Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 15:36

24
خرداد
آخرین دختر

آخرین دختر

کتاب آخرین دختر با عنوان فرعی سرگذشت من از اسارت و مبارزه با خلافت اسلامی (داعش) اثر نادیا مراد – جنا کراجسکی است که در آن زندگی تلخ و سخت نادیا مراد روایت‌شده است.

تحریریه زندگی آنلاین : کتاب آخرین دختر با عنوان فرعی سرگذشت من از اسارت و مبارزه با خلافت اسلامی (داعش) اثر نادیا مراد – جنا کراجسکی است که در آن زندگی تلخ و سخت نادیا مراد روایت‌شده است. نادیا مراد در سال ۲۰۱۸ به دلیل مبارزه علیه خشونت جنسی و استفاده از آن در جنگ‌ها به به‌عنوان سلاح، برنده جایزه نوبل صلح شد. در این کتاب نیز، نادیا مراد در این رابطه بسیار گفته است.

سخنرانی جایزه نوبل صلح

در قسمتی از سخنرانی جایزه نوبل صلح، که متن آن در ابتدای کتاب نیز آمده است، نادیا اشاره می‌کند که: به‌شخصه به مادرم فکر می‌کنم که توسط داعش کشته شد، به کودکانی که با آن‌ها بزرگ شدم و به اینکه چه‌کاری باید انجام دهم که باعث افتخار آن‌ها باشم. شکنجه و آزار اقلیت‌ها باید پایان یابد. باید با عزمی راسخ در کنار یکدیگر تلاش کنیم تا ثابت کنیم نه‌تنها این حملات پیاپی نسل‌کشی شکست خواهد خورد بلکه منجر به پاسخگویی مجرمان و اجرای عدالت برای بازماندگان خواهد شد. باید به بازسازی جوامعی که دچار این مصیبت نسل‌کشی شده‌اند متعهد بمانیم.

نادیا مراد هم‌اکنون در تلاش است تا خلافت اسلامی را به اتهام نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت به‌پای میز محاکمه دادگاه جنایی بین‌المللی بکشد. در طول کتاب آخرین دختر او بارها و بارها از این آرزوی خود صحبت می‌کند و مدام تکرار می‌کند تا زمانی که محاکمه داعش را نبیند آرام نخواهد گرفت. نادیا مراد همچنین بنیان‌گذار طرح ابتکاری نادیاست – برنامه‌ای که برای کمک به بازماندگان نسل‌کشی و قاچاق انسان جهت التیام و بازسازی جوامع خود تخصیص‌یافته است.

بیشتربخوانید:

معرفی کتاب بخت بیدادگر

مقدمه‌ای از امل کلونی

در کتاب آخرین دختر مقدمه‌ای از امل کلونی نیز آمده است که وکالت نادیا مراد را قبول کرده است. در این مقدمه کلونی اشاره می‌کند که نادیا بااینکه می‌دانست توان پرداخت هزینه وکالت را ندارد فقط از او می‌خواهد «پیش از اینکه تصمیمی بگیرید به سرگذشت من گوش کنید» و همان‌طور که حدس می‌زنید با شنیدن سرگذشت تلخ نادیا، امل کلونی درخواست او را قبول می‌کند. در قسمتی از مقدمه کلونی می‌خوانیم:

به‌عنوان وکیل حقوق بشر، وظیفه من اغلب این است که صدای افرادی باشم که ساکت شده‌اند: روزنامه‌نگارانِ پشت میله‌ها یا قربانیان جنایات جنگی که در دادگاه مبارزه می‌کنند. تردیدی نیست بعدازاینکه اعضای داعش نادیا را دزدیدند و اسیر کردند، به او تجاوز کردند و شکنجه دادند و حتی هفت تن از اعضای خانواده‌اش را فقط در یک روز کشتند، سعی داشتند او را ساکت کنند. اما نادیا حاضر به سکوت نبود.

کتاب آخرین دختر

کتاب آخرین دختر که در سه بخش نوشته‌شده است با تأکید بر زندگی‌نامه نادیا مراد سرگذشت ایزدی‌های عراق را نیز بیان می‌کند. در بخش اول کتاب وضعیت کلی زندگی ایزدی‌ها بیان‌شده است که چه سختی‌هایی تحمل کرده‌اند. درباره خانواده نادیا، روستای محل زندگی آن‌ها، کاری که انجام می‌دهد و دلیل دشمنی بقیه با ایزدی‌ها مطالبی بیان‌شده است که نشان می‌دهد خشونت علیه ایزدی‌ها چیز تازه‌ای نیست اما در کتاب متوجه می‌شویم که این خشونت در زمان داعش به اوج خود می‌رسد. همچنین به صدام و دوران حکومت او نیز اشاره‌های شده است تا نشان دهد ایزدی‌ها در دوران حکومت او هم هیچ‌وقت زندگی راحتی نداشته‌اند.

بیشتربخوانید:

کتاب ظرافت جوجه تیغی

 

 

مشخصات کتاب

عنوان اصلی: آخرین دختر

عنوان فرعی: سرگذشت من از اسارت و مبارزه با خلافت اسلامی

نویسنده: نادیا مراد – جنا کراجسکی

ترجمه: سمیرا چوپانی

انتشارات: کتاب کوله‌پشتی

تعداد صفحات:۳۷۶ – همراه با تصاویر سیاه‌وسفید

قیمت چاپ سوم – اردیبهشت ۹۸: ۴۲۰۰۰ تومان

بیشتربخوانید:

کتاب سال بلوا

چرا همه ما به یک اُوِه نیاز داریم؟

درباره کتاب «خانواده تیبو»

 

 

 

برچسب ها: مطالعه، معرفی کتاب، کتاب، کتاب آخرین دختر، داعش، ترجمه، کتاب خوب تعداد بازديد: 106 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز