به قلم : د کتر مهد ی کریمی تفرشی*
تحریریه زندگی آنلاین : سینما، تاثیرات مهمی بر شیوه زندگی، الگوی رفتاری و سبک زندگی انسان قرن بیستم داشته است.
سینما خواسته یا نا خواسته در پوشش و لباسی که هم اکنون استفاده میکنیم، در الگوی مصرف بسیاری از ما، در سیر و سلوک رفتاری جامعه تأثیر داشته است.
مخاطب همواره یكی از دغدغههای سینمای ایران بوده و هست و جذب تماشاگر همواره به عنوان شاهراه اصلی حیات سینما برای بازگشت سرمایه تولید فیلم و سود آوری محسوب میشود.
در برخورد با سینما مخاطب دارای حقوقی است و مدیران، مسئولین و سینماگران در هر حوزهای باید متوجه حقوق معنوی مخاطب باشند. این نکته از اهمیت ویژهای برخورد داراست چرا که در شرایط موجود کشور، همه تریبونها از حقوق تضییع شده سینما گران می گویند. در حالیکه حقوق مخاطب نادیده گرفته میشود.
لزوم شناخت مخاطب امروز یکی از مهمترین ضروریات حوزه پژوهش در سینما است.
پیش از انقلاب و زمانی که موج نوی سینمای ایران به وقوع پیوست، سینمای ایران چندان پیوند مستقیمی با مسائل زندگی مخاطبان خود نداشت، در آن دوره فیلمها حالت رؤیاپردازی و سرگرمکنندگی داشتند و سینمای ایران دور از واقعیتهای عریان جامعه، بیشتر به فانتزی و خیال میپرداخت. بنابراین، سینمای آن دوران بیشتر وظیفة رویاسازی را به عهده داشت.
بیشتربخوانید:
پسر دلفینی دمیدن نفسی تازه به سینمای کودک
بعد از انقلاب در دهة ۶۰ که به دهة طلایی سینمای ایران مشهور است وضعیت فرق کرد. در آن دوره استقبال از سینمای مسئلهمحور بیشتر شد.. که این بیشتر به دلیل وحدت و همبستگی عمومی در میان مردم به واسطه پیروزی انقلاب و همبستگی و انسجام اجتماعی جاری میان آنان بود و البته جنگ هم مزید بر علت شده بود و این همبستگی مردمی را تقویت میکرد.
از دهة ۷۰ به بعد، سینماگران تلاش کردند معضلات اجتماعی را بیشتر ببینند و همین موجب شد تا مشکلات اقتصادی در سینما مطرح شود. این اتفاق باعث شد نگاه مخاطبان به سینمای ایران انتقادیتر شود. بعدتر مسائل اجتماعی جوانان و زنان، و در دهة ۹۰ هم فقر و حاشیهنشینی به آن افزوده شد. از دهة ۷۰ به بعد پای سینما به سیاست باز میشود و برخی از اهالی سینما وارد موضوعاتی سیاسی میشوند.
این نکته را نباید نادیده گرفت که در دهة ۶۰ بیشتر خانوادهها مخاطب سینما بودند. در دهة ۹۰ اما این جوانان هستند که مخاطبان اصلی سینما تلقی میشوند. به تبع این تنوع، ذائقة مخاطب هم متکثر شده است.
در میان آثاری که به مسئله مخاطبان میپردازند، تعداد معدودی توانستند مخاطب عام را جذب کنند.
پس سینماگری که به مسائل اجتماعی توجه دارد، باید حواسش باشد که مخاطب فقط بازتاب مسئلة اجتماعی را نمیخواهد بلکه ضمن میل به تماشای فیلم خوب و دغدغهمند، بعد سرگرمی هم برایش مهم است.
مخاطب شاهرگ سینماست و برای تپیدن قلب سینما باید به دیدگاه و ذائقه مخاطب احترام گذاشت و با تغییر و تحول نگاه و ذائقه مخاطب در طول زمان شاید لازم باشد هنر هفتم نیز دچار دگردیسی و تحول شود.
بیشتربخوانید:
بازیگری که اراده کند ، میدرخشد
* رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم سازمان ملل- یونسکو
رئیس هیات مدیره مجتمع صنایع غذایی گلها و هلدینگ آل ام کاتی (MKT GROUP)
ریاست هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی کشور، رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی های توزیع و فروش محصولات غذایی، نائب رئیس هیات مدیره انجمن علوم و فناوری غلات ایران، عضو هیات مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی کشور، کارآفرین برتر جهان اسلام
بیشتربخوانید:
ترس ها و رنج های دنیای معاصر زیر ذره بین «زندگی پیش رو»