Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 09:57

5
تیر
محبوب‌ترین غذا‌های محلی کرمانشاه

محبوب‌ترین غذا‌های محلی کرمانشاه

این روز‌ها مزه کردن غذا‌های محلی هر منطقه در سفر، بخشی جدانشدنی از یک تجربه کامل گردشگری به شمار می‌آید و گردشگران علاقه‌مند به غذا حداقل یک یا چند وعده را در رستوران‌های محلی غذا می‌خورند تا با آشنایی بیشتر با فرهنگ غذایی هر شهر

برترین‌ها: این روز‌ها مزه کردن غذا‌های محلی هر منطقه در سفر، بخشی جدانشدنی از یک تجربه کامل گردشگری به شمار می‌آید و گردشگران علاقه‌مند به غذا حداقل یک یا چند وعده را در رستوران‌های محلی غذا می‌خورند تا با آشنایی بیشتر با فرهنگ غذایی هر شهر، سفری لذت‌بخش‌تر برای خود رقم بزنند.

کشور ایران دارای ۳۱ استان است که هر یک، ده‌ها غذای محلی و اصیل مخصوص به خودشان را دارند. در این سری مطالب آشپزی قصد داریم شما را با غذای محلی استان‌های مختلف آشنا کنیم.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با مشهورترین غذا‌های لذیذ محلی کرمانشاه آشنا کنیم.

استان کرمانشاه با حدود ۸۰ نوع غذا و خوراک، ۱۱ نوع نان، ۲۰ نوع شیرینی و میان وعده‌هایی لذیذ، منطقه‌ای با ظرفیت بسیار بالا در حوزه خوراک به شمار می‌رود و جالب است بدانید که سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه به یونسکو پیشنهاد داده است تا کلان‌شهر کرمانشاه را به‌عنوان شهر خلاق خوراک معرفی کند.

بیشتر بخوانید:

ساج قاوورماسی + طرز تهیه

طرز تهیه مرغ پرتقالی مجلسی

 

 

خورش خلال

خورش خلال بادام، یکی از غذا‌های سنتی، لذیذ و مجلسی استان کرمانشاه است که برخی آن را به‌عنوان بهترین خورش ایرانی می‌شناسند. یکی از مهم‌ترین مواد اولیه خورش خلال بادام کرمانشاهی، روغن حیوانی یا روغن کرمانشاهی است که طعم و عطر بی‌نظیری به این غذا هدیه می‌کند. این خورش مانند دیگر خورش‌های ایرانی با برنج سرو شده و همراه با سبزی خوردن، انواع ترشی و سالاد شیرازی به سر سفره آورده می‌شود.

محبوب‌ترین غذا‌های محلی ایران؛ این قسمت: کرمانشاه

مواد لازم برای ۴ نفر

خلال بادام: ۲۰۰ گرم

گوشت گوسفندی: ۶۰۰ گرم

زرشک سیاه: نصف پیمانه

پیاز: یک عدد

رب: ۳ قاشق غذاخوری

هل و چوب دارچین: به مقدار لازم

زعفران: به مقدار لازم

گلاب: به مقدار لازم

نمک، زردچوبه و فلفل: به مقدار لازم

روغن مایع: به مقدار لازم

روغن کرمانشاهی: به مقدار لازم

خلال پسته: برای تزئین

پلوی زعفرانی و سالاد شیرازی: برای سرو

طرز تهیه

آماده‌سازی خلال بادام و زرشک: خلال‌های بادام را از یک شب قبل در آب و مقداری گلاب خیس کنید تا نرم و خوشمزه شوند. زرشک سیاه را نیز همراه با آب در ظرف بریزید و هر ساعت، آب آن را عوض کنید. آب زرشک را سه بار عوض کنید تا رنگ تیره زرشک از بین برود.

گوشت را با مقداری آب در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا آب به جوش بیاید. کف قهوه‌ای و تیره رنگ گوشت را جدا کنید و پس از آن، گوشت را در آبکش بریزید و آن را بشویید. این مرحله برای این انجام می‌شود تا خورش خلال بادام شما، شفاف باشد.

مقداری روغن مایع و روغن کرمانشاهی را در یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا داغ شوند. پیاز را در قابلمه بریزید و کمی تفت دهید تا نرم شود.

گوشت، زردچوبه، فلفل و دیگر ادویه‌جات را به به پیاز‌ها اضافه کنید و خوب هم بزنید. گوشت را تفت دهید تا رنگ آن عوض شود.

سه پیمانه آب در قابلمه بریزید و درب آن را ببندید تا گوشت به آرامی بپزد.

کمی روغن در یک ماهیتابه بریزید و روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس خلال بادام از قبل خیس کرده را به همراه زعفران دم‌کرده در روغن بریزید و کمی تفت دهید. ۲ پیمانه آب در ماهیتابه بریزید و اجازه دهید تا خلال‌ها بپزند.

خلال‌ها را در آبکش بریزید و به همراه دارچین به قابلمه گوشت نیم‌پز شده (حدود ۹۰ دقیقه پس از پخت گوشت) اضافه کنید. گوشت و خلال‌ها را برای ۳۰ دقیقه دیگر بپزید.

در یک ماهیتابه کمی روغن بریزید و روی شعله متوسط گاز بگذارید تا داغ شود. سپس رب گوجه فرنگی را در آن بریزید و تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. رب گوجه فرنگی را به قابلمه خورش اضافه کنید.

لیمو امانی‌ها را در خورش بریزید. خورش را بچشید و به آن به اندازه کافی نمک بزنید. سپس چند عدد هل و در صورت تمایل در آن کمی آبغوره بریزید. در ۳۰ دقیقه آخر پخت، گلاب و زعفران دم‌کرده را به خورش اضافه کنید.

در پایان، زرشک را در یک ماهیتابه با کمی روغن تفت دهید و روی خورش بریزید و اجازه دهید که خورش، چند قل دیگر بخورد. چوب دارچین را در آخر از قابلمه خورش دربیاورید.

خورش خلال بادام آماده است، آن را در کاسه‌های کوچک بکشید و روی آن را با خلال پسته و بادام خام تزئین کنید. خورش را با پلوی زعفرانی و سالاد شیرازی به سر میز بیاورید.

بیشتر بخوانید:

طرز تهیه‌ی سمبوسه‌ی گوشت خانگی

طرز تهیه‌ی تاک پلو؛ غذای شاهرودی

 

 

 

نکات مهم

توجه داشته باشید که گوشت خورش خلال بادام باید به قطعات ریز برش داده شود و نباید به اندازه گوشت قیمه‌ای باشد.

از پیاز قرمز برای طبخ خورش استفاده کنید؛ زیرا پیاز سفید طعم شیرینی به غذای شما می‌دهد.
در کرمانشاه گاهی دو بار گوشت را در آب می‌جوشانند تا تمام کف قهوه‌ای و تیره رنگ آن جدا شود و بافتی شفاف‌تر پیدا کند.
پیاز را کاملا ریز خرد کنید یا رنده کنید. دقت کنید که پیاز نباید در یک خورش خلال بادام کرمانشاهی اصیل دیده شود.
اگر خلال‌ها را به همراه گوشت در قابلمه بپزید، رنگ خورش شما شفاف نمی‌شود.
بهتر است از چوب دارچین به جای پودر دارچین استفاده کنید، زیرا پودر دارچین باعث کدر شدن رنگ خورش خلال بادام می‌شود.

زرشک سیاه متعلق به کرمانشاه است و بهتر است برای طبخ این خورش استفاده شود؛ اما اگر به آن دسترسی ندارید از زرشک قرمز استفاده کنید. توجه کنید که استفاده از مقدار زیادی زرشک، خورش را تیره می‌کند، پس در ریختن زرشک زیاده‌روی نکنید.

اگر به روغن کرمانشاهی دسترسی ندارید، از کره معمولی استفاده کنید.

دنده کباب

دنده کباب یکی از انواع کباب‌های اصیل و لذیذ ایرانی و بسیار شبیه به شیشلیک است که اصالت آن به شهر تاریخی کرمانشاه برمی‌گردد. دنده کباب با گوشت دنده گوسفند تهیه می‌شود و نسخه اصیل کرمانشاهی آن را با رب گوجه‌فرنگی، زعفران و ادویه‌جات طعم‌دار می‌کنند؛ در حالی که می‌توان این کباب خوشمزه را با انواع سس‌های دیگر نیز مزه‌دار کرد. دنده کباب، یکی از غذا‌های مهم و مجلسی شهر کرمانشاه به شمار می‌آید که معمولا در مهمانی‌ها و مجالس مهم سرو می‌شود. تهیه و طبخ دنده کباب و سیخ کردن آن در خانه برخلاف بسیاری از کباب‌ها، نیاز به تبحر و تجربه خاص و رعایت کردن یکسری نکات دارد.

محبوب‌ترین غذا‌های محلی ایران؛ این قسمت: کرمانشاه

مواد لازم برای چهار نفر

دنده گوسفند: یک کیلو

پیاز: ۲ عدد

سیر: ۲ حبه

ماست چکیده: یک پیمانه

برگ مو: ۲ عدد

روغن مایع: به مقدار لازم

نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

برنج و نان تازه و گرم: برای سرو

طرز تهیه

آماده‌سازی دنده گوسفند: دنده گوسفند را تمیز کنید و خوب با آب شستشو دهید. سپس دنده‌ها را جا کنید و تکه‌های گوشت را با چند تکه یخ در یک کاسه بریزید و آن را برای یک ساعت در یخ رها کنید. پس از گذشت این زمان، دنده‌ها را از کاسه دربیاورید، با آب بشویید و در یک آبکش قرار دهید تا آب آن‌ها خارج شود.

آماده‌سازی مواد طعم‌دهنده دنده کباب: سیر و پیاز رنده شده، کمی روغن مایع، یک پیمانه ماست چکیده، برگ بو، نمک و فلفل سیاه را در یک کاسه بزرگ و گود بریزید و همه مواد را با هم مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند.

دنده‌ها را در داخل کاسه مواد طعم‌دهنده قرار دهید و آن‌ها را با دست زیر و رو کنید تا دنده‌ها به همه مواد آغشته و طعم‌دار شوند. سپس روی کاسه را با سلفون بپوشانید و آن را برای پنج ساعت در یخچال قرار دهید تا گوشت کاملا مزه‌دار شده و بافت آن نرم‌تر شود.

کاسه را از یخچال دربیاورید و قطعات پیاز و سیر را از روی دنده‌ها جدا کنید تا در زمان کباب کردن، باعث سوختن و خراب کردن طعم و ظاهر کباب نشوند.

کباب کردن دنده‌ها: دنده‌ها را در سیخ‌های پهن، سیخ کنید و آن‌ها را روی منقل قرار دهید. توجه داشته باشید که زغال‌های منقل به‌صورت یکدست سرخ شوند تا کباب به‌خوبی پخته شود.

دنده کباب را از سیخ جدا کنید و همراه با برنج یا نان تازه و گرم سرو کنید.

نکات مهم

دنده کباب کرمانشاهی را با دنده گوسفندی درست می‌کنند؛ زیرا طعم لذیذتر و بافت لطیف‌تری دارد؛ اما شما می‌توانید از دنده گوساله هم برای تهیه این کباب استفاده کنید.

بهترین روش برای درست کردن دنده کباب، استفاده از گریل است. پس اگر یک دنده کباب کاملا پخته شده به‌صورت یکدست می‌خواهید، از روش گریل استفاده کنید.

در طرز تهیه دنده کباب ترش از مقداری کشک آب شده نیز به‌جای آبلیمو یا به‌همراه آبلیمو استفاده کنید.

هلو کباب

هلو کباب یا کوفته مخصوص کرمانشاهی، یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین غذا‌های بومی استان کرمانشاه است که طرفداران بسیاری در این استان و در سراسر کشور دارد. دلیل نام‌گذاری این کوفته به نام هلو کباب مشخص نیست؛ اما به نظر می‌رسد به‌دلیل طعم عالی، لطافت و شاید شکل ظاهری، این کوفته به این نام شهرت یافته است.

محبوب‌ترین غذا‌های محلی ایران؛ این قسمت: کرمانشاه

مواد لازم برای چهار نفر

لپه: ۲۰۰ گرم

پیاز: یک عدد

سیب زمینی: یک عدد

شکر: یک قاشق غذاخوری

گوشت: ۵۰۰ گرم

نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و دارچین: به مقدار لازم

گردو: یک سوم پیمانه

کشمش: به مقدار لازم

روغن کرمانشاهی یا روغن مایع: به مقدار لازم

مواد لازم برای سس

پیاز: ۲ عدد

رب: ۲ قاشق غذاخوری

آبلیمو: یک قاشق غذاخوری

زعفران: یک قاشق غذاخوری

آلو بخارا: نصف پیمانه

نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و دارچین: به مقدار لازم

طرز تهیه

برای تهیه سس، پیاز‌های خلالی خرد شده را در روغن تفت دهید تا کارملی شوند. سپس دارچین، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه را به پیاز اضافه کنید و یک دقیقه دیگر مواد را تفت دهید تا با هم ترکیب شوند. در ادامه رب گوجه‌فرنگی را اضافه کنید و به‌خوبی تفت دهید تا طعم خامی رب گوجه‌فرنگی گرفته شود. آلو بخارا را به قابلمه اضافه کنید و در حد دو دقیقه تفت دهید تا با دیگر مواد یکدست شود. در ادامه زعفران دم‌کرده را به‌همراه دو پیمانه آب، شکر و آب لیمو ترش اضافه کنید و اجازه دهید تا سس روی حرارت ملایم غلیظ شود.

برای درست کردن کوفته‌ها، لپه‌های از قبل خیس شده را با دو پیمانه آب تازه در قابلمه نیم‌پز کنید. سپس لپه نیم‌پز شده را به‌همراه سیب‌زمینی نیم‌پز، گوشت و پیاز، دو بار چرخ کنید تا با هم یکدست شوند، سپس مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه کنید و مواد را با دست چند دقیقه ورز دهید تا انسجام و چسبندگی لازم را پیدا کنند. از مایه کوفته به‌اندازه یک هلو بردارید و با دست شکل دهید. سپس یک عدد مغز گردو و چند عدد کشمش (و در صورت تمایل آلو بخارا) را در مغز کوفته قرار دهید و آن را ببندید.

کمی روغن کرمانشاهی را در یک تابه مناسب بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا روغن داغ شود. کوفته‌ها را داخل تابه بچینید و آن‌ها را سرخ کنید. سپس آن‌ها را به‌آرامی در سس قرار دهید. کوفته‌ها را برای یک ساعت در سس، روی شعله ملایم گاز بپزید تا کاملا مغز پخت شوند. در پایان کوفته‌ها را در ظرف مورد نظر بکشید و به‌همراه سس سرو کنید.

نکات مهم

آب مورد استفاده برای پخت کوفته‌ها نباید بیش از حد باشد؛ زیرا در غیر اینصورت کوفته‌ها از هم باز می‌شوند و ظاهر خود را از دست می‌دهند.

این کوفته به‌صورت سنتی به‌شکل بیضی پخته می‌شود؛ اما شما می‌توانید آن را به‌شکل دایره‌های کوچک نیز درآورید.

برچسب ها: غذای سنتی، طرز تهیه، دنده کباب، غذای سنتی کرمانشاه تعداد بازديد: 367 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز