Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 15:58

2
آبان
نكته‌های مهم برای تهیه نان

نكته‌های مهم برای تهیه نان

كليك كنيد.

لیلا آیانی صفت

 

 

مایه‌خمیر- yeast-: انواع گوناگونی دارد.

مایه‌خمیر تازه- Fresh Yeast- : مایه‌خمیر تازه را با قدری آب ولرم مخلوط می‌كنند تا به صورت كرم درآید و بعد به سایر مواد لازم خمیر افزوده می‌شود.

مایه‌خمیر خشك- dried yeast-: دانه درشت است و می‌باید با شكر و آب ولرم مخلوط شود و در جای گرم قرار گیرد تا حباب‌هایی روی آن ایجاد شود و بعد به مواد دیگر نان افزوده شود. 

مایه‌خمیر خشك فوری- Easy Fast dried yeast-: این نوع  را می‌توان مستقیماً به آرد افزود و بعد با اضافه كردن مواد دیگر، خمیر نان را برای پخت فراهم نمود.

مناسب‌ترین دمای آب برای تخمیر مایه خمیر، بین 38- 40 درجه‌ی سانتیگراد است.

خمیر نان می‌باید در جای گرم و با درپوش مناسب- یك لایه سلیفون و یك پارچه‌ی ضخیم- قرار گیرد. خمیر نان را در كاسه‌ی چربكرده، با گنجایش مناسب قرار دهید تا پس از حجیم شدن، خمیر به دیواره‌های كاسه نچسبد!

افزودن قدری شكر به مایه‌خمیر، نقش مؤثری در تخمیر مایه‌خمیر دارد و مانند كاتالیزور عمل می‌كند. نمك یكی دیگر از موادی است كه در تهیه‌ی خمیر نان مورد استفاده قرار می‌گیرد و در طعم و بافت نان نیز تأثیر زیادی دارد و تخمیر مایه‌‌خمیر را كنترل می‌كند. از این‌رو نباید در مجاورت مستقیم مایه‌خمیر قرار گیرد و بهتر است با آرد مخلوط شود. كم بودن نمك، نان را بیات و زیاد بودن آن نان را سفت می‌كند.

استراحت خمیر، در كیفیت بهتر نان تأثیر زیادی دارد. از این‌رو به هیچ‌وجه برای پختن نان عجله نكنید و بگذارید خمیر در شرایط طبیعی و مدت زمان مناسب حجیم شود. در تهیه‌ی نان‌ها از انواع آرد استفاده می‌شود. آرد گندم بسته به میزان گلوتن (پروتئین) موجود در آن طبقه‌بندی می‌شود.

آردی كه از گلوتن بیشتری برخوردار است، برای تهیه‌ی نان مناسب‌تر است. آرد گندم، سرشار از انرژی، كربوهیدرات، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است. برای اطمینان از پخت نان، كافی است ضربه‌ای به پشت آن بزنید، چنانچه صدای توخالی آن را شنیدید، بدانید كه نان پخته است.

 

برچسب ها: نان، پخت نان، آموزش نان، روش تهیه نان، انواع نان، خمیر نان، مایه خمیر نان، مایه خمیر تازه تعداد بازديد: 1615 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز