Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 03:01

29
اسفند
طرز تهیه‌ی شیرینی نارگیلی؛ مخصوص عید نوروز

طرز تهیه‌ی شیرینی نارگیلی؛ مخصوص عید نوروز

یکی از شیرینی‌های بسیار خوشمزه برای عید شیرینی نارگیلی است این شیرینی خوشمزه پای ثابت مهمانی‌های عید نوروز است به طوری که در اکثر دید و بازدید‌های نوروزی سرو می‌شود.

یکی از شیرینی‌های بسیار خوشمزه برای عید شیرینی نارگیلی است این شیرینی خوشمزه پای ثابت مهمانی‌های عید نوروز است به طوری که در اکثر دید و بازدید‌های نوروزی سرو می‌شود. اگر بخواهیم در خصوص آسان یا سخت بودن تهیه این شیرینی صحبت کنیم باید بگوییم که این شیرینی جزء شیرینی‌های سخت و بد قلق است و نکات ریز زیادی دارد که حتما باید به آن‌ها توجه کنید تا در نهایت شیرینی خوشمزه و خوش طعمی داشته باشید.

معمولا هر سال اسفند ماه در کنار خانه تکانی و خرید‌های عید یکی از دغدغه‌های مردم تهیه شیرینی‌های مناسب عید نوروز است بسیاری از کسانی که علاقه به پخت و پز دارند معمولا هفته دوم یا سوم اسفند ماه برای تهیه شیرینی‌های نوروزی دست به کار می‌شوند. شیرینی‌های عید تنوع بسیار بالایی دارند از شیرینی‌های سنتی گرفته تا شیرینی‌های مدرن.

طرز تهیه‌ی شیرینی نارگیلی بازاری؛ مخصوص عید نوروز

یکی از شیرینی‌های بسیار خوشمزه برای عید شیرینی نارگیلی است این شیرینی خوشمزه پای ثابت مهمانی‌های عید نوروز است به طوری که در اکثر دید و بازدید‌های نوروزی سرو می‌شود. اگر بخواهیم در خصوص آسان یا سخت بودن تهیه این شیرینی صحبت کنیم باید بگوییم که این شیرینی جزء شیرینی‌های سخت و بد قلق است و نکات ریز زیادی دارد که حتما باید به آن‌ها توجه کنید تا در نهایت شیرینی خوشمزه و خوش طعمی داشته باشید.

در این نوشتار طرز تهیه شیرینی نارگیلی بازاری با همه نکات و فوت و فن‌های آن را برای شما در نظر گرفتیم پس در ادامه با ما همراه باشید تا با طرز تهیه این شیرینی خوشمزه آشنا شوید.

مواد اولیه لازم برای تهیه حدود ۴۰ عدد شیرینی نارگیلی با سایز متوسط

  • پودر نارگیل پرچرب و تازه ۱۵۰ گرم
  • سفیده تخم مرغ ۱۵۰ گرم
  • شکر ۳۰۰ گرم
  • آرد برنج ۱ قاشق غذاخوری
  • وانیل شکری ۱/۸ قاشق چایخوری
  • آب لیمو ترش تازه ۱/۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه‌ی شیرینی نارگیلی بازاری؛ مخصوص عید نوروز

قبل از تهیه هر نوع شیرینی باید نکاتی را در خصوص مواد اولیه و ابزار‌های مناسب برای تهیه شیرینی‌های خشک رعایت کنید تا در نهایت به نتیجه مطلوب برسید این نکات به شرح ذیل است:

۱. برای تهیه انواع شیرینی لازم است مواد اولیه را به دمای محیط برسانید بنابراین همه مواد را نیم ساعت قبل از شروع از یخچال خارج کنید و اجازه دهید به دمای محیط برسند.

۲. معمولاً درجه حرارت و مدت زمان پخت در فر‌های مختلف متفاوت است مدت زمان پخت شیرینی نارگیلی در فر‌های استاندارد به این صورت است که باید ۱۰ دقیقه روی دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد و ۲۰ دقیقه روی دما ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار گیرد حال ممکن است در فر شما با این دما و مدت نتیجه مطلوب حاصل نشود البته نگران این موضوع نباشید با چند بار استفاده از فر متوجه می‌شوید که چه دما و مدت زمانی برای پخت انواع شیرینی در فر شما مناسب است.

برای حل این مشکل بهترین کار این است که از دماسنج فر استفاده کنید لذا اگر دماسنج فر در دسترس دارید حتما از آن استفاده کنید بدین صورت که فرتان را روی دمایی که در دستور گفته شده قرار دهید سپس با دماسنج اندازه گیری کنید اگر دماسنج دمای گفته شده را نشان داد یعنی فر شما استاندارد است در غیر این صورت باید دما را تغییر دهید.

۳. برای تهیه شیرینی‌ها حتما یک ترازوی دیجیتال و پیمانه‌های استاندارد تهیه کنید، چون در تهیه شیرینی اندازه دقیق مواد اولیه بسیار مهم است در واقع اگر میزان مواد اولیه کم یا زیاد شود مطمئنا نتیجه مطلوبی نمی‌گیرد.

۴. برای تهیه شیرینی‌ها بهتر است از سینی خود فر استفاده نشود، چون جنس این سینی‌ها به گونه‌ای است که زودتر از حد معمول داغ می‌شوند و این باعث سوختن زیر شیرینی می‌شود بنابراین در صورت امکان از سینی‌های آلومینیومی یا گالوانیزه مخصوص شیرینی پزی استفاده کنید.

۵. لازم به ذکر است چیزی که شیرینی‌های خانگی را از نوع بازاری آن متمایز می‌کند کیفیت مواد اولیه است همان طور که می‌دانید شیرینی‌های خانگی معمولا گران‌تر از انواع بازاری آن هستند و این هم اغلب به دلیل کیفیت بالای مواد اولیه آن است. همان طور که می‌دانید شیرینی‌ها در هر صورت به دلیل شکر و چربی که در تهیه آن‌ها استفاده شده برای بدن مضر هستند بنابراین ما در تهیه شیرینی‌های خانگی سعی می‌کنیم کیفیت مواد اولیه را بالا ببریم و این ضرر را به حداقل برسانیم.

طرز تهیه

۱. شکر + پودر نارگیل + نصف سفیده تخم مرغ را با هم مخلوط کنید و با قاشق خوب هم بزنید سپس این مواد را ۱ بار از چرخ گوشت رد کنید اگر چرخ گوشت ندارید می‌توانید از غذاساز استفاده کنید، ولی چرخ گوشت خیلی بهتر است، چون باعث یک دست شدن مواد می‌شود. سپس بقیه سفیده را اضافه کنید و مواد را با قاشق هم بزنید تا با هم ترکیب شوند.

۲. همان طور که ملاحظه نمودید تا این قسمت از کار اصلا سخت نبود، اما سخت‌ترین قسمت پخت شیرینی نارگیلی مربوط به این مرحله یعنی داغ زدن است اگر این مرحله را به خوبی انجام دهید می‌توانید امیدوار باشید که در نهایت شیرینی بسیار خوشمزه‌ای خواهید داشت، اما اگر در این قسمت دقت و مهارت کافی نداشته باشید و نکات را رعایت نکنید متاسفانه شیرینی شما خراب می‌شود.

طرز تهیه‌ی شیرینی نارگیلی بازاری؛ مخصوص عید نوروز

عبارت داغ زدن در شیرینی پزی به معنی حرارت دادن مواد شیرینی، قبل از قرار دادن در فر است. برای داغ زدن لازم است مواد را روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید برای این کار بهتر است یک قابلمه که دهانه آن گشاد است را انتخاب کنید داخل آن آب بریزید وقتی جوش آمد کاسه حاوی مواد را روی آن قرار دهید حواستان باشد کاسه با آب جوش تماس نداشته باشد.

داغ زدن را انجام می‌دهیم تا شکر حل شود، چون وقتی مواد را با هم مخلوط می‌کنیم بسیار سفت هستند و این سفت بودن به این دلیل است که دانه‌های شکر هنوز حل نشده است بعد از اینکه مرحله داغ زدن را به درستی انجام دادید در نهایت خواهید دید که مواد نرم و لطیف می‌شود به طوری که راحت از قیف خارج می‌شود.

اما همان طور که گفتیم مهم‌ترین قسمت در تهیه شیرینی نارگیلی داغ زدن است و تمام بد قلقی‌های شیرینی نارگیلی ناشی از بد داغ زدن است اگر مرحله داغ زدن طولانی شود سفیده تخم مرغ می‌پزد و وقتی شیرینی را داخل فر قرار دادیم تغییر شکل نمی‌دهد و پف نمی‌کند. کم داغ زدن هم معمولا باعث وا رفتن شیرینی می‌شود.

برای داغ زدن وقتی شیرینی را روی حرارت غیر مستقیم قرار دادید بالای سر آن بمانید و مرتب هم بزنید مرتب هم زدن باعث می‌شود دانه‌های شکر حل شود بدون آن که سفیده بپزد حرارت مواد باید به گونه‌ای باشد که وقت دستتان را داخل آن قرار می‌دهید دستتان داغی را حس کند، ولی نسوزد برای این مرحله نمی‌توان زمان داد و به موارد مختلفی مثل درجه حرارت گاز، ضخامت ظرف و اینکه دهانه ظرف حاوی آب جوش به شکل است بستگی دارد.

ممکن است شما از یک ظرف با دهانه گشاد استفاده کنید یا اینکه دهانه ظرفتان نسبت به حجم مواد کم باشد مثلا از کتری استفاده کرده باشید مسلما در حالت اول زودتر نتیجه می‌گیرید. اما چیزی که مهم است این است که این مرحله را با دقت و حوصله انجام دهید؛ و بدانید که در مرحله داغ زدن، فقط به دنبال حل شدن شکر هستیم، در پایان این مرحله وقتی مقداری از مواد را بین دو انگشت قرار دهید، مواد کاملا داغ است، ولی دستتان نمی‌سوزد و ذرات شکر حس نمی‌شود.

۳. سپس مواد را از روی حرارت بردارید و وانیل + آب لیمو ترش تازه + آرد برنج را به آن اضافه کنید خوب هم بزنید و حدود ۳ ساعت در جای خنک البته خارج از یخچال استراحت دهید. سپس کف سینی فر کاغذ روغنی پهن کنید فر را از ۱۰ دقیقه قبل روی دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد قرار دهید تا گرم شود سپس مواد را داخل قیف بدون ماسوره بریزید و ۲ تا از شیرینی‌ها را داخل سینی فر قرار دهید و بعد سینی را داخل فر بگذارید.

بعد از داغ زدن مهم‌ترین قسمت این مرحله است باید اطمینان پیدا کنید که مواد به اندازه کافی استراحت کرده اند اگر وقتی سینی را داخل فر قرار دادید شیرینی پهن شد یعنی باید بیشتر استراحت کند همچنین این کار باعث می‌شود دمای فر هم دستتان بیاید پس به هیچ عنوان از این مرحله غافل نشوید.

طرز تهیه‌ی شیرینی نارگیلی بازاری؛ مخصوص عید نوروز

در نهایت همه شیرینی‌ها را با فاصله در سینی فر قرار دهید ممکن است وسط شیرینی‌ها یک تیزی داشته باشد پشت قاشق را با روغن مایع چرب کنید و تیزی‌ها را بگیرید سینی را به مدت ۱۰ دقیقه در طبقه وسط فر روی دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد قرار دهید سپس به مدت ۲۰ دقیقه هم روی دمای ۱۸۰ دجه سانتی گراد قرار دهید.

شیرینی‌ها وقتی آماده است که زیر آن کمی طلایی شود و روی شیرینی‌ها باید ترک‌های ریز ایجاد شود و دور شیرینی یک هاله طلایی شکل بگیرد وقتی این نشانه‌ها را دیدید سینی را از فر خارج کنید به شیرینی دست نزنید تا کمی خنک شوند وقتی خنک شد به راحتی از کاغذ جدا می‌شود.

شیرینی نارگیلی بعد از پخت باید رویه‌ای خشک و ترد داشته باشد و داخل آن هم باید نرم باشد روی شیرینی هم باید ترک دار و براق باشد، اما این ترک‌ها نباید خیلی عمیق باشد. شیرینی‌ها را در ظرف در بسته خارج از یخچال نگهداری کنید این شیرینی حدود ۱ هفته تازه می‌ماند.

طرز تهیه‌ی شیرینی نارگیلی بازاری؛ مخصوص عید نوروز

نکات کلیدی و فوت و فن‌های یک شیرینی نارگیلی عالی

خیلی مواقع با اینکه شما دقیقاً مراحل را انجام داده اید و کاملاً مطابق دستور عمل کرده اید شیرینی شما خراب می‌شود شاید خیلی از نکات مهم به نظر شما بی اهمیت باشد لذا در این قسمت علت بعضی از مشکلات را که ممکن است برای شما در تهیه شیرینی نارگیلی پیش بیاید را توضیح می‌دهیم.

۱. چرا شیرینی نارگیلی خشک شده است؟

مرحله داغ زدن طولانی بوده است.

فر بیش از حد داغ بوده است در این حالت در فر را باز کنید و اجازه دهید هوای داغ اضافی خارج شود تا این مشکل پیش نیاید.

شیرینی مدت زمان زیادی در فر بوده است.

۲. چرا رنگ شیرینی تیره شده است؟

آب لیمو ترشی که استفاده کرده اید تازه نبوده است.

فر بیش از حد داغ بوده است.

۳. چرا وقتی شیرینی از فر خارج شد پف آن خوابیده است؟

شیرینی نارگیلی وقتی از فر خارج می‌شود کمی پف آن می‌خوابد، اما اگر پف آن کاملا از بین رفت یعنی پخت آن کامل نبوده و باید بیشتر در فر می‌ماند.

۴. چرا وقتی شیرینی را داخل فر قرار دادیم تغییر شکل نداد؟

مرحله داغ زدن را طولانی‌تر از حد معمول انجام داده اید.

۵. چرا وقتی شیرینی را داخل فر قرار دادید شیرینی پهن شد؟

باید بیشتر استراحت می‌کرد.

کم داغ زده اید.

۶. چرا شیرینی بیش از حد خشک شده است؟

بیش از حد داغ زده اید.

۷. چرا روی شیرینی ترک‌های عمیق ایجاد شده است؟

بیش از حد داغ زده اید.

۸. چرا روی شیرینی ترک نخورده و زیر آن فرو رفته شده است؟

کم داغ زده اید.

۹. چرا شیرینی به کاغذ روغنی چسبیده است؟

کم داغ زده اید.

۱۰. چرا مواد بعد از استراحت سفت شد؟

زیاد داغ زده اید.

 

منبع : برترینها

برچسب ها: طرز تهیه شیرینی نارگیلی، شیرینی عید، شیرینی خانگی، شیرینی نارگیلی، شیریی نارگیلی خانگی تعداد بازديد: 558 تعداد نظرات: 1

نظرات

  • این شیرینی و همینطور گردویی بین همه شیرینی ها برایم محبوبترین هستند و تشکر فراووون ک همراه با فوت هایش جالب هم تدریس شد . most gratitude .

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز