Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 16:53

22
مرداد
دلایل مهم خراب شدن کیک بعد از پخت

دلایل مهم خراب شدن کیک بعد از پخت

یکی از مشکلات شایع در پخت کیک، فرو رفتن سطح کیک یا گنبدی شدن بیش از حد آن بعد از پخت است که ظاهر نازیبایی به کیک می‌دهد.

 کیک یکی از خوراکی‌های خوشمزه و محبوب در سراسر دنیاست. بسیاری از افراد علاقه دارند که در منزل و با دستورهای امتحان شده یک کیک خوشمزه و عالی را تهیه کنند؛ اما خیلی مواقع ممکن است با اینکه کاملاً مطابق دستور عمل کرده‌اید، کیک‌تان خراب ‌شود.

شاید خیلی از نکات مهم به نظر شما بی‌اهمیت باشد که با رعایت آنها می‌توانید یک کیک عالی و بدون نقص را در منزل بپزید. توجه به کیفیت مواد اولیه، به دمای محیط رساندن مواد قبل از تهیه کیک، دمای فر، جنس قالب، اندازه گیری دقیق مواد و... همگی از مواردی است که در صورت رعایت درست آنها می‌توانید یک کیک عالی و خوشمزه را در منزل بپزید.

یکی از مشکلات شایع در پخت کیک، فرو رفتن سطح کیک یا گنبدی شدن بیش از حد آن بعد از پخت است که ظاهر نازیبایی به کیک می‌دهد. ما می‌خواهیم در ادامه این مطلب به شرح پنج دلیل اصلی که سبب بروز این مشکل می‌شود، بپردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

بیشتربخوانید:

همه آنچه درباره پخت کیک در مایکروفر بدانید

 

 

 

 

 

۵ دلیل گنبدی شدن کیک

۱ـ یکی از دلایل مهم گنبدی شدن کیک زیاد بودن بیش از حد استاندارد دمای فر است. سعی کنید همیشه دمای فر را براساس دمایی که در دستورهای پخت کیک آمده است، تنظیم کنید. به این نکته توجه داشته باشید که دمای فرهای برقی با گازی متفاوت است و برای پخت کیک یکسان نیست. دما برای فرهای برقی باید ۱۵ تا ۲۰ درجه نسبت به دمای فر گازی کمتر باشد.

۲ـ یکی دیگر از دلایل گنبدی شدن کیک بعد از پخت، اضافه کردن بیش از اندازه آرد به مایه کیک است. توجه داشته باشید که میزان آرد باتوجه به جنسش متفاوت است و الزاما نباید به اندازه‌ای که در دستور گفته شده است، آرد اضافه کنید؛ زیرا کیفیت آردهای موجود در بازار متفاوت است. به همین دلیل متناسب با کیفیت آرد ممکن است میزان آن کم‌تر یا بیش‌تر از مقداری شود که در دستور گفته شده است؛ بنابراین موقع اضافه کردن آرد به این مسئله توجه داشته باشید. اگر دیدید مواد کیک درحال سفت شدن است و هنوز مقداری از آرد باقی مانده است؛ یعنی میزان آردی که اضافه کرده‌اید، کافی است و بقیه را اضافه نکنید. اگر طبق دستور عمل کردید و احساس کردید مواد کیک هنوز به آن غلظتی که باید برسد، نرسیده است؛ یعنی باید کمی بیش‌تر آرد اضافه کنید. بنابراین شما همیشه مقدار آردی را که در دستور گفته شده است، تهیه کنید. ممکن است این مقدار باتوجه به کیفیت آرد کم یا زیاد شود.‌

 ۳ـ مهمترین نکته که از گنبدی شدن کیک بعد از پخت جلوگیری می‌کند، این است که نباید فر را از قبل بیش از حد داغ کنید. برخی تصور می‌کنند هرچه فر داغ‌تر باشد، برای پف کیک بهتر است. در صورتی که داغی بیش از حد فر موجب می‌شود در همان لحظه اول که کیک وارد فر می‌شود، دچار شوک شود و کیک بیش از اندازه بالا بیاید و از دورن خمیر بماند. پس کافی است که فر را تنها ۲۰ دقیقه قبل از پخت کیک روشن کنید تا فر آرام آرام گرم شود.

 ۴ـ یکی دیگر از دلایل گنبدی شدن کیک بعد از پخت این است که قالب را از مایه کیک پر کنید. توجه داشته باشید که از هر نوع قالبی که استفاده می‌کنید، باید به اندازه دو سوم آن را از مایه کیک پر کنید و همواره یک سوم قالب باید خالی باشد. اگر قالب را پر کنید، کیک شما یا بعد از پخت گنبدی می‌شود و یا مقداری از آن داخل فر می‌ریزید و می‌سوزد.

۵ـ مهمترین نکته برای پخت هر نوع کیک این است که هرگز در فر را در ۲۰ دقیقه اول پخت باز نکنید؛ زیرا ۲۰ دقیقه اول زمان طلایی پخت کیک است و اگر در فر باز شود، هوا وارد آن می‌شود؛ درنتیجه کیک دچار مشکل خواهد شد.

بیشتربخوانید:

دلایل خوابیدن پف کیک

10 نکته ای که شما را تبدیل به یک قناد حرفه ای می کند!

 

 

 

 

۵ دلیل فرورفتگی کیک بعد از پخت

۱ـ همانطور که در سطور بالا گفته شد، دمای فر در پخت یک کیک خوب و عالی تاثیر بسیار مهمی دارد. یکی از دلایل فرورفتگی و پف نکردن کیک این است که دمای فر کم باشد و یا فر سرد باشد. در این صورت کیک پف نخواهد کرد و حالت فرورفته پیدا می‌کند. حتما به تنظیم دمای فر براساس دمای گفته شده در دستور پخت کیک و نوع فر که برقی یا گازی است، توجه کنید.

۲ـ یکی از مهمترین دلایل فرو روفتن و پف نکردن کیک استفاده از بکینگ پودر تاریخ مصرف گذشته است. بنابراین اگر در منزل بکینگ پودری دارید که مدت زیادی از آن استفاده  نکرده‌اید، حتما تاریخ انقضای روی آن را چک کنید و از بکینگ پودر تازه استفاده کنید. همچنین بهتر است میزان بکینگ پودر را کاملا به اندازه گفته شده در دستور اضافه کنید، نه بیشتر و نه کمتر.

۳ـ یکی دیگر از دلایل شایع فرو رفتن کیک بعد از پخت استفاده کم از مایعات هنگام درست کردن کیک است. معمولا کیک‌ها براساس دستوری که دارند، دارای شیر و روغن مایع یا آب میوه هستند. اگر این مایعات را کمتر از میزانی که در دستور گفته شده است، داخل مایه کیک بریزید، مایه کیک بیش از حد سفت می‌شود؛ درنتیجه کیک بعد از پخت حالت خمیری پیدا می‌کند. بنابراین حتما مایعات را به اندازه‌ای که در دستور گفته شده است، اضافه کنید.

۴ـ یکی از نکات بسیار مهم برای پخت کیک استفاده از آرد گندم سبک است. آردهای سه صفر یا آردهای قنادی که در بازار موجود هستند، بهترین گزینه برای پخت کیک و شیرینی محسوب می‌شوند. یکی از دلایل فرو رفتن کیک بعد از پخت استفاده از آردهای نانوایی یا آردهای سنگین برای تهیه کیک است. برای پخت یک کیک پوک و خوشمزه باید حتما از آرد مخصوص قنادی استفاده کنید.

۵ـ مهمترین نکته برای پخت هر نوع کیک این است که هرگز در فر را در ۲۰ دقیقه اول پخت باز نکنید؛ زیرا ۲۰ دقیقه اول زمان طلایی پخت کیک است و اگر در فر باز شود، هوا وارد آن می‌شود؛ درنتیجه کیک دچار مشکل خواهد شد.

بیشتربخوانید:

فوت و فن پخت کیک در ۳ دقیقه

 

 

برچسب ها: کیک، پخت کیک، شیرینی پزی، طرز تهیه کیک، کیک اسفنجی تعداد بازديد: 93 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز