تحریریه زندگی آنلاین : سعید سهیلی کارگردان قدیمی سینمای ایران بعد از سالها با فیلم پول و پارتی به سینماها بازگشته است تا تجربه موفق اکران فیلمهای گشت ارشاد را تکرار کند. فیلم پول و پارتی به کارگردانی سعید سهیلی، در ۳ مرداد ۱۴۰۳ بر پرده سینماها اکران و با استقبال مخاطبان روبرو شد. این فیلم کمدی عاشقانه، با روایتی جذاب و بازیهای درخشان بازیگران، توانست در همان هفتههای ابتدایی اکران، به فروش بالایی دست یابد.
خلاصه داستان
داستان فیلم پول و پارتی را اینطور میشود تعریف کرد؛ در دنیایی که همه به دنبال ثروت و مادیات هستند، قصه عشق دو جوان شکل میگیرد. داستانی که در آن، تضاد بین ثروت و عشق به زیبایی به تصویر کشیده شده است. پول و پارتی با نگاهی طنزآمیز به مسائل اجتماعی روز، به نقد برخی از ارزشهای مادیگرایانه جامعه میپردازد. در خلاصه داستان یک خطی فیلم آمده است: تو زمونهای که همه عاشق پولت میشن، عاشق خونهات میشن، عاشق ماشین زیر پات میشن، یکی پیدا شده عاشق خودت شده!
عوامل و بازیگران
سعید سهیلی کارگردان و فیلمنامهنویس
سعید سهیلی، کارگردان باسابقه سینمای ایران، با ساخت فیلمهایی چون شب برهنه، کلاشینکف، گشت ارشاد و گشت ۲ به شهرت رسید. او در پول و پارتی نیز با رویکردی مشابه به سراغ ساخت یک کمدی اجتماعی رفته است. فیلمنامه این فیلم را حسام سامریزاده به نگارش درآورده است.
بیشتربخوانید:
رشد سینمای ایران در گرو اجتناب از کشمکش های درون صنفی
بازیگران فیلم پول و پارتی
از جمله بازیگران مطرح این فیلم میتوان به ساعد سهیلی، پردیس احمدیه، امیر جعفری، مهدی هاشمی، نیوشا ضیغمی، آزاده زارعی، داریوش فرهنگ، امیرحسین ساربان، شادی آهنگر، محمد متین محمدی و آریا نرجآبادی اشاره کرد. بازیهای درخشان این بازیگران، به ویژه ساعد سهیلی و پردیس احمدیه، به جذابیت فیلم افزوده است.
ساعد سهیلی
ساعد سهیلی بعد از چندین تجربه موفق بازی در فیلمهای پدرش باز هم نقش اصلی فیلم را بر عهده گرفته است. بازی او در فیلمهای گشت ارشاد، کلاشینکف و … باعث شد به بازیگر ثابت آثار پدر تبدیل شود. سهیلی در فیلم پول و پارتی نقش جوانی عاشق و پرشور را ایفا میکند که با چالشهای اجتماعی و خانوادگی روبهرو میشود. بازی روان و طبیعی او در این نقش، یکی از نقاط قوت فیلم است.
بعد از درخشش پردیس احمدیه در سریال پوست شیر و حضور در آخرین ساخته سینمایی داریوش مهرجویی یعنی لامینور او حالا به جوان اول بازیگران زن سینمای ایران تبدیل شده است که اقبال مخاطب را به همراه دارد. احمدیه در پول و پارتی نقش دختری مدرن و مستقل را ایفا میکند که با باورهای سنتی خانوادهاش در تضاد است.
امیر جعفری
امیر جعفری که آخرین بار با سریال جنگل آسفالت توجه مخاطبان را به خود جلب کرد در جدیدترین تجربه بازیگری به یکی از برگ برندههای سعید سهیلی تبدیل شده است. او البته پیش از این نیز در گشت ارشاد ۳ حضور داشت و این همکاری مجدد او با کارگردان پول و پارتی است.
مهدی هاشمی
بازیگر پیشکسوت و شناخته شده ایرانی که با بازی در نقشهای متنوع، از درام تا کمدی، تواناییهای خود را به اثبات رسانده است. هاشمی که این روزها فیلم تگزاس ۳ را روی پرده سینما دارد در پول و پارتی با ایفای نقش یک شخصیت جدی و با تجربه، به تعادل در بازیهای فیلم کمک کرده است.
واکنش اولیه منتقدان به فیلم
فیلم پول و پارتی با واکنشهای مختلفی از سوی منتقدان و مخاطبان روبرو شده است. برخی از منتقدان، فیلم را کمدیای سرگرمکننده و با بازیهای خوب ارزیابی کردهاند، در حالی که برخی دیگر معتقدند که فیلم از نظر داستانی دارای ضعفهایی است و به کلیشههای ژانر کمدی عاشقانه تکیه کرده است. پول و پارتی یک کمدی عاشقانه سرگرمکننده است که با رویکردی اجتماعی به مسائل روز میپردازد. این فیلم با بازیهای خوب بازیگران، موسیقی جذاب و لوکیشنهای متنوع، توانسته است مخاطبان زیادی را به سینما بکشاند. اگر به دنبال یک فیلم کمدی سبک و سرگرمکننده هستید، پول و پارتی میتواند گزینه مناسبی برای شما باشد.
امیر قادری عنوان کرد: برای منتقد یا حداقل برای شخص من، هیچچیز دوست داشتنیتر از این نیست که فیلمی را کشف کنم و آن را به مخاطب پیشنهاد دهم، اما اینکار نباید استاندارد را پایین بیاورد و باید از فیلمی تعریف کرد که مخاطب احساس نکند به او بدفروشی شده است. «پول و پارتی» با وجود اینکه فیلمی نیست که بتواند آن را به مخاطب پیشنهاد داد اما فیلم و سازندهاش نکته دارد.
رضا صدیق بیان کرد: پولاد کیمیایی بر خلاف عملکردش در فیلمهای مسعود کیمیایی در فیلمهای سعید سهیلی به خوبی درخشیده است و بهترین نوع حضور خودش را ارائه کرده است. با وجود اینکه پولاد کیمیایی و ساعد سهیلی هر دو پدرانشان از کارگردانهای مورد احترام سینمای ایران هستند اما ساعد سهیلی سالهاست توانسته خودش را از سایه اسم پدرش خارج کند و ازجمله بازیگرانی است که در ژانرهای مختلف نقشش را به خوبی ایفا کرده است. میخواهم به سعید سهیلی تبریک بگویم که چنین بازیگری را به سینمای ایران معرفی کرده است. سعید سهیلی حتی از پولاد کیمیایی که در فیلمهای پدرش به خوبی ظاهر نمیشود، توانسته است کاراکتر خوبی در فیلم «گشت ارشاد» بسازد.
صدیق ادامه داد: «پول و پارتی» فیلم مورد علاقه من نیست و به دیگران هم توصیه نمیکنم آن را ببینند، در واقع حتی از دیدن آن لذت نبردم. علت لذت نبردنم این بود که آن چیزی که سعید سهیلی دغدغهاش را داشت و میخواست برای ما تعریف کند، الکن مانده و نتوانسته قصهاش را به درستی به من مخاطب منتقل کند. آقای سهیلی در مصاحبه اخیرش به این نکته اشاره کرده که فیلمی خوب است که جان و رگ داشته باشد. با همین عنوان میتوان گفت هدف فیلمساز سه چیز است؛ یک مخاطب را وارد سینما کند، دو مخاطب را پای صندلی بنشاند و سه وقتی مخاطب از سینما خارج میشود حس خوب بگیرد. سعید سهیلی در دو قدم اول موفق است اما در مرحله سوم که بیرون از سینماست، مخاطب را دچار سردرگمی میکند و علتش هم سرگردانی خود فیلم است. پایانبندی فیلم بسیار گنگ بود و من انتظار بیشتری از سعید سهیلی داشتم چون او کسی است که اصطلاحا عشق سینماست و سینما را برای خود سینما دوست دارد. در کل «پول و پارتی» تفاوت بسیار مهمی با فیلمهای سخیف و مبتذلی دارد که خودشان را کمدی میدانند و آن هم به دغدغهمند بودن سعید سهیلی و نگاهش به سینما برمیگردد.
امیر قادری تصریح کرد: «پول و پارتی» آزاردهنده نیست و در واقع به شعور مخاطب توهین نمیکند. قبلا خطوخطوط اجتماعی مشخصتر بوده و حتی نوع اکران فیلم در مناطق مختلف شهر، متفاوت بود. در حال حاضر این مرزها از بین رفته و آرزوهای شمال و جنوب شهر یکی شده است و هردوی افراد دنبال سبک زندگی مشترکی هستند. فیلم روی این نکته دست میگذارد و مخاطب هم آن را میفهمد اما مشکل فیلم کارگردانش است. من فکر میکنم سعید سهیلی بیشفعالی دارد و انگار نمیتواند روی ایدههایش تمرکز کند. فیلمهایش سرشار از ایدههای مختلف است اما نمیتوند آنها را دراماتیک کند.
فعالیت های موفق سعید سهیلی در سینما
وی افزود: «گشت ارشاد ۱» منسجمترین و بهترین فیلم سعید سهیلی است. در «گشت ارشاد» ها یک جور شوخی زیرزمینی وجود دارد که در سینمای ایران قابل گفتن نیست و خیلی کم دیده میشود برای همین بسیار خندهدار است.
امیر قادری اظهار کرد: این سری از برنامه «هفت» بیش از همیشه در حال دیده شدن است. برای همین میخواهم بگویم که در نقد نوشتاری منتقد روی همه چیز کنترل دارد اما در نقدهای مناظرهای مانند این برنامه، از بینندگان میخواهم که برای درک نگاههای ما نسبت به یک فیلم تنها بخشهایی از صحبتها را تماشا نکنند بلکه به اتمسفر کلی میز نقد توجه کنند.
رضا صدیق خاطرنشان کرد: سعید سهیلی نقش خودش را در سینمای ایران درست اجرا میکند، هرچند که میتواند بهتر هم باشد. هیچکدام از فیلمهای سعید سهیلی مبتذل نیستند. به عقیده من کالایی از نظر فرهنگی مبتذل است که به خودش متعهد نباشد. همچنین فیلمی که فرم و محتوا نداشته باشد مبتذل است. یکی دیگر از تعاریف ابتذال این است که فیلم از ویترین خوش رنگ و لعاب برای فریب مخاطب استفاده میکند. نکته دیگر این است که فیلم مبتذل از هرچیزی برای رسیدن به هدفش استفاده میکند. فیلمهای مبتذل فقط به دنبال کاسبی هستند. سعید سهیلی کلاهبردار نیست و دغدغه دارد. من میتوانم به او بگویم که در ارائه دغدغهاش الکن است.
امیر قادری بیان کرد: من همواره فیلمهایی را دوست دارم که کدگذاری دارند و میتوانم با آن احساس همدردی کنم. سعید سهیلی از این دست دغدغهها دارد و در تمام فیلمهایش پیداست.
رضا صدیق عنوان کرد: سعید سهیلی در چیزی که ارائه میدهد، صداقت دارد. او میتوانست مانند هم نسلهای خودش که از مدیریت فرهنگی خسته شدهاند، فیلمهای جشنوارهای بسازد و ادای روشنفکرها را در بیاورد اما او به سینمای بدنه بازمیگردد و از طریق گیشه ارتزاق میکند تا بتواند حرفش را بزند. به این کار صداقت میگویند. من میخواهم بگویم کاش سعید سهیلی ایدههایش را به کسی مطرح کند و فیلمنامهاش را شخص دیگری بنویسد و خودش فقط کارگردانی کند.
رضا صدیق ادامه داد: دو فیلم اول سعید سهیلی درباره دفاع مقدس است و در باقی فیلمهایش هم به این موضوع اشاراتی دارد. اگر سعید سهیلی از فیلم «مردی از جنس بلور» به «پول و پارتی» میرسد، بخشی از علتش مدیریت فرهنگی است.