Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 14:34

6
آبان
گفتگو با ژیلا امیرشاهی

گفتگو با ژیلا امیرشاهی

خیلی با اهمیت است كه مادر خانواده بداند و آ‌گاه باشد كه هر كدام از اعضاء خانواده در چه گروه سنی است و چه نیازهایی دارد.

تهیه و تنظیم: پروانه حجت، با همكاری: بهروز خوش فطرت

 

ژیلا  امیرشاهی، سالها پیش در بهاری سبز دیده به جهان گشود، در رشته اقتصاد و بازرگانی كسب علم كرد و از سال ۱۳۶۹، فعالیت خود را در واحد خبر و گروه دانش و سیاسی تلویزیون آ‌غاز كرد. در سال ۱۳۷۳ دامنه فعالیت خود را به رادیو نیز گسترش داد و اولین برنامه خود را با نام «جهان دانش» ارائه داد؛ در سال ۱۳۷۶ در برنامه «صدا در سیما» شركت كرد و در سال ۱۳۷۹، برنامه پربیننده و پرمخاطب «به خانه برمی گردیم» را در دست گرفت.

خانم امیرشاهی، با توجه به اینكه شما مجری یكی از پربیننده ترین برنامه‌های خانوادگی هستید، جایگاه آ‌شپزی را در خانواده های ایرانی چگونه می بینید؟
به تصور من جایگاهی بسیار والا  دارد، هر چند كه به خاطر عصر تكنولوژی، امروزه همه چیز با سرعت انجام می شود، شاید آ‌نقدر كه باید وقت بگذاریم و فكر كنیم كه چه موادی باید خریده و تهیه شود، وقت نمی گذاریم. استفاده از مواد فریزری و غیرتازه، بسیار مد شده و جوانان ما متاسفانه به سمت مصرف فست‌فودها گرایش دارند؛ بنابراین شیوع چاقی و بیماری های ناشی از تغذیه بد در جامعه بالا ست. باید توجه كنیم كه روی یک تغذیه صحیح تفكر كنیم و كمتر از غذاهای چرب و مضر استفاده كنیم.

آ‌شپزی صحیح در سلا مت جامعه چه نقشی دارد؟
بسیار نقش مهمی دارد، خیلی با اهمیت است كه مادر خانواده بداند و آ‌گاه باشد كه هر كدام از اعضاء خانواده در چه گروه سنی است و چه نیازهایی دارد و بالطبع چه چیز برایش مفید و چه چیز مضر است; مادر خانواده با تدبیر خود می تواند از مواد غذایی سالمی استفاده كند كه به رشد و سلا مت جسمی و فكری كودكان كمک كند و طبیعتا غذایی كه می پزد در عین لذیذ بودن، سرشار از خاصیت نیز باشد; همیشه پیشگیری به درمان مقدم است و تغذیه خوب، می تواند جسم سالمی به ما بدهد؛ همینطور بدن سالم، پوست سالم، قلب سالم و مغز سالم. بنابراین می بینیم كه مادر چه نقش مهم و پر رنگی در خانواده دارد. 

رابطه بین آ‌شپزی و برقراری یک رابطه گرم و صمیمی بین افراد خانواده چیست؟
رابطه ای بسیار عمیق دارد البته به شرطی كه افراد خانواده هر ظهر و شب احساس نكنند كه مادر وظیفه دارد همیشه و تحت هر شرایطی، غذای گرم و آ‌ماده برای افراد خانواده مهیا كند. اصولا  یكی از راه هایی كه خستگی را رفع می كند و انرژی را به بدن برگردانده و محبت و با هم بودن را یادآ‌وری می كند سفره غذای خانواده است و باید توجه شود كه چه غذایی و برای چه گروه سنی، سر سفره گذاشته می شود. وقتی كه غروب، اعضای خانواده از محل كار یا مدرسه به منزل برمی گردند و بوی غذا، روحشان را نوازش می دهد، به آ‌نها یادآ‌وری می شود كه كسی در منزل بوده كه به فكر آ‌نها باشد و همیشه به یاد داشته باشیم كه غذای سرد، سردی می آ‌ورد.

همانگونه كه استحضار دارید، كشور ما با داشتن سواحل و مرز آ‌بی بسیار گسترده، از گنجینه غذایی با نام ماهی برخوردار است كه متاسفانه فرهنگ استفاده از آ‌ن در كشور ما توسعه نیافته، برای ترویج مصرف این غذای ارزشمند چه راهكاری را پیشنهاد می‌كنید؟
یكی از دلایل مصرف كم ماهی، قیمت بالا ی آ‌ن است؛ ماهی های خوشمزه گرانند و بسیاری از ماهی های در دسترس طعم و بوی مطلوبی ندارند. بنابراین خیلی خوب است از طریق مجله های آ‌شپزی، راه های پخت و از بین بردن بوی ماهی و روش های خوشمزه تر كردن آ‌ن به خوانندگان، آ‌موزش داده شود. در ضمن تبلیغ مصرف ماهی می تواند در این رابطه مثمرثمر باشد.

به نظر شما چه راهكاری می تواند در ایجاد باور در مورد نقش با اهمیت صبحانه در فكر و فعالیت روزانه اقشار مختلف مردم موفق باشد؟
باید ببینیم چند درصد بچه هایی كه صبحانه نخورده به مدرسه می روند، مادرشان با حوصله و سرحال بوده و یک صبحانه گرم و خوب در اختیار او قرار داده است. نقش مادر در این رابطه بسیار پررنگ است و همینطور توجه او به ذائقه كودک. بعضی از كودكان برخی از مواد غذایی را دوست ندارند و این هنر مادر است كه با افزودن مواد مجاز بتواند صبحانه را به فرزندش بدهد. مادر باید با نهایت عشق و توجه، یک میز صبحانه خوب برای بچه اش بچیند.

چه اشكالی در آ‌شپزی ایرانی می بینید؟
غذاهای ایرانی خیلی راحت درست می شود و یكی از اشكالات مهم آ‌ن این است كه خوشمزه ولی در عین حال چرب و گاهی نیز سرخ شده است. و همین لذیذ بودن، فرد را به خوردن مقدار زیادی از آ‌ن تحریک می كند. بیشتر غذاهای ایرانی متاسفانه با شركت روغن و چربی است، از این رو واقعا چاق كننده است.

 

برچسب ها: گفتگو با مجری صدا و سیما، ژیلا امیرشاهی، گفتگو با ژیلا امیرشاهی، تغذیه صحیح از نظر ژیلا امیرشاهی، آشپزی از نظر ژیلا امیرشاهی تعداد بازديد: 2659 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز