: انواع سرطان خون، غدد لنفاوی، پلاکت‌ها، سلول‌های سرطانی، سلول‌های سفید بدن، سرطان خون مزمن، سرطان خون خاموش تعداد بازديد: 930 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز