Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 16:05

14
آذر
آنمی(كم‌خوني) و تاثير مكمل آهن بر آْن

آنمی(كم‌خوني) و تاثير مكمل آهن بر آْن

هدف از مصرف مكمل‌های خوراكی آهن، فراهم‌سازی آهن كافی برای حفظ ذخایر طبیعی آهن و جبران كمبود هموگلوبین می‌باشد.

تحریریه پزشك امروز

 

 

آنمی (كم‌خونی) شایع‌ترین بیماری خونی است كه بیمار با كاهش بیش از حد طبیعی گلبول‌های قرمز و یا كاهش میزان هموگلوبین خون و در نهایت با كمبود آهن در بدن مواجه می‌شود. هموگلوبین بخشی از خون است كه اكسیژن را از ریه‌ها به بافت‌ها منتقل می‌كند.

به گزارش واحد علمی شركت داروسازی اسوه، كم‌خونی در نتیجه یكی از عوامل زیر ایجاد می‌شود:

- بالا بودن میزان خونریزی و از دست رفتن مقادیر بالایی خون

- كاهش تولید سلول‌های خون یا افزایش بیش از اندازه تخریب سلول‌های قرمز خون

- عفونت

- وجود بیماری‌های زمینه‌ای

- مصرف بعضی داروها

- تغذیه ناكافی

احساس ضعف و خستگی، ضعف عملكرد در محل كار و مدرسه، كندی رشد شناختی و اجتماعی در دوران كودكی، تغییر در درجه حرارت بدن، ضعف سیستم ایمنی كه خطر ابتلا به عفونت را بالا می‌برد و گلوسیت (تورم زبان) از جمله علائم آنمی كمبود آهن در افراد است. البته خاكخوری (خوردن مواد غیرخوراكی مثل خاك و گل) مشابه ویار خانم‌های باردار در تعدادی از افراد مبتلا به كمبود آهن دیده شده است، اما پزشكان در مورد ارتباط آن با كم‌خونی اتفاق‌نظر ندارند.به نظر می‌رسد كه سه گروه از افراد بیش از همه در معرض كم‌خونی هستند و به مصرف مكمل‌های آهن احتیاج دارند: افرادی كه نیاز بیشتری به آهن دارند، افرادی كه به دلیل از دست دادن خون زیاد دفع بالای آهن دارند و افرادی كه جذب آهن طبیعی ندارند.

این افراد شامل: زنان باردار، نوزادان نارس و كم‌وزن، اطفال، دختران نوجوان، زنان در سنین باروری (به‌خصوص آنهایی كه خونریزی ماهیانه زیادی دارند)، افراد مبتلا به نارسایی كلیوی (به‌ویژه آنهایی كه به طور مرتب دیالیز می‌شوند) و افراد مبتلا به اختلالات دستگاه گوارش هستند كه جذب طبیعی آهن ندارند.

خانم‌هایی كه داروهای ضدبارداری مصرف می‌كنند، ممكن است دفع خون كمتری در دوران عادت ماهیانه داشته باشند. بنابراین، خطر ابتلا به آنمی كمبود آهن در آنها كاهش می‌یابد. خانم‌هایی كه از IUD برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌كنند، خونریزی ماهیانه بیشتری دارند و در نتیجه بیشتر در معرض آنمی كمبود آهن قرار دارند. در واقع اگر نتایج آزمایش‌ها آنمی كمبود آهن را نشان دهند، مصرف مكمل‌های آهن توصیه می‌شود.اگر مداخله تغذیه‌ای مناسب وضعیت آهن را به حالت نرمال نرساند، مصرف مكمل آهن توصیه می‌شود.

با توجه به اینكه زنان ورزشكار از جمله افرادی هستند كه تحت بیشترین خطر تخلیه و كمبود آهن می‌باشند، محققان در یك مطالعه بر روی زنان شناگر دریافتند كه مصرف 125 میلی‌گرم فروس‌سولفات در روز از كمبود آهن این افراد پیشگیری كرده است، به طوری كه در بدن آنها ذخایر آهن كافی باقی ماند و اثرات جانبی معده‌ای – روده‌ای، كه اغلب با مصرف دوزهای بالاتر آهن دیده می‌شود، وجد نداشت.در واقع درمان با مكمل‌های آهن زمانی شروع می‌شود كه رژیم غذایی به تنهایی نتواند كمبود آهن را در زمان قابل‌قبول به حالت نرمال بازگرداند. وقتی علائم بالینی آنمی كمبود آهن در فردی ظاهر شود، مصرف مكمل‌ها بسیار مهم است.

هدف از مصرف مكمل‌های خوراكی آهن، فراهم‌سازی آهن كافی برای حفظ ذخایر طبیعی آهن و جبران كمبود هموگلوبین می‌باشد. زمانی كه سطح هموگلوبین پایین‌تر از حالت نرمال باشد، پزشكان معمولا فریتین (شكل ذخیره شده آهن در بدن) را اندازه‌گیری می‌كنند و در صورتی كه مقدار آن از حد استاندارد پایین‌تر باشد، آنمی كمبود آهن مسلم و مصرف مكمل ضروری است.مقدار آهن جذب شده با افزایش دوز دریافتی كاهش می‌یابد. به همین دلیل متخصصان توصیه می‌كنند كه افراد مكمل آهن روزانه خو را در دو یا سه دوز مساوی و با فاصله از هم مصرف كنند، زیرا مصرف تدریجی آن، بروز عوارض گوارشی (تهوع، استفراغ، یبوست، اسهال، مدفوع تیره و یا درد شكمی) را به حداقل می‌رساند.

مصرف مكمل‌های آهن به همراه غذا می‌تواند به كاهش علائم كمك كند.این در حالی است كه به تازگی شركت داروسازی اسوه مكمل فروس (آهن) را به تولیدات خود اضافه و به بازار عرضه كرده است كه به دلیل شكل جوشان آن، عوارض گوارشی را در مصرف‌كننده به حداقل ممكن می‌رساند.هیچ یك از مكمل‌های تولید داخل كشور دارای تركیبات مكمل فروس تولیدی داروسازی اسوه نیستند، چون مكمل فروس این شركت دارای اسید فولیك، ویتامین C و B12 می‌باشد كه ضمن بالا بردن كیفیت ویتامینی آن، هضمی آسان و طعمی خوش دارد.

متخصصان این شركت داروسازی با تاكید بر ضرورت استفاده خانم‌ها و دختربچه‌ها از مكمل آهن، خاطرنشان می‌كنند كه مكمل فروس جوشان بر اساس نیاز جامعه طراحی و تولید شده است و چون جزء مكمل‌های غذایی محسوب می‌شود، مردم می‌توانند با مشورت همكاران داروساز در داروخانه‌ها و بدون تجویز و نسخه پزشك، ویتامین‌ها را تهیه كنند.


واحد اطلاع‌رسانی دارویی اسوه

برچسب ها: مکمل های دارویی، داروسازی اسوه، مکمل های آهن، مصرف مکمل دارویی، داروهای ضد بارداری تعداد بازديد: 1161 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز