Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 07:14

24
اسفند
عسل زیر یکسال ممنوع

عسل زیر یکسال ممنوع

عسل براي كودكان زير 1 سال توصيه نمي‌شود. زيرا مي‌‌تواند سبب بوتوليسم و مسموميت غذايي گردد. داشتن آلرژي پولن هم در كودكان بسيار شايع است...

عسل از 08 درصد شكر تشكيل شده است كه شامل قند گلوكز و قند فروكتوز و قند سوكروز مي‌باشد؛ 81 درصد آن آب و 5 درصد آن انواع آمينو اسيدها و مواد معدني است. قند گلوكز سطح قندخون را سريع بالا مي‌برد و قند فروكتوز كه قند ميوه هم نام دارد تاثير كندتري بر روي سطح قندخون دارد. HP اكثر عسل‌ها اسيدي مي‌‌باشد. اسيد آمينه تريپتوفان از اسيد آمينه‌هاي بسيار مهم است كه در بدن مي‌تواند تبديل به سروتونين شود كه هورمون آرامش دهنده است. از آنزيم‌هاي مهم آنزيم گلوكز اكسيداز و كاتالاز است كه به توليد H2O2 كمك مي‌‌كند كه سبب خاصيت ضد باكتري و ضد عفوني‌كننده عسل مي‌گردد. اسيد آمينه پرولين تعيين كننده سن عسل است كه هر چه در عسل بيشتر باشد عسل كهنه‌تر حساب مي‌گردد. ماده مغذي پتاسيم در عسل به‌ وفور يافت مي‌گردد كه سبب تنظيم الكتروليت‌ بدن مي‌گردد. گل‌هاي كهنه‌تر پتاسيم بالاتري دارند بوي عسل به نوع گلي كه زنبور تغذيه كرده است بستگي دارد. به دليل شكر بسيار بالاي عسل ميكروارگانيسم‌ها و باكتري‌ها به سختي مي‌توانند در آن رشد كنند. به دليل وجود داشتن باكتري بوتوليسم در عسل به كودكان زير 1 سال توصيه نمي‌گردد. براي اينكه مواد تخميري روي عسل تاثير منفي نگذارند بايد عسل در رطوبت كم نگهداري شود.


فوايد عسل
در كودكان

عسل براي كودكان بسيار مفيد مي‌باشد. عسل در هر قاشق مرباخوري حاوي 20 كالري است. به دليل دارا بودن اسيد آمينه تريپتوفان هنگام خواب براي كودكان بالاي يكسال بسيار مفيد است زيرا به هورمون آرامش‌بخش سروتونين تبديل مي‌شود. داراي اسيد آمينه پرولين است كه محرك هورمون رشد است. داراي خاصيت ضد عفوني كننده است و براي درمان زخم در كودكان مفيد است. به همراه ليموترش تسكين دهنده گلودرد در كودكان است و سرفه را كم مي‌كند. عسل براي رفع دل درد و مشكلات گوارشي در كودكان بالاي 2 سال بسيار مناسب مي‌باشد. عسل براي كودكان بسيار مفيد مي‌باشد و سموم را دفع مي‌كند. در هند 4000 سال پيش براي بهبود بينايي، آسم، اسهال و مشكلات كليوي و ادراري توصيه شده است. بعضي از انواع عسل‌ها داراي پروبيوتيك هستند كه براي گوارش مفيد است.


تعدادي از مضرات عسل براي كودكان
عسل براي كودكان زير 1 سال توصيه نمي‌شود. زيرا مي‌‌تواند سبب بوتوليسم و مسموميت غذايي گردد. داشتن آلرژي پولن هم در كودكان بسيار شايع است و به تناسب گلي كه زنبور عسل از آن تغذيه شده است در درصد كمي از كودكان بروز پيدا مي‌كند. در كودكان ديابتيك به مقدار كم و نهايتاً‌ روزانه دو قاشق مرباخوري توصيه مي‌گردد.


روش‌هاي افزودن عسل به سبد غذايي كودكان
مي‌توانيم عسل را به مخلوط شيرموز يا شير و توت‌فرنگي اضافه كنيم. چاي كودكان يا شير آنها را با عسل شيرين نمائيم. به همراه نان و كره يا نان و كره بادام‌زميني به كودكان عزيز توصيه نمائيم. عسل را با كنجد مخلوط كنيم. عسل را با ارده مخلوط كرده و با نان به كودكان بدهيم. عسل را با ماست و پودر آجيل به عنوان عصرانه به كودك بدهيم. عسل را بر روي ميوه خرد شده به همراه خامه به كودك بدهيم.
در انتها ‌بايد يادآور شويم تهيه عسل مرغوب كه شكر افزوده و ناخالصي نداشته باشد از وظايف ما والدين مي‌باشد. اميد است با نكات ذكر شده در ارتباط با عسل زندگي را به كام خود و فرزندان دلبندتان شيرين نماييد.
 

 نگار بلور فروشان كارشناس ارشد تغذيه

 

برچسب ها: کودک، تغذیه، عسل تعداد بازديد: 844 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز