Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 08:44

14
آبان
مهوش صبركن: ما سنتی زندگی می‌کنیم

مهوش صبركن: ما سنتی زندگی می‌کنیم

این بازیگر سینما در بین اقوام به این مساله شهره است که غذای خوب و خوش طعم درست می‌کند.

گفتگو: حسن گوهرپور

 

مهوش صبرکن همسر محمود پاک نیت را همه می‌شناسند. او سفره و رفت و آمدها را جزئی از فرهنگ ایرانی می‌داند و می‌گوید تنبلی برخی از خانواده‌ها در زمینه طبخ غذای خوب خانگی (فارغ از مسائل اقتصادی) باعث شده دید و بازدیدها کم شود. او می‌گوید وقتی مادر تنبل است دیگر از فرزندان او و به ویژه دخترانش چه انتظاری می‌توان داشت. متن گفتگو را بخوانید: 

ما سنتی زندگی می‌کنیم 
تا کسی می‌گوید ما سنتی هستیم برخی احساس می‌کنند آنها از جریانات روز جامعه دور هستند، در حالیکه این نگاه اصلا درست نیست. چرا که سنت به معنای عقب ماندگی نیست، بلکه توجه به ریشه‌های اصیل فرهنگی و تمدنی است. مهوش صبرکن می‌گوید: «ما سنتی زندگی می‌کنیم» و این به معنای مستحکم بودن ساختار خانواده آنهاست. خانواده‌های سنتی یکی از مهمترین مواردی که در تغذیه رعایت می‌کنند صحت و سلامت مواد اولیه غذا و چگونگی طبخ است. این بازیگر سینما در بین اقوام به این مساله شهره است که غذای خوب و خوش طعم درست می‌کند. البته خودش می‌گوید اقوام به من لطف دارند، اما به قول معروف «تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها». 

غذای بیرون 
مهوش صبرکن می‌گوید: «ما اصلا طرفدار غذای بیرون نیستیم. پاک نیت هم اینطور نیست. حتی اگر من در بعضی شرایط غذای بیرون بخورم، پاک نیت اصلا حاضر نیست این کار را بکند و حتی با نان و پنیر خودش را سیر می‌کند». 

حساسیت روی تغذیه فرزندان 
مهوش صبرکن می‌گوید: «خوشبختانه هر دو پسر من به نوعی تربیت غذایی هم شده اند. پسر بزرگم که الان ازدواج هم کرده به خوبی می‌تواند همه نوع غذا طبخ کند. او چون دقت خانواده‌اش را در امر تغذیه به خوبی دیده، حالا در زندگی مشترکش هم این دقت را دارد».  

آشپزی؛ تکنیک یا هنر؟! 
اگر واقعا به تعریف هنر توجه کنیم، به این نکته خواهیم رسید که آشپزی هنر نیست و در خوشبینانه‌ترین حالت تکنیکی است که هر کس بهتر بتواند آن را به کار گیرد، غذای آماده شده لذیذتر خواهد شد. مهوش صبرکن آشپزی را با خلاقیت همراه می‌داند و می‌گوید: «آشپزی فوت و فنی دارد. همین تکنیک‌ها و فن‌هاست که غذای شما را از دیگران متفاوت می‌کند، به اضافه اینکه نمی توان تجربه را هم در این تکنیک فراموش کرد». 

طبخ اولین غذا 
اولین غذایی که یادم می‌آید پخته ام در کنار خاله کوچکم بود. جوشاندن برنج و طبخ آن را تا آنجا که یادم می‌آید در کنار او تجربه کردم و بعد بر اثر کنجکاوی‌های فراوان آشپزی را خوب یاد گرفتم. 

همسران آشپز 
در خانواده پاک نیت، هم خانم صبرکن آشپز خوبی است و هم محمود پاک نیت. مهوش صبرکن می‌گوید : «پاک نیت خیلی در مورد تغذیه دقت دارد و کمتر غذاهای آماده می‌خورد، به همین دلیل خودش هم در طبخ غذا مهارت فراوانی دارد. حتی ما زمانی هم که سر فیلمبرداری هستیم او با دقت غذا انتخاب می‌کند و اغلب سعی می‌کند غذای سالم بخورد. ما در منزل با هم غذا درست می‌کنیم. پاک نیت همه غذاها را به خوبی درست می‌کند و ما در واقع مکمل هم هستیم». 

چی می‌خورید؟
این که بیشتر از چه موادی برای غذا استفاده می‌کنید بستگی به وضعیت اقتصادی خانواده، سن و سال و علائق دارد. بیشتر خانواده پاک‌نیت از ماهی و گوشت سفید در تغذیه استفاده می‌کنند. البته ما پیتزا هم می‌خوریم، اما پیتزای خانگی. جالب است بدانید پسر بزرگم خمیر پیتزا را هم در منزل درست می‌کند. 

انواع سالادها 
مهوش صبرکن می‌گوید: «ما از نادرترین خانواده‌هایی هستیم که به شدت ترشی و سالاد را در برنامه غذایی داریم. پاک نیت اگر سر سفره ترشی نباشد غذا نمی خورد. در ضمن ترشی‌هایمان خانگی و سرکه اش هم محلی است. از میان ترشی‌ها هم بیشتر به ترشی شیرازی علاقه داریم که به نوعی مخلوطی است از پوست شیرین شده لیمو‌ترش و بادمجان خشک شده و مواد دیگر». جالب است بدانید ما سر سفره آب نمی‌گذاریم، یعنی اصلا همراه غذا آب نمی‌خوریم». 

تنقلات 
مهوش صبرکن می‌گوید:«چیپس، پفک، نوشابه و ... از مواد غذایی است که کمتر در برنامه‌های تغذیه‌ای ما قرار دارد. ما بیشتر به مغزها اعم از مغز پسته، بادام، گردو و... گرایش غذایی داریم. ما شیر هم زیاد می‌خوریم، به ویژه شب‌ها که اغلب به جای شام فقط شیر می‌خوریم».

میوه 
میوه‌های تابستانی مثل گیلاس، آلبالو، هلو و گلابی از جمله میوه‌هایی است که مهوش صبرکن میل غذایی به آنها دارد. او اگر چه از میوه‌های زمستانی هم خوشش می‌آید، اما می‌گوید میوه‌های تابستانی چیز دیگری است. او می‌گوید: «میوه در برنامه غذایی بسیار اهمیت دارد و می‌تواند تضمین کننده سلامت بدن باشد». 

ورزش 
اساسا بدن بازیگران هم باید همیشه آماده باشد، چون نمی دانند چه نقشی و در چه موقعیتی به آنان پیشنهاد می‌شود. پس آماده بودن بدن از ضروریات است، اما از طرفی به درستی هم نمی توانند برای ورزش برنامه ریزی داشته باشند. صبرکن می‌گوید: «من قبلا به طور مرتب ورزش می‌کردم، اما الان به دلیل نبود برنامه کاری درست ترجیح می‌دهم اوقات بیکاری‌ام را ورزش کنم، در این زمان هم شنا را ترجیح می‌دهم».  

پیام تغذیه‌ای 
شاید یکی از پیام‌هایی که می‌شود در حوزه تغذیه داد، این است که به مواد اولیه غذاها توجه کنند که سالم باشد و از سبزیجات در غذاها غافل نباشند. 

 

برچسب ها: گفتگو با بازیگران سینما و تلویزیون، گفتگو با مهوش صبرکن، مهوش صبرکن و تغذیه صحیح، بازیگران سینما و تعذیه صحیح، مهوش صبرکن و آشپزی تعداد بازديد: 2495 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز