Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 20:14

6
فروردین
قوانین و مقررات درخواست طلاق از طرف زن ( قسمت دوم )

قوانین و مقررات درخواست طلاق از طرف زن ( قسمت دوم )

درمطلب گذشته گفتیم که به‌موجب قانون ایران زن تنها زمانی می‌تواند درخواست طلاق بدهد که یکی از موارد طلاق از طرف زن که بیان کردیم را داشته باشد و بتواند آن را ثابت کند

تحریریه زندگی آنلاین : درمطلب گذشته گفتیم که به‌موجب قانون ایران زن تنها زمانی می‌تواند درخواست طلاق بدهد که یکی از موارد طلاق از طرف زن که بیان کردیم را داشته باشد و بتواند آن را ثابت کند، در غیر این صورت با رد دادخواست مواجه می‌شود. اما بسیاری از زنان مایل هستند بدانند که آیا به دلیل خیانت همسر خود نیز می‌توانند درخواست طلاق بدهند؟

 

طلاق به دلیل خیانت مرد

درصورتی‌که زن بتواند ثابت کند خیانت مرد باعث عسر و حرج او در زندگی شده وزندگی را برای او سخت و دشوار کرده است، دادگاه درخواست طلاق او را می‌پذیرد و حکم طلاق او را صادر می‌کند. البته نکته‌ای که بهتر است در این مورد بدانید این است که اگر می‌خواهید موضوع رابطه نامشروع همسر خود را نیز پیگیری کنید و برای اثبات آن مدارک و شواهد لازم دارید، دادگاه خانواده به این موضوع بررسی نخواهد کرد و باید آن را در دادسرا اثبات کنید و بعد حکم صادرشده در آن دادگاه را به دادگاه خانواده تحویل دهید. برای اثبات رابطه نامشروع عکس و فیلم و یا پیام به‌عنوان مدرک موردقبول واقع نمی‌شود و زن باید بتواند به روش دیگری این موضوع را اثبات کند. عکس و فیلم در بهترین حالت می‌تواند باعث علم قاضی شود.

بیشتربخوانید:

قوانین حقوقی درخواست طلاق از طرف زن

 

طلاق از طرف زن چقدر طول می‌کشد؟

این سؤال برای تمامی خانم‌هایی که می‌خواهند اقدام به دادن درخواست طلاق کنند پیش می‌آید و مایل هستند بدانند که طلاق از طرف آن‌ها چقدر طول می‌کشد؟ بسیاری از آن‌ها به دلیل شرایط سخت و دشواری که در زندگی مشترک دارند ترجیح می‌دهند این پروسه هرچه سریع‌تر طی بشود. اما باید بگوییم که طلاق از طرف زن در حالتی که مرد رضایتی به آن نداشته باشد یک پروسه طولانی و زمان‌بر است.

 علاوه بر آن اثبات عسر و حرج زن و یا یکی از شروط 12 گانه ضمن عقد نیاز به بررسی‌های دقیق و تخصصی دارد و گاهی امکان دارد که زوج در هر مرحله به رأی دادگاه اعتراض بزند که این کار پروسه را طولانی‌تر می‌کند. بنابراین نمی‌توان زمان دقیقی بیان کرد اما در کمترین حالت بین 4 الی 6 ماه و اگر کار به تجدیدنظر و دیوان عالی برسد حداقل 1 سال طول خواهد کشید. اگر مایل هستید زودتر طلاق بگیرید بهتر است راهی برای طلاق توافقی پیدا کنید.

 

مهریه در طلاق از طرف زن

بسیاری از خانم‌ها نگران مهریه خود هستند و فکر می‌کنند در طلاق از طرف زن نمی‌توانند مهریه‌ی خود را بگیرند و یا مهریه آن‌ها زایل می‌شود. اما باید بدانید که مهریه حق مالی زن است که به‌محض وقوع عقد زن مالک آن می‌شود و هیچ‌چیزی آن را زایل نمی‌کند مگر آن‌که خودزن آن را ببخشد. پس فرقی نمی‌کند درخواست طلاق از طرف چه کسی باشد درهرصورت مهریه حق مالی است که مرد باید به زن بپردازد و نمی‌تواند از پرداخت آن فرار کند.

بیشتربخوانید:

لطفا کدورت های خود را مطرح کنید

 

 

 

 

وکیل برای طلاق از طرف زن

سخت‌ترین و دشوارترین و همچنین طولانی‌ترین راه برای طلاق گرفتن، دادن درخواست طلاق از طرف زن است. زیرا حق طلاق با مرد است و خانم‌ها در شرایط خاصی می‌تواند درخواست طلاق بدهند. زیرا پرونده‌های طلاق مخصوصاً زمانی که درخواست طلاق از طرف زن باشد پیچیدگی‌های زیادی دارد که یک خانم به‌تنهایی و بدون داشتن علم حقوقی نمی‌تواند از پس آن بربیاید.

 توجه داشته باشید که وکیلی که انتخاب می‌کنید حتماً دانش، تخصص و تجربه کافی درزمینه طلاق داشته باشد تا بتواند به‌خوبی شمارا در این مسیر راهنمایی و هدایت کند.

 

نفقه و اجرت‌المثل در طلاق از طرف زن

درخواست طلاق از طرف زن باعث از بین رفتن دیگر حقوق مالی او ازجمله نفقه و اجرت‌المثل نمی‌شود. تا زمانی که زن در زوجیت مرد است، اگر زن ناشزه نشده و از وظایف زناشویی خود تخلف نکرده باشد، مرد مکلف است نفقه و اجرت‌المثل او را بپردازد. در خصوص اجرت‌المثل و میزان آن باید بگوییم که بر اساس سال‌های زندگی مشترک زن و مرد و با در نظر گرفتن میزان توانایی مالی مرد تعیین می‌شود. البته میزان اجرت‌المثل را کارشناس دادگستری با در نظر داشتن موارد مذکور تعیین می‌کند.

بیشتربخوانید:

چارچوب گفت و گوی سالم در زوجین چگونه است؟

 

 

 

 

تکلیف حضانت فرزندان در طلاق از طرف زن چیست؟

از دیگر نگرانی‌هایی که زنان در زمان درخواست طلاق دارند حضانت فرزندانشان است. در اغلب موارد آن‌ها می‌ترسند که حضانت فرزند خود را به دست نیاورند و یا مرد آن‌ها را در این خصوص تهدید می‌کند.

حضانت فرزند چه دختر و چه پسر تا 7 سالگی با مادر و پس‌ازآن تا سن بلوغشان یعنی دختر تا 9 و پسر تا 15 بر عهده پدر است و بعدازآن خود فرزند تصمیم می‌گیرد با کدام‌یک از آن‌ها ادامه دهد. پس طلاق از طرف زن تأثیری در حضانت فرزند نخواهد داشت.

البته نکته‌ای که باید بدانید این است که قاضی در وهله اول برای تعیین حضانت فرزند، مصلحت کودک را در نظر می‌گیرد، بنابراین اگر قاضی تشخیص دهد که حضانت فرزند بر عهده پدر برای کودک صلاح نیست و ممکن است اعتیاد پدر و یا خشونت‌های نامتعارف او موجب آسیب کودک شود، حضانت را به مادر می‌سپارد.

 

معایب و مزایا طلاق از طرف زن

مزیتی که طلاق از طرف زن برای خود خانم به همراه دارد این است که می‌تواند تمام حقوق مالی خود را ازجمله نفقه و مهریه و اجرت‌المثل دریافت کند. به‌عبارت‌دیگر درخواست طلاق از طرف زن، حقوق مالی او را از بین نخواهد برد.

درحالی‌که در طلاق توافقی رایج است که خانم برای رضایت مرد به طلاق، مهریه خود را ببخشد. زیرا معمولاً مردان زمانی راضی به طلاق توافقی می‌شوند که زن تمام مهریه خود یا حداقل بخشی از آن را ببخشد.

اما عیبی که طلاق از طرف زن دارد این است که چون مرد رضایتی به طلاق ندارد و همچنین زن باید عسر و حرج و یا دیگر موارد طلاق را ثابت کند، پروسه‌ای سخت و زمان‌بر است.

تا زمانی که زن نتواند مدارکی دال بر اثبات ادعای خود ارائه کند، دادگاه درخواست طلاق او را نخواهد پذیرفت و البته در صورت ارائه مدارک نیز دادگاه به‌دقت آن را بررسی کرده و تحقیقات کاملی انجام می‌دهد.

اگر دنبال راه سریع‌تری برای طلاق گرفتن هستید، به توافق رسیدن با همسرتان بهترین گزینه است تا به‌صورت توافقی جدا شوید.

 

 

طلاق از طرف زن چقدر طول می‌کشد؟

طلاق از طرف زن یک پروسه طولانی و سختی است و نمی‌توان زمان دقیقی برای آن اعلام کرد. شرایط پرونده نیز در طولانی‌تر یا کوتاه‌تر شدن مدت آن تأثیر خواهد داشت.

 

در چه مواردی زن می‌تواند درخواست طلاق بدهد؟

زن برای آن‌که بتواند درخواست طلاق بدهد باید مدارک و مستندات قوی در دادگاه ارائه کند به‌نوعی که موردقبول محکمه واقع شود. در حقیقت او باید ثابت کند که در زندگی دچار عسر و حرج شده و در زندگی مشترک بیم آسیب رسیدن به او می‌رود.

 

آیا در طلاق از طرف زن مهریه وی زایل می‌شود؟

خیر. مهریه حق مالی زن است که در هیچ حالتی زائل نمی‌شود مگر در یک شرایط خاصی که درخواست طلاق از طرف زن جزو آن شرایط نیست و مرد مکلف به پرداخت آن است.

 

پرداخت نکردن نفقه برای زن حق طلاق ایجاد می‌کند؟

وکیل طلاق یاسا پاسخ مثبت می‌دهد. یکی از شرایطی که به زن حق تقاضای طلاق می‌دهد پرداخت نکردن نفقه و یا عدم توانایی مرد برای پرداخت نفقه است.

 

برچسب ها: زندگی مشترک، ازدواج، طلاق، مهریه، نامزدی، عقد، خیانت، حق طلاق، جهیزیه، دادخواست طلاق، طلاق غیابی، دادگاه تعداد بازديد: 93 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز