Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 06:25

15
اردیبهشت
توصیه‌های تغذیه‌ای در دوران بلوغ

توصیه‌های تغذیه‌ای در دوران بلوغ

نوجوانی دوران تکامل و بلوغ جسمی و فکری است و در این دوران نه تنها رشد و تکامل جسمی آهنگی سریع دارد، بلکه تکامل احساسات، روابط اجتماعی و منطقی

تحریریه زندگی آنلاین : افروز پیش‌بین؛ کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: نوجوانی دوران تکامل و بلوغ جسمی و فکری است و در این دوران نه تنها رشد و تکامل جسمی آهنگی سریع دارد، بلکه تکامل احساسات، روابط اجتماعی و منطقی نیزبه سرعت اتفاق می‌افتد و بسیاری از این خصوصیات در دوران نوجوانی بر سلامت تغذیه‌ای نوجوانان نیز تاثیر می‌گذارد.

مصرف زیاد قندهای ساده مثل قندهایی که در نوشابه‌های صنعتی، شکلات، آبنبات و شیرینی وجود دارد و نیز سایر موادی که تنها انرژی‌زا بوده و ارزش غذایی دیگری ندارد باید محدود شود؛ زیرا مصرف زیاد این مواد غذایی منجر به چاقی و افزایش وزن می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان شیراز و به نقل از دنیای تغذیه، افروز پیش‌بین گفت: با توجه به رشد سریع و افزایش حجم عضلات، استفاده از انواع پروتئین های گیاهی و حیوانی مانند حبوبات، گوشت، شیر، تخم‌مرغ برای نوجوانان ضروری است.

 در پسران میزان افزایش استخوان‌ها و عضلات بیشتر از دختران است، اما دختران به دلیل شرایط خاص فیزیولوژیک، نسبت به کمبودهای تغذیه‌ای  به ویژه کم‌خونی فقر آهن آسیب‌پذیرتر از پسران هستند.

مصرف املاح و ویتامین‌ها از جمله روی، ید، آهن، کلسیم، ویتامین A، D، C و ویتامین‌های گروه B در این دوران بسیار ضروری است. با مصرف سبزی‌های تازه، میوه‌ها، انواع گوشت، حبوبات، لبنیات و غلات نیازهای نوجوانان به املاح و ویتامین‌ها تامین می‌شود.

بیشتربخوانید:

سن بلوغ دختر و پسر چه سنی است؟

مراحل بلوغ جنسی در دختر و پسر چگونه است؟

تغذیه و بلوغ زودرس

 

 

برچسب ها: تغذیه، رژیم غذایی، رشد قد، کلسیم، بلوغ، بلوغ دختران، ویتامین، دوران بلوغ، بلوغ پسران تعداد بازديد: 308 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز