Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 00:07

21
تیر
راهنمای كاربردی تغذیه كودكان (2)

راهنمای كاربردی تغذیه كودكان (2)

بخش دوم- كودك برای استفاده از غذای كمكی نیازمند آن است كه توانایی‌های جسمی لازم را كسب كند و در حقیقت باید به سنی برسد كه قادر باشد بنشیند و كنترل لازم را بر بدن خود داشته باشد.

 

 باقیمانده غذای كودك را از سر سفره ببرید، بدون اینكه در مورد آن با دیگران بحث كنید.

 اجازه بدهید كودك از راهی كه دوست دارد غذا بخورد، در هنگام غذا خوردن در كنار كودك نشسته و در مورد غذا صحبت كنید و از او بپرسید دوست دارد چه غذایی برای ناهار یا شام روز بعد درست كنید و تا حد امكان هر وعده را با ماده غذایی مورد علاقه كودك شروع كنید.

 در هنگام غذا خوردن كودك به او ابراز محبت كنید.

 در مورد برنامه‌ریزی كودكان با كارشناس تغذیه در تماس باشید، آنها شما را در انتخاب گروه مواد غذایی مورد نیاز كودك راهنمایی خواهند كرد.

 كودكتان را با هم سن و سال‌های خودش مقایسه نكنید، چون روند رشد و میزان اشتها، در كودكان مختلف متفاوت‌ می‌باشد.

تغذیه تكمیلی

به‌طور كلی تغذیه تكمیلی از پایان ماه ششم تولد شروع می‌شود. نحوه شروع صحیح غذای كمكی ضامن رشد مطلوب در كودك خواهد بود. مهم‌ترین نكته‌ای كه باید در نظر گرفت نوع ماده غذایی (كه باید متناسب با سن كودك باشد) و قوام لازم در غذا است. از آنجایی كه حجم معده كودك بسیار كوچك است، باید از غذاهایی استفاده نمود كه در حجم كم، انرژی مورد نیاز را برآورده نمایند.

در غیر این صورت با وجود پر شدن معده و سیری كودك رشد او دچار افت خواهد شد. از 7 تا 8 ماهگی، اولین غذای كودك فِرنی آرد برنج است كه در روز اول از یك قاشق مرباخوری در یك وعده آغاز شده و كم‌كم در روزهای آتی به دفعات به آن افزوده می‌شود.

این غذا تا یك هفته تنها غذای كمكی كودك خواهد بود. در هفته دوم علاوه بر فرنی می‌توان حریره بادام یا شیر برنج را به غذای كودك اضافه كرد كه شروع آن نیز مانند فرنی از مقدار كم در یك دفعه در روز بوده و به تدریج به مقدار دفعات آن افزوده می‌شود.

در هفته‌های بعد ماه هفتم و هشتم به غذای كودك اضافه كنید.

هفته اول – فرنی آرد برنج

هفته دوم- شیر برنج یا حریره بادام + فرنی آرد برنج

هفته سوم- پوره سبزی (سیب‌زمینی، هویج و نخود فرنگی) + غذاهای قبلی

هفته چهارم- سوپ گوشت و سبزی + غذاهای قبلی

هفته پنجم- زرده تخم‌مرغ آبپز سفت شده + غذاهای قبلی

هفته ششم- سوپ دارای جوانه غلات و حبوبات + غذاهای قبلی

هفته هفتم- آبمیوه+ غذاهای قبلی

هفته هشتم- غذاهای سفت مثل نان+ غذاهای قبلی

 نكات مهم

 در مورد پوره سبزی ابتدا با یك نوع سبزی مثل هویج شروع و پس از آن هر سه روز یك نوع سبزی دیگر اضافه كنید.

 در مورد زرده‌ تخم‌مرغ پس از اینكه كاملاً سفت شد آن را از سفیده جدا كرده و روز اول به اندازه یك نخود در آب جوشیده یا شیر مادر، نرم كنید و سپس به كودك بدهید. ظرف مدت 10 روز مقدار آن را به یك زرده كامل برسانید.

 در مورد سوپ باید توجه داشت كه غلظت آن مناسب باشد، به طوری كه بسیار آبكی نباشد و برای تنوع بخشیدن به غذای كودك هر چند روز یكبار مواد تشكیل دهنده آن را تغییر دهید. جهت قوام آمدن سوپ می‌توان از برنج، سیب‌زمینی، آرد گندم یا برنج، رشته سوپ و ماكارونی استفاده كرد.

باید توجه داشت كه همه مواد سوپ مورد مصرف كودك قرار گیرد و بالاخره در ماه‌های نهم و دهم باید علاوه بر شیر مادر روزانه 4 یا 5 بار به كودك غذا داده شود. در این دو ماه می‌توان حبوبات را به سوپ اضافه كرد كه معمولاً از عدس و ماش كه هضم آسان‌تری دارند شروع می‌شود.

همچنین می‌توان از جوانه عدس و ماش هم در سوپ استفاده كرد. اگر از سایر حبوبات استفاده می‌شود بهتر است قبلاً در آب خیسانده و پوست آنها جدا شود تا ایجاد نفخ نكند. در ماه‌های نهم و دهم می‌توان كودك را با غذاهایی كه خود می‌تواند با دست بردارد و به دهان ببرد آشنا كرد مثل بیسكویت ساده، ماكارونی پخته، تكه‌هایی از سیب‌زمینی یا هویج پخته.

 گوشت ماهی نیز در صورتی كه تیغ‌های آن به خوبی گرفته شده باشد، می‌تواند به تنوع غذایی كودك اضافه شود.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- راهنمای كاربردی تغذیه كودكان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: غذای کودک، پوره کودک، برنامه غذایی کودک، اشتهای کودکان، باقیمانده غذای كودك، تغذیه تكمیلی کودک، غذای کمکی کودک تعداد بازديد: 613 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز