Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 21:22

14
مرداد
زن، نبض خانواده و جامعه است ( قسمت دوم )

زن، نبض خانواده و جامعه است ( قسمت دوم )

گفتگوی اختصاصی «زندگی آنلاین » با مهسا ایرانیان؛ بازیگر، صداپیشه، مجری تلویزیون و نخستین مجری زن در حوزه طنز و استند آپ کمدی ایران:

گفتگو : رضا حسینمردی

 

تحریریه زندگی آنلاین : مهسا ایرانیان متولد 20 تیر 1366 لیسانس بازیگری تئاتر و فوق‌لیسانس روانشناسی دارد. او فعالیت‌های بازیگری در تئاتر را از همان سال ورود به دانشگاه یعنی 1385 آغاز کرد و سپس در سال 1387 به‌عنوان قصه گوی کودک وارد صداوسیما شد. طی این سال‌ها به‌عنوان صداپیشه عروسک، پویانمایی و سپس مجری کودک و بزرگ‌سال ... به فعالیت خود ادامه داده است.

وی در همین حین به فعالیت بازیگری تئاتر نیز ادامه داد و چند جایزه بازیگری در نقش‌های اصلی زن یا مکمل... نیز از آن خود کرد. خانواده وی اصالتاً اهل شهرری هستند. مادر ایشان روانشناس و پدر آرشیتکت است. یک خواهر و دو برادر دارد. خواهر ایشان در رشته حسابداری تحصیل‌کرده متأهل است و به‌زودی مادر می‌شود. (مهسا ایرانیان از این بابت که خاله می‌شود، بسیار خوشحال است). یک برادر وی کامپیوتر خوانده و دیگری مدیریت بازرگانی، هر دو درگیر مشغله  تخصصی خودشان هستند.

 بیشتربخوانید:

زن ، نبض خانواده و جامعه است ( قسمت اول )

 

 

تدریس استند آپ کمدی یا اجرا هم می‌کنید؟

به خاطر وضعیت بیماری کرونا فعلاً برنامه‌های آموزشی امرا متوقف کردم. دو نفر از هنرجوهای من در برنامه شب‌های مافیا حضور دارند و به شرکت‌کننده‌ها آموزش لازم را می‌دهند. چند نفر هم در تلویزیون به‌عنوان گزارشگر و یا بازیگر مشغول فعالیت هستند.  بیشتر پسرها به این مسیر گرایش دارند و دخترها به دلیل وضعیت تا هل و شرایط فرهنگی و خانوادگی تمایل به مجریگری استندآپ کمدی ندارند. خانواده‌ها در گرایش افراد به این هنر خیلی نقش دارند. اتفاق خوب در زندگی من این بود که پدر و مادرم حامیان خوبی برای هنرنمایی من در حوزه طنز و استندآپ کمدی بودند و هستند. شخص پدر و مادر خودم هم از این روحیه برخوردارند و ما شیطنت‌های خودمان را داریم؛ درمجموع زندگی شادی داریم. خانواده باوجوداینکه قوانین و چارچوب‌های سنتی دارند ولی هیچ‌گاه این‌طور نبود که به من بگویند هیس نخند و یا به من تذکر بدهند...!

 

چقدر اهل جوک و لطیفه گفتن هستید؟

خیلی زیاد. ولی پیش از اینکه لطیفه تعریف کنم، موقعیت و فضاسازی لازم قبل از آن را خوب بلد هستم چون اثرگذاری و نشاط‌آوری آن را چند برابر می‌کند. فضاسازی در طنز خیلی مهم است و گاهی از خود موضوع مهم‌تر است. در طنز نباید تلاش بیش‌ازحد کرد یا زور فراوان برای خنداندن مخاطب بزنیم؛ بلکه باید ویژگی‌های وجودی خود را متبلور کرد و در راستای جلب مخاطب به کاربست. گاهی حتی اگر فردی جدی باشید ولی ویژگی‌های شخصیت طنز خود را پیدا کنید با تقویت  کردن آن می‌توان فردی جذاب و طناز شد. در میان شاگردهایم یک مرد مدیر اصالتاً شیرازی وجود داشت که خیلی تلاش می‌کرد تا فارسی استند آپ کمدی کند ولی موفق نبود؛ اما به او گفتم که سعی کن باهمان لهجه شیرازی خیلی راحت اجرا کنید  که خوشبختانه درنهایت کلاس آنقدرعالی شد و نتیجه خوبی داشت که خود من هم می‌خندیدم؛ چون دقیقه روحیه و شخصیت طنز فرد را بیرون کشیدم.

 

وجود افرادی مثل شما در جامعه امروزی که افسردگی و مشکلات خانوادگی یا اقتصادی مردم را دست‌به‌گریبان روزمرگی کرده است، چقدر اهمیت دارد؟

خیلی مهم است. اتفاقاً این روزها خیلی می‌شنوم که به دلیل اپیدمی کرونا، سینما، تئاتر، ... نیست  و محدودیت‌های تولید برنامه نیز وجود دارد. این مدت همین استوری ها و ویدئوهای طنزی که در فضای مجازی می‌گذارم برای مردم خیلی جذاب بوده است. البته  لطف خداست که با یک ویدئوی یک‌دقیقه‌ای من می‌توانم کمک کنم که یک فرد مشکلات خود را یک دقیقه فراموش کند و اگر سه بار تکرار کند و ببینند که سه دقیقه مشکلات خود را فراموش کرده است (خنده...). فکر می‌کنم وجود افراد کمدین و طناز در هر جامعه  در دنیا برای دادن روحیه به مردم خیلی ضروری و لازم است. بعضی‌ها در دنیا به کمدین‌ها پول می‌دهند که با آنان شوخی کنند تا مخاطب بیشتری پیدا کنند یا حال جامعه بهتر شود.

 بیشتربخوانید:

نقش موثر زنان در بازسازیِ جامعهِ فاجعه‌دیده

 

 

در زندگی اهل چه تفریحاتی هستید؟

قبل از کرونا باشگاه ورزشی می‌رفتم و هفته‌ای هشت ساعت ورزش می‌کردم. الآن هم در منزل ورزش می‌کنم. غواصی و ورزش‌های آبی و هیجانی خیلی دوست دارم. سفر به مناطق سرسبز و کوهنوردی نیز خیلی حال من را خوب می‌کند. صبح‌های زود به کوه‌های اطراف تهران می‌روم و کوهنوردی می‌کنم.

کتاب هم زیاد می‌خوانم، الآن در حال اتمام کتاب "معجزه شکرگزاری" هستم.

 

بهترین دوستتان در این مدت کاری چه کسی است؟

مریم وطن پور (خاله قاصدک). خیلی باهم دوست هستیم و رفت‌وآمد زیاد داریم. حال ما باهم خوب است.

 

در حوزه  طنز و استند آپ کدام  افراد را بیشتر می‌پسندید؟

مهران غفوریان اگرچه بازیگر خوبی است ولی خیلی خوب و طبیعی هم استند آپ کمدی اجرا می‌کند. هیچ‌چیز باعث همیشه مهران غفوریان بی‌نمک باشد بلکه همیشه عالی کارکرده است.

روش استند آپ کمدی و نوع اجرای آقای مهران مدیری را هم خیلی قبول دارم چون برای هر برنامه و هر میهمان متفاوت و با شیوه‌ای خاص اجرا می‌کند.

فکر می‌کنم آقای رامبد جوان، زحمتی که برای برنامه‌های خودشان می‌کشند خیلی ارزشمند است و خیلی جای برنامه‌های شاد و فرح‌بخش خالی است.

 

برای ادامه کارهای خودتان برنامه خاصی ندارید؟

به‌زودی یک برنامه خاص زنانه می‌خواهم تولید کنم که در اصل نوعی از برنامه‌سازی جدید، شخصی و اختصاصی زنانه خواهد بود.

 بیشتربخوانید:

بررسی نقش زنان در جامعه از نگاه دین

 

 

 

تعریفتان از استند آپ کمدی چیست؟

مقوله تعریف کردن خاطره و لطیفه‌گویی از موضوع استند آپ کمدی خیلی فاصله دارد و ما هیچ‌وقت نمی‌گوییم که استند آپ کمدی  یعنی خاطره گویی یا جوک تعریف کردن.

اصولاً  در استند آپ کمدی یک واقعه سیاسی، اجتماعی، ورزش، فرهنگی، هنری... را دستاویز قرار می‌دهیم برای اینکه مردم را بخندانیم. پس این خنده یک تفکر و آموزش است.

مثلاً وقتی در مورد شیوه ورزش کردن افراد یک نکته را پررنگ می‌کنیم برخی نکات و ابعاد آن را موردنقد قرار می‌دهیم به‌گونه‌ای که تأثیر خوبی در شاد کردن افراد داشته باشد و از طرف دیگر پیام و اثر مناسبی هم در جامعه ایجاد کند. صرفاً بیشتر خندان مردم و بیان یک فرهنگ در جامعه، مغز استند آپ است.

 البته خیلی‌ها هم بانمک، خاطره گویی می‌کنند ولی اساساً این کار آن‌ها استند آپ نیست. حتی یک روانشناس که با یک کودک در حال گفتگو است باید از یک‌زبان نزدیک به کودک ورود پیدا کند تا کودک او را دوست داشته باشد و همراهی کند. این نکته در مورد بزرگ‌سالان هم مطرح است. من هیچ‌وقت دوست ندارم در این رشته تنهاترین باشم.

من فکرمیکنم هر خانمی می‌تواند استند آپ کمدی اجرا کند و بانمک باشد ولی به اعتقاد من باید فقط  کمی اعتمادبه‌نفس داشته باشد. در این مقوله فکر می‌کنم که من هیچ تفاوتی با سایرین ندارم بلکه من فقط اعتمادبه‌نفس دارم. البته خانم‌هایی را که قصد دارند در این حوزه وارد شوند خیلی تشویق می‌کنم.

 

توصیه شما به خانم‌هایی که به بن‌بست‌های عاطفی یا شغلی می‌رسند چیست؟

گر ایزد ببندد ز حکمت دری، ز رحمت گشاید در دیگری؛ ما مجبور هستیم در چنین بن‌بست‌هایی، شکل دیگری از وجود خودمان را پیدا کنیم. حتماً گشایش در نقطه‌ای اتفاق می‌افتد ولی شاید معجزه در پیدا کردن وجه دیگری از خودمان است که آن وجه قوی‌تر است. شاید من هم در جای دیگر یا تخصص دیگری موفق‌تر باشم. در چنین مواقعی پیشنهاد می‌کنم صبور باشید.

 

 

مهم‌ترین پیام شما در سال 1400 چیست؟

خواهش من از خوانندگان مجله دنیای زنان و همه‌کسانی که در فضای دیگری صدا و تصویر من و امثال من  را می‌بینند این است که، لطفاً ما را قضاوت نکنید. ما حق نداریم که اشتباهات همدیگر را به رخ هم بکشیم. خداوند ستارالعیوب و پوشاننده معایب مخلوقات خود است و اگر بخواهد پرده برمی‌دارد؛ نعوذبالله ما که از خداوند بالاتر نیستیم. انسان جایزالخطاست. من قصد جانب‌داری یا دفاع از رفتار کسی را ندارم ولی آیا فکر می‌کنید، آن فردی که چند سال پیش ویدئویی از آزاده نامداری را در فضای مجازی منتشر کرد یا هر ویدئو از هر فردی که منتشر می‌شود، امروز حال خوبی دارد؟ اگر این‌طور است وای به‌ روزگار آن فرد یا افراد!

وقتی به مفهوم و واقعیت این جمله که انسان اشرف مخلوقات است عمیق و دقیق پی ببریم، متوجه می‌شویم که صفات بد ازجمله حسادت، کینه‌ورزی، دشمنی... را باید از خود دور کنیم چون ما برترین مخلوق خداوند هستیم. باید کسانی را که بد می‌کنند، بخشید تا به آرامش برسیم. ما حق نداریم برای آدم‌های اطرافمان تصمیم بگیریم، خط‌مشی تعیین و یا محدودشان کنیم.

 

آرزوی شما برای سایر زنان و به‌ویژه خودتان چیست؟

آرزوی من برای  زنان سرزمین من این است که ازنظر روحی در آرامش باشند و به معنی واقعی شاداب باشند. زن نبض  خانواده و جامعه است. وقتی مادر در یک خانواده خوشحال است، تمام تک‌تک افراد آن خانواده خوشحال هستند. وقتی یک مادر افسرده حال باشد، عواقب این افسردگی به‌طور قطعی و صد درصد روی بچه‌های او تأثیرگذار است. دوست دارم تمام زنان سرزمین من با تمام وجودشان خوشحال باشند.  دختران یک جامعه اگر احوال خوبی داشته باشند، می‌توانند مادران خوبی برای آینده و جامعه باشند. در ایران و جهان زنان بنام  و شاخص کم نداریم و امیدوارم همچنان زنان و دختران ایرانی نام آفرینی کنند. آرزویم برای خودم این است که بعد از رفتنم مردم نام نیکی از من به یاد داشته باشند و اثر خوبی در زندگی آنان گذاشته باشم.

 

البته این‌که گفتید باید آخرین آرزوی شما باشد و به لطف خدا راه طولانی در پیش دارید؛ ولی آرزوی این روزهای  شما چیست؟

آرزو دارم موانع از جلوی مسیر پیشرفت و موفقیتم برداشته شود؛ چون من هنوز خلاقیت‌های فراوانی از خودم بروز ندادم.  مردم خیلی از جنبه‌های هنری من را ندیده‌اند. مردم اگر ما را دوست داشته باشند ما همه‌چیز داریم. در پایان از مجله دنیای زنان که باوجود این همه زن موفق و پر سابقه در کشور، ولی به سراغ من آمده بسیار ممنونم. از مدیریت مجله شما خیلی سپاسگزارم چون درزمانی که زنده‌ام این امکان را داد که عکس و گفتگوی من در این مجله ماندگار شود. موفق باشید.

 

برچسب ها: زنان، برابری جنسیتی، جامعه، مهسا ایرانیان تعداد بازديد: 345 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز