Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 17:32

25
اسفند
پاركینسون چیست (3)

پاركینسون چیست (3)

اگر پزشك تشخیص داده كه شما به پاركینسون مبتلا هستید، باید به خوبی با او همكاری كنید تا به راه حلی برای درمان برسید كه بیشترین فایده و اثر درمانی و حداقل عوارض جانبی را برای‌تان داشته باشد.

 

درمان جراحی

از روش جراحی برای درمان پاركینسون‌های پیشرفته كه به دارو پاسخ نداده‌اند یا پاسخ آنها مدام در حال نوسان است (گاه به دارو پاسخ می‌دهند و زمانی دیگر دارو روی آنها هیچ اثری ندارد) استفاده می‌شود. در این روش، در اعماق مغز، بین بخشی كه مسئول كنترل حركات است الكترودی كار گذاشته و به وسیله پیس میكری كه زیر پوست قفسه سینه كار گذاشته می‌شود، میزان تحریكی كه الكترود ایجاد می‌كند، كنترل می‌‌گردد.

سیمی كه از زیر پوست بیمار می‌گذرد به این وسیله مرتبط است و آن هم میزان تحریكی را كه الكترود ایجاد می‌كند، در كنترل دارد. این كار نوسانات بدن بیمار به داروها را تثبیت كرده و باعث می‌شود حركات غیرارادی دست و پاها كاهش یابد. لرزش هم به این درمان پاسخ مثبت می‌دهد؛ ولی درمان جراحی برای پاركینسون هیچ اثری روی دمانس ندارد و حتی ممكن است آن را بدتر كند.

مانند هر جراحی دیگر مغز، این جراحی هم خطرات خاص خودش را دارد كه خونریزی و مشكلاتی شبیه به سكته مغزی از این دسته هستند. مشكل دیگر این است كه هر چند سال یكبار باتری دستگاه باید طی یك جراحی عوض شود و برای بیمارانی كه به یك گروه خاص از داروهای ضد پاركینسون جواب نداده‌اند، بی‌فایده است.

شیوه زندگی و درمان‌های خانگی

اگر پزشك تشخیص داده كه شما به پاركینسون مبتلا هستید، باید به خوبی با او همكاری كنید تا به راه حلی برای درمان برسید كه بیشترین فایده و اثر درمانی و حداقل عوارض جانبی را برای‌تان داشته باشد. برخی تغییرات در شیوه زندگی هم می‌توانند كمك كنند بهتر با این بیماری مزمن كنار بیایید و كیفیت زندگی خود را ارتقا دهید.

تغذیه سالم

از رژیمی پیروی كنید كه سرشار از میوه‌ها و سبزی‌ها بوده و غلات كامل بسیاری نیز در خود داشته باشد. این مواد غذایی سرشار از فیبر هستند كه به جلوگیری از بروز یبوست كمك می‌كنند.

با احتیاط راه بروید

پاركینسون می‌تواند باعث كاهش تعادل شود و بیمار نتواند با سرعت افراد عادی گام بردارد. پس سعی كنید تند راه نروید. زمانی كه راه می‌روید، ابتدا پاشنه پای خود را روی زمین بگذارید و اگر حس كردید دارید پای‌تان را روی زمین می‌كشید، بایستید و موقعیت خود را بررسی كنید. بهتر است راست بایستید و پاهای‌تان را بین بیست تا بیست و پنج سانتی‌متر از هم باز كنید.

مراقب باشید زمین نخورید

 در مراحل پیشرفته بیماری ممكن است شما به آسانی زمین بخورید؛ زیرا پاركینسون به مراكز حفظ تعادل و تطابق در مغز آسیب می‌زند. بنابراین ممكن است با كوچك‌ترین ضربه یا چرخشی به زمین بخورید. به همین دلیل:

 هنگامی كه می‌خواهید بچرخید، روی محور اصلی بدن‌تان و كامل نچرخید؛ بلكه در یك حركت U شكل به آرامی تغییر وضعیت دهید.

برای گرفتن چیزی بدن‌تان را كشش ندهید یا به جلو خم نشوید و دست‌تان را دراز نكنید. كاری كنید كه مركز ثقل بدن‌تان روی پاهای‌تان بماند و وقتی راه می‌روید چیزی را حمل نكنید و هرگز عقب عقب راه نروید.

لباس پوشیدن

شاید یكی از سخت‌ترین كارها برای یك بیمار مبتلا به پاركینسون لباس پوشیدن باشد. از دست رفتن توان حركتی برای انجام حركات ظریف او را از انداختن دكمه لباس‌ها یا بستن زیپ‌ها ناتوان می‌كند. گاهی اوقات او حتی نمی‌تواند شلوارش را بپوشد.

اگر شما هم با چنین مشكلاتی روبه‌رو هستید، توجه به چند توصیه زیر كمك‌تان خواهد كرد: اگر باید به جایی سر وقت برسید، مدتی طولانی پیش از آن شروع به لباس پوشیدن كنید تا كندی باعث نشود دیر به قرار‌تان برسید و ناراحت و نگران شوید. لباس‌های‌تان را دم دست و جایی بگذارید كه بتوانید به راحتی به آنها دسترسی پیدا كنید.

بالای كمد یا درون چمدانی كه قفلش راحت باز نمی‌شود، جای مناسبی برای لباس‌های بیمار مبتلا به پاركینسون نیست. سعی كنید لباس‌های‌تان تا حد ممكن راحت و ساده باشند تا مجبور نشوید دكمه‌های زیاد یا تعداد زیادی زیپ‌های تزئینی را ببندید؛ مثلا شلوارهایی كه مجبور نیستید به آنها كمربند ببندید، برای شما مناسب هستند.

درمان‌های دیگر

ماساژ درمانی: این كار از تنش عضلات می‌كاهد و آنها را آرام می‌كند. این درمان برای آن دسته از مبتلایان به پاركینسون كه از سختی و درد عضلات در رنج هستند، مناسب و كمك كننده است.

تای چی: این درمان سنتی چینی شامل حركاتی نرم و ساده است كه در نهایت به افزایش انعطاف‌پذیری بدن و حفظ تعادل كمك می‌كند. انواع مختلفی از این ورزش درمانی برای سنین و شرایط جسمی گوناگون كاربرد دارند.

یوگا: این هم یك ورزش درمانگونه دیگر است كه مانند تای چی به بهبود انعطاف‌پذیری و حفظ تعادل بدن كمك می‌كند. حركاتی كه در این ورزش انجام می‌شود، بسته به شرایط فیزیكی بیمار قابل تغییر است.

 

 

 

 

برای خواندن بخش اول- پاركینسون چیست- اینجا كلیك كنید.

برای خواندن بخش دوم- پاركینسون چیست- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: بروز یبوست، بیمار مبتلا به پاركینسون، ماساژ درمانی پاركينسون، تای چی، درمان سنتی پاركينسون، راه درمان پاركينسون، درمان جراحی پاركينسون تعداد بازديد: 588 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز