Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 10:32

6
فروردین
کتاب سال بلوا

کتاب سال بلوا

کتاب سال بلوا به‌صورت اول‌شخص در ذهن یک زن به نام – نوشافرین – اتفاق می‌افتد و شروع آن به‌گونه‌ای است که مستقیماً داخل داستان پرت می‌شویم. یعنی نویسنده در ابتدای کتاب سراغ حاشیه نمی‌رود

تحریریه زندگی آنلاین : کتاب سال بلوارمانی از عباس معروفی است که به گفته خودش سه سال و اندی طول کشید.آمیختگی اسطوره با دنیای امروز ما، شگرد عباس معروفی است. و اکنون اساطیر دیگری پیش روی ما قرار دارند: سیاوش، حسین، و اسماعیل. قربانیان سه فرهنگ.

کتاب سال بلوا به‌صورت اول‌شخص در ذهن یک زن به نام – نوشافرین – اتفاق می‌افتد و شروع آن به‌گونه‌ای است که مستقیماً داخل داستان پرت می‌شویم. یعنی نویسنده در ابتدای کتاب سراغ حاشیه نمی‌رود و خواننده را مستقیم وارد اصل داستان می‌کند. در ادامه به‌مرور ذهنیت‌ها و شخصیت‌های کتاب سال بلوا و کلیت داستان برایمان مشخص می‌شود.

کتاب سال بلوا حاوی خاطراتی است که در ذهن نوشافرین مرور می‌شود.نوشا دختر سرهنگ نیلوفری است. سرهنگی که برای پیمودن پله‌های ترقی به سنگسر (مکانی که داستان کتاب در آن اتفاق می‌افتد) آمده است و تصمیم دارد آینده‌ای باشکوه برای دخترش رقم بزند اما…اما نوشا عاشق کوزه‌گری غریب می‌شود و تمام وجودش را تقدیم او می‌کند، بااین‌حال تقدیر، تصمیم دیگری برای نوشا گرفته است و…

در دل کتاب سال بلوا افسانه زرگر و دختر پادشاه هم وجود دارد که گاه مخاطب را به‌کلی از کتاب دور می‌کند و دنیایی متفاوت برای او ترسیم می‌کند. افسانه‌ای که با داستان کتاب درهم‌آمیخته شده و این هنر نویسنده را نشان می‌دهد.در کتاب سال بلوا شخصیت‌های اصلی دیگری هم وجود دارند. شخصیت‌هایی که هرکدام بر اساس دلایل خود فعالیت‌های خاصی انجام می‌دهد. ازاین‌بین می‌توان به ملکوم آلمانی اشاره کرد که باهدف خاصی قصد دارد یک پل بزرگ از کوه پیغمبران به کافر قلعه بزند.کتاب سال بلوا در هفت شب اتفاق می‌افتد. هفت شب که از دید اول‌شخص (نوشافرین) و سوم شخص (خود نویسنده) روایت می‌شود.

 بیشتربخوانید:

چرا همه ما به یک اُوِه نیاز داریم؟

 

 

 

درباره موضوع کتاب سال بلوا

قبل از هر چیزی این رمان در مورد مظلومیت زن ایرانی است. زنی که از زورگویی‌های مردانه، از سختی‌های زمانه و از نگاه‌های هیز مردان در امان نیست و مدام باید مراقب خود باشد که مبادا کاری کند که مردی را تحریک کند.این موضوع در قسمت‌های مختلف کتاب سال بلوا دیده می‌شود، به‌عنوان‌مثال: دست هام را بلند کردم که اولین ضربه‌های تفنگ موزر را دفع کنم. معصوم لوله موزر را در دست داشت و قنداق سنگینش را به کله‌ام می‌کوفت.از یاد برده بودم که دخترم، و در آن لحظه به این فکر نمی‌کردم که مردها وقتی با آن سبیل سربالا و چشم‌های براق زل بزنند به آدم، از بالا به پایین و از پایین به بالا، چشم‌های جستجوگری که انگار به‌زور می‌خواهد چادر آدم را پس بزند و سراپای آدم را یک‌باره ببلعد، آدم از خجالت آب می‌شود، ذوب می‌شود، لای دست‌های یک نفر فشرده می‌شود و به‌قدر قطره‌ای فرومی‌افتد، چِک.

کتاب سال بلوا به موضوعات مختلفی اشاره می‌کند. به عشق ممنوعه می‌پردازد و قدرت‌طلبی را به‌خوبی نشان می‌دهد. زن‌ستیزی را بررسی می‌کند و نشان می‌دهد که تا چه حد زن ها محدود هستند. و عباس معروفی همه این موارد را در کتاب سال بلوا به شیوه‌ای زیبا نوشته‌شده است. به‌گونه‌ای هرکدام از این موضوعات تکه‌ای از داستان را شکل می‌دهد و مخاطب باید این تکه‌ها را همانند پازل کنار هم بچیند و در آخر به مفهوم اصلی داستان برسد. همین داستان را به‌شدت جذاب کرده است و از خستگی خواننده می‌کاهد.

بیشتربخوانید:

درباره کتاب «خانواده تیبو»

 

 

 

مشخصات کتاب

کتاب سال بلوا

نویسنده: عباس معروفی

انتشارات: ققنوس

تعداد صفحات: ۳۴۲

بیشتربخوانید:

کتاب بخوانیم : کتاب «درباره خوب بودن»

کتاب بخوانیم : بدن هرگز دروغ نمی‌گوید

 

 

برچسب ها: مطالعه، کتاب داستان، معرفی کتاب، کتاب، کتاب خوب، عباس معروفی تعداد بازديد: 80 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز