Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 17:18

29
دی
زنان و اهدای خون (2)

زنان و اهدای خون (2)

در مراكز اهدای خون برای جایگزینی سریع آهن و پیشگیری از ابتلا به کم‌خونی احتمالی، به همه بانوان بعد از هر بار اهدای خون به تعداد مورد نیاز قرص آهن (سولفات فرو) تجویز می‌گردد. بیاد داشته باشید برخی مواد غذایی، جذب آهن را كاهش می‌دهند.

كوشش‌های فراوانی در جهت گسترش فرهنگ اهدای خون در بین بانوان در حال انجام است. ایجاد مراكز خاص اهدای خون بانوان، مانند مركز محراب در پایگاه انتقال خون استان قم، گسترش مفهوم موثر بودن اهدای خون در سلامتی افراد و پیشگیری از بیماری‌ها، تجویز قرص آهن به بانوان اهدا كننده خون و مشاركت سازمان‌های مردم نهاد مانند هیات‌های مذهبی بانوان در اهدای خون دسته جمعی‏، نمونه‌هایی از این كوشش‌ها هستند. 

چند توصیه

پس از اهدای خون، رعایت توصیه‌های ارائه شده توسط كارشناسان سازمان انتقال خون لازم است. از آن جمله برای جبران خونی که اهدا کرده‌اید، مقدار بیشتری آب و نوشیدنی (طی 24 ساعت آینده و به ویژه 4 ساعت اول) میل كرده و غذای کاملی بخورید. ویتامینC در جذب بیشتر آهن بسیار موثر است.

برخی از میوه‌ها مانند مركبات (پرتقال و لیموترش)، كیوی و سبزیجات، گوجه فرنگی و فلفل سرشار از ویتامینC هستند. گوشت قرمز، مرغ، ماهی و جگر‏، لوبیا، غلات غنی‌شده با آهن، آجیل و برگه میوه‌ها مثل کشمش و آلو  منابع غذایی آهن‌دار هستند.

در مراكز اهدای خون برای جایگزینی سریع آهن و پیشگیری از ابتلا به کم‌خونی احتمالی، به همه بانوان بعد از هر بار اهدای خون به تعداد مورد نیاز قرص آهن (سولفات فرو) تجویز می‌گردد. بیاد داشته باشید برخی مواد غذایی، جذب آهن را كاهش می‌دهند. چای، قهوه و لبنیات، جزء این مواد می‌باشند. 

باورهای نادرست

با وجود این كه در كشور ما اهدای خون به یك فرهنگ ملی بدل شده است و 100% خون مورد نیاز بیماران كشور از طریق اهدای داوطلبانه و بدون چشمداشت تامین می‌شود، اما بانوان در این میان سهم عمده‌ای بر عهده نگرفته اند.

به نظر می‌رسد نا آگاهی این قشر از این كه اهدای خون لطمه‌ای به سلامتی آنان نمی‌زند و آنان نیز می‌توانند با داشتن شرایط عمومی اهدا به جمع اهداكنندگان خون بپیوندند، سبب شده است كه كمتر برای اهدای خون اقدام كنند. باور منفی مبنی بر این که «من ضعیف هستم و نمی‌توانم خون بدهم» در زنان ما وجود دارد که البته یک علت آن هم می‌تواند شیوع بالای کم‌خونی در میان آن‌ها باشد.

بیشتر بانوان فكر می‌كنند كم خون هستند یا با اهدای خون‏، كم خون می‌شوند. شاید کمی قبل‌تر، کم‌خونی مانع اهدای خون می‌شد اما اکنون هموگلوبین مراجعه‌کننده چک می‌شود و اگر شرایط اهدا را داشت برای انجام اهدای خون به سمت واحدهای خونگیری هدایت می‌شود.

خانم‌هایی كه هنوز وارد دوره یائسگی نشده‌اند، نسبت به آقایان، سطح آهن خونشان پایین‌تر است و وقتی صحبت از اهدای خون است، سطح آهن خون، فاكتور مهمی می‌باشد. مطابق با معیارهای پذیرش اهدا كننده در سازمان انتقال خون‏، سطح هموگلوبین هر اهدا كننده بایستی حداقل 5/12 گرم در دسی‌لیتر باشد.

بنابراین تعدادی از افرادی كه جهت اهدای خون مراجعه می‌كنند و تقریبا بیشتر آن‌ها خانم‌ها هستند، به دلیل كم‌خونی پذیرش نمی‌شوند و یا اینكه به طور موقت، اهدای خون آن‌ها به تعویق می‌افتد. این بانوان بایستی با استفاده از رژیم‌های غذایی و مكمل‌ها، تعداد گلبول‌های قرمز خون خود را افزایش دهند.

 

بنابراین یك دوره مكمل آهن در خانه دریافت می‌كنند و وقتی آخرین كپسول را تمام كردند می‌توانند خون اهدا كنند.  یكی از نگرش‌های منفی زنان در مورد اهدای خون ترس از ضعیف شدن و لاغری است. می‌دانیم كه اهدای خون اثری بر افزایش یا كاهش وزن ندارد.

فقط به خاطر حجم خون از دست رفته، نیم كیلوگرم كاهش وزن خواهیم داشت كه در مدت چند ساعت جبران می‌شود و نوشیدن مایعات آن را تسریع می‌كند.

ترس از روند خونگیری مانند درد آور بودن سوزن خونگیری یا احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی توسط وسایل بكار رفته این باور در بین زنان وجود دارد که به دلیل شرایط فیزیولوژیک خاص و دوره عادت ماهانه، زنان امکان خون دهی ندارند. این باور صحیحی نیست و خانم‌ها هنگام مراجعه به مركز اهدای خون مشاوره می‌شوند.

خانم‌هایی كه شرایط اهدای خون داشته باشند، اغلب حتی در دوره عادت ماهانه نیز می‌توانند خون اهدا كنند، مگر این كه دوره‌ای دردناك را تجربه كنند. در این صورت بهتر است صبر کرده و پس از سپری شدن دوره عادت ماهانه برای اهدای خون اقدام كنند.

البته  با شروع بارداری شخص آمادگی اهدای خون را از دست می‌دهد و تا زمانی كه شیر می‌دهد، بهتر است از اهدای خون خودداری كند اما پس از دوران شیردهی می‌تواند اهدای خون را از سر بگیرد. بانوان حداکثر سه بار در سال می‌توانند خون اهدا کنند.

البته بعد از یائسگی خانم‌ها نیز مانند آقایان می‌توانند در سال چهار بار خون بدهند. اگر خانم‌ها رفتارهای پرخطر نداشته، مبتلا به بیماری زمینه‌ای مهمی هم نباشند و معاینات پزشکی آن‌ها طبیعی باشد، می‌توانند جزو اهدا کنندگان مستمر خون در آیند. 

نكته پایانی

خانم مریم كه در ابتدای مقاله در مورد او صحبت كردیم در حال حاضر به طور تمام وقت جهت گسترش فرهنگ اهدای  خون فعالیت می‌كند. او می‌گوید: «من فهمیدم كه مردم، خون خود را اهدا می‌كنند تا به من زندگی ببخشند. بنابراین، حالا نوبت من است تا وقتم را صرف كنم تا در سطح كشور اهداكنندگان بیشتری را جذب نموده و این راهی برای كمك به نیازمندان به خون در آینده باشد».

اهدای خون خالص‌ترین نمونه رفتار بشر دوستانه است و  اهداکنندگان خون در سرتاسر جهان قهرمانانی هستند که بدون اینکه توقع و چشم داشتی داشته باشند، ایثارگرانه قسمتی از وجود خود را در اختیار همنوعان خود، از هر قوم و نژادی قرار می‌دهند. بانوان اهدا كننده خون جزو قهرمانان كشورمان هستند و همگی ما به این قهرمانان افتخار می‌كنیم. قهرمانانی که نجات یک بیمار را نجات تمام جهانیان می‌دانند.

 

 

برای خواندن بخش اول - زنان و اهدای خون - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: اهدای خون، مراکز اهدای خون، توصیه پس از اهدای خون، پیشگیری از ابتلا به کم‌خونی، جایگزینی سریع آهن تعداد بازديد: 890 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز