Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 00:28

6
شهریور
خانواده ها، فرزندان خود را از مطالعه کتب غیردرسی نهی نکنند

خانواده ها، فرزندان خود را از مطالعه کتب غیردرسی نهی نکنند

خانواده و مدرسه، نقش بسیار مهمی در نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی برعهده دارند، در راستای ترویج فرهنگ کتاب خوانی مهم‌ترین مساله خود خانواده‌ها هستند و حال آن که متأسفانه برخی از خانواده‌ها اساساً اهل کتاب خوانی نیستند

فاطمه جوادی – نویسنده

 

تحریریه زندگی آنلاین : خانواده و مدرسه، نقش بسیار مهمی در نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی برعهده دارند، در راستای ترویج فرهنگ کتاب خوانی مهم‌ترین مساله خود خانواده‌ها هستند و حال آن که متأسفانه برخی از خانواده‌ها اساساً اهل کتاب خوانی نیستند و لذا نمی‌توانند فرزندان خود را هم در عمل تشویق به مطالعه نمایند.

گاهی اوقات دیده می‌شود که برخی خانواده‌ها حتی فرزندان خود را از مطالعه کتاب‌های غیردرسی نهی می‌کنند و حال آن که در این مقطع سنی در درجه اول و بیش از سایرین باید مشوق فرزندان خود باشند نه این که آن‌ها را از این امر باز بدارند.

بعد از نهاد خانواده، نهاد مدرسه حائز اهمیت است، چه آن که در نظام آموزشی، تلاش در جهت علاقه مند کردن نسل جدید به فرهنگ مطالعه یکی از مهم‌ترین معروف‌ها و فضیلت‌هاست.

ناگفته نماند که در برخی مدارس، زنگ مطالعه وجود دارد که همین مساله در ترویج فرهنگ کتاب خوانی بسیار مؤثر است و چه خوب که این گونه شیوه‌های خلاقانه در همه مدارس ما دنبال و پیگیری شود.

با این حال ما نیاز به شکل گیری پویشی فرهنگی در سطح مدارس داریم و این که ساعت‌هایی در طول هفته به امر مطالعه کتاب‌های غیردرسی اختصاص پیدا کند.

بیشتربخوانید:

روش های کتاب خوان کردن کودک

خوب است که کتاب خوانی را با بازی و دیگر امور مورد علاقه بچه‌ها مثل نمایش تلفیق کنیم، چه آن که به هر صورت خلاقیت و توجه به نیازها و اقتضائات سنی مخاطب در این مساله بسیار مهم و کلیدی است.

معمولاً اولین چیزی که از سبد خانواده‌ها به جهت مشکلات حاد اقتصادی حذف می‌شود، بحث کتاب و کالاهای فرهنگی است.

البته برخی خانواده‌ها به جهت نهادینه شدن کتاب خوانی مقید به خرید و مطالعه کتاب هستند که حساب این‌ها از عامه جامعه جداست، اما با این حال به نظر بنده اجرای چنین طرح‌های تشویقی می‌بایست ناظر به نیازهای کودکان و نوجوانان هم باشد.

در این راستا چه خوب است که کتاب‌هایی را با مبلغ‌های اندک به بچه‌ها اهدا کنیم و اگر امکانش باشد با نصف قیمت در طرحی جذاب برای کودکان و نوجوانان این کار صورت گیرد و حتی به نظر بنده، انتشارات تخصصی نیز در حد توان خود در این امر مشارکت داشته باشند.

برچسب ها: کودک، مطالعه، کتاب تعداد بازديد: 244 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز