Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 12:02

10
اسفند
معرفی کتاب بخت بیدادگر

معرفی کتاب بخت بیدادگر

کتاب بخت بیدادگر با عنوان فرعی داستان یک زندگی، پراگ ۱۹۴۱ – ۱۹۶۸ زندگی‌نامه هِدا مارگولیوس کووالی است. کتاب حاضر از زبان انگلیسی ترجمه‌شده که عنوان آن Under A Cruel Star است اما متن اصلی کتاب

تحریریه زندگی آنلاین : کتاب بخت بیدادگر با عنوان فرعی داستان یک زندگی، پراگ ۱۹۴۱ – ۱۹۶۸ زندگی‌نامه هِدا مارگولیوس کووالی است. کتاب حاضر از زبان انگلیسی ترجمه‌شده که عنوان آن Under A Cruel Star است اما متن اصلی کتاب به زبان چِک یا چکی است.

هِدا مارگولیوس کووالی داستان زندگی‌اش را – همان‌طور که از عنوان فرعی کتاب پیداست – از سال ۱۹۴۱ آغاز می‌کند: یعنی درست زمانی که آلمان نازی در اوج قدرت است و کشورهای مختلف اروپا ازجمله پراگ را ضمیمه خود قرار داده. روایت کتاب تا سال ۱۹۶۸ در پراگ ادامه پیدا می‌کند. همان‌طور که می‌دانید بهار پراگ در همین سال اتفاق می‌افتد که نقطه عطفی در تاریخ این کشور است. اما سال‌های قبل از ۱۹۶۸ سال‌های سخت و پر از خفقان است که خواننده روایت مفصل آن را از دیدگاه نویسنده در کتاب خواهد خواند.

کتاب بخت بیدادگر از مشهورترین کتاب‌ها درباره زندگی زیر سایه کمونیسم است. ولی قبل از رسیدن به دوران کمونیسم، کتاب از سختی‌های جنگ جهانی دوم و اردوگاه‌های مرگ نازی سخن می‌گوید. به نحوی می‌توان گفت، داستان کتاب، داستان زنی است که از چاه سیاه نازیسم جان به در برده و به چاه دیگری، یعنی زندگی زیر سایه کمونیسم، افتاده است.

کتاب با سختی و مشقت آغاز می‌شود و با سختی و مشقت بیشتری به پایان می‌رسد ولی نکته مهم درباره آن راوی داستان است که در همه حال به زندگی ادامه می‌دهد. جملات ابتدایی کتاب وصف حال اوست که چطور می‌تواند در سال‌های تاریک جنگ جهانی دوم و پس‌ازآن زیر سایه حکومت تمامیت‌خواه کمونیستی به زندگی ادامه بدهد.

بیشتربخوانید:

کتاب بخوانیم: چگونه با مشکلات رفتاری کودکم برخورد کنم؟!

 

 

بدون شک اگر خواننده جملات ابتدایی کتاب بخت بیدادگر را مطالعه کند، عطش خواندن کتاب به جانش خواهد افتاد. هر فردی کم و بیش از آلمان نازی و شوروی اطلاعات دارد ولی باید کتاب را بخواند تا باقدرت عشق و امید از دیدگاه نویسنده آشنا شود.

هدا مارگولیوس کووالی در این کتاب از آنچه طی سال‌های ۱۹۴۱ تا ۱۹۶۸ در پراگ بر او و هموطنانش گذشته می‌نویسد و نشان می‌دهد چطور ایمان به آزادی می‌تواند در سخت‌ترین شرایط در درون یک ملت جان بگیرد و حتی در شب اشغال آن‌ها را بیش از هر زمان دیگری به آینده امیدوار نگه دارد. اما درعین‌حال نشان می‌دهد که اگر کسی خواهان آزادی است باید هزینه آن را بپردازد.

کتاب با روایت مرگ برخی از نزدیکان و آدم‌های مختلف آغاز می‌شود که همگی اسیر سرما و گرسنگی هستند. در کتاب به شکل مختصر به اردوگاه‌های مرگ آلمان نازی ازجمله آشویتس نیز پرداخته می‌شود ولی لحظات رهایی و نجات یافتن از این کابوس ترسناک نیز وجود دارد.

 لحظات زیبای کمک به همنوع، هرچند کوتاه و شکننده، اما وجود دارد. همچنین لحظاتی وجود دارد که اسامی افرادی که از آزادشده‌اند و یا زنده از آشویتس بیرون آمده‌اند اعلام می‌شود. افرادی که توانسته‌اند فرار کنند و اکنون بعد از جنگ می‌توانند به آغوش بازماندگان ملحق شوند.

بیشتربخوانید:

کتاب بخوانیم: عاقلانه انتخاب کنید و عاشقانه ازدواج کنید!

 

 

 

درباره کتاب هِدا مارگولیوس کووالی

هدا هیچ‌وقت خودش را فردی سیاسی نمی‌دانست و درگیر کارهای سیاسی هم نمی‌شد. اما واکنش طبیعی و بیزار بودن از نازی‌ها باعث شد او و همسرش که به سمت کمونیسم حرکت کنند و کمی بعد عضو حزب شوند. زمزمه‌هایی وجود داشت که کمونیسم نیز ایدئولوژی درخشانی نیست اما توجیه‌های همیشگی برای رهایی از یک شر و رویای ساختن آینده بهتر مانع از دیدن حقیقت می‌شود.

راوی خیلی سریع متوجه شد که نه‌تنها پیشرفتی در کار نیست بلکه در اولویت قرار دادن یک ایدئولوژی باعث از بین رفتن تمام همدلی‌ها و رفتارهای انسانی شده است. اکنون دیگر مردم فقط می‌خواهند از دردسر دور بمانند و به زندگی حقیرانه‌ای که دارند ادامه دهند. مسیری که به این روشنگری رسید در کتاب به‌طور کامل توضیح داده‌شده و خواننده، خود باید گام به گام همراه با نویسنده به لایه‌های زیرین زندگی در آن روزهای سیاه سرکشی کند تا به عمق فاجعه پی ببرد.

نویسنده در این کتاب با نگاهی واقع‌بینانه به وقایع می‌نگرد و هیچ تلاشی برای برجسته کردن سختی‌ها ندارد. درعین‌حال او امیدوار است و دست از تلاش برنمی‌دارد، به کلمات پناه می‌برد و شروع به یادداشت‌برداری می‌کند تا صرفاً هر آنچه که رخ‌داده است را روایت کند. اما فقط در آخر کار است که متوجه می‌شویم آنچه که در تمام این سال‌ها رخ‌داده است فقط ویرانی و تاریکی بوده است.

بیشتربخوانید:

کتاب بخوانیم: چگونه با مشکلات رفتاری کودکم برخورد کنم؟!

 

 

 

 

مشخصات کتاب

عنوان اصلی: بخت بیدادگر

عنوان فرعی: داستان یک زندگی

نویسنده: هِدا مارگولیوس کووالی

ترجمه: راضیه خشنود

انتشارات: ماهی

تعداد صفحات: ۲۰۸ + ۴ صفحه تصاویر

برچسب ها: مطالعه، معرفی کتاب، کتاب، ترجمه تعداد بازديد: 81 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز