Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 05:08

21
دی
7روش اثر بخش برای تقویت حافظه (بخش اول)

7روش اثر بخش برای تقویت حافظه (بخش اول)

سلامت دهان و دندان كاملا با سلامت مغز ارتباط دارد.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

در اوایل دهه چهل زندگی، ذهن دچار نوعی كندی می‌شود؛ ولی كاهش توانایی‌های ذهنی بر اثر افزایش سن، مساله‌ای اجتناب‌ناپذیر نیست و می‌توان با برخی برنامه‌های بسیار ساده و معمولی این تغییرات را به حداقل رساند. برای آنكه همیشه ذهنی سریع، جوان و آماده داشته باشید، هفت روش آسان زیر را به كار بندید:

جست و جو در اینترنت

جستجو در اینترنت، موجب می‌شود تا از بخش‌های مختلف مغز خود استفاده كرده، روی تصمیم‌گیری‌های خود كنترل بیشتری داشته باشید و از عهده استدلال‌های پیچیده بهتر برآیید. كلیك‌های مكرر از نظر ذهنی محرك شما می‌شوند و این محرك از طریق جستجو در اینترنت بسیار تاثیرگذارتر از خواندن كتاب یا مقاله است.

با جستجو كردن در اینترنت از جریان‌‌های عصبی استفاده می‌شود؛ در حالی كه با مطالعه كردن، این جریان‌ها فعال نمی‌شوند. نتایج MRI نیز نشان می‌دهند كه در یك جستجوی معمولی در اینترنت ذهن انسان سه برابر بیشتر از قبل فعال می‌شود.

جستجو در گوگل روش فوق‌العاده‌ای برای افزایش توان ذهنی است؛ بنابراین در طول هفته چند بار و هر بار به مدت 20 دقیقه به جستجوی مطالب و موضوعات مختلف بپردازید تا هم بیشتر یاد بگیرید و میزان دانش و آگاهی‌تان افزایش یابد و هم از مزایای تقویت ذهن بهره‌مند شوید.

ورزش

بله درست است ورزش كردن می‌تواند خطر زوال مغز یا بیماری فراموشی را به تعویق بیندازد و به همان اندازه ذهن را آماده و هوشیار كند و از پیری و فرسودگی آن بكاهد. گروهی از دانشمندان به تازگی تحقیقات بسیار گسترده‌ای در این زمینه انجام داده و دریافته‌اند كه حركات ایروبیك نه تنها سرعت و عملكرد مغز و افكار را بیشتر می‌كند، بلكه حجم بافت‌های مغزی را نیز افزایش می‌دهد.

هفته‌ای سه بار پیاده‌روی و هر بار حدود 50 دقیقه، تاثیر فوق‌العاده‌ای روی عملكرد مغز دارد. برای گرفتن نتیجه بهتر، در پارك‌ها و فضاهای سبز پیاده‌روی كنید. براساس پژوهش‌ها، افرادی كه در كنار درختان و گیاهان راه می‌روند، 20 درصد بیشتر از سایرین به نتیجه دلخواه می‌رسند.

استفاده از مسواك و نخ دندان

سلامت دهان و دندان كاملا با سلامت مغز ارتباط دارد! بعد از تحقیقات بسیار، دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند كه بیماری‌های مربوط به دهان و دندان عملكرد و توانایی فكری را در میان بزرگسالان كاهش می‌دهند. طبق نظر دندانپزشكان هر روز دندان‌های خود را دو بار مسواك بزنید و یك بار نخ بكشید.

قره قاط

این میوه تاثیر بسیار زیادی روی فرایندهای فكری دارد. آنتوسیانین (رنگدانه موجود در زغال اخته) مسوول این تغییرات شناختی و حاوی مواد شیمیایی است كه می‌تواند از موانع بگذرد و به مغز برسد. در ماه‌هایی از سال كه قره‌قاط در میوه فروشی‌ها بیشتر یافت می‌شود، شما نیز از فرصت استفاده كرده و این میوه ارزشمند را تهیه كنید. قره‌قاط را می‌توانید به ماست نیز بیفزایید. حتی می‌توانید آن را فریز كرده و سایر ماه‌های سال از آن استفاده كنید.

حل كردن معما

تمرینات ذهنی، توانایی‌های ذهنی را افزایش می‌دهند و باعث می‌شوند كه عملكرد مغز 10 سال جوان‌تر شود. یك مجله یا كتاب معما بخرید و در اوقات فراغت، خود را با آن سرگرم كنید. اگر از عهده حل سوال‌‌ها و معماهای آن برآمدید، به سراغ معماهای دشوارتر و پیچیده‌تر بروید و دائما ذهن خود را فعال نگاه دارید.

موزیك گوش دادن

گوش دادن به موسیقی جریان خون را در مغز افزایش می‌دهد؛ به همین دلیل مخچه نوازندگان موسیقی از افراد دیگر بزرگ‌تر است. خوشبختانه نیازی به استفاده از آلات و ادوات موسیقی نیست و می‌توان با گوش دادن به موسیقی، علاوه بر لذت بردن از آن، قسمت‌هایی از مغز را نیز فعال كرد.

توصیه می‌شود هنگامی كه به سوی محل كار خود حركت می‌كنید، به موسیقی مورد علاقه خود گوش كنید. به این ترتیب هم آرامش می‌گیرید و هم به زیركی خود خواهید افزود.

 

برای خواندن بخش دوم- 6 روش اثر بخش برای تقویت حافظه- اینجا كلیك كنید...

برچسب ها: راه هاي تقويت حافظه، ورزش چه تاثيري در حافظه دارد، تاثير قره قاط در حافظه، حل كردن معما چه نقشي در حافظه دارد تعداد بازديد: 1498 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز