Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 20:31

15
دی
نوشیدنی‌های خوب و بد برای بچه‌ها

نوشیدنی‌های خوب و بد برای بچه‌ها

در طول روز به طور مرتب از کودکتان بخواهید، جرعه‌های کوچک آب را بنوشد.

اعظم كنجشكی

 


توصیه‌های کلی در مورد نوشیدن آب برای کودکان
شکی در این نیست که آب تنها نوشیدنی مورد نیاز، حیاتی و بی‌جانشین برای بدن است. 
کودکان را تشویق کنید که بین وعده‌های غذایی آب بنوشند.
اگر آن‌ها طعم آب را دوست ندارند با یخ‌های قالبی که با آب میوه صد درصد خالص خودتان تهیه کردید یا برش‌های پرتقال یا لیمو ترش، به آن طعمی دلپذیرتر بدهید که میل آن‌ها را به نوشیدن آب زیاد کند.

شیر
شیر جایگاهی ویژه در صبحانه و عصرانه کودکان دارد و در صورت نداشتن حساسیت، به همه افراد – کودک و بزرگسال – توصیه می‌شود.

توصیه‌های کلی در مورد مصرف شیر در کودکان
کارشناسان توصیه می‌کنند که کودکان روزانه حداقل 500 میلی لیتر – معادل 2 لیوان شیر بنوشند. در سنین یک تا سه سال این میزان مصرف شیر، تمام نیاز آن‌ها به کلسیم و یک سوم نیاز آن‌ها به ویتامین D را تامین می‌کند.
اگر کودک شما بین سنین 4 تا 8 سالگی قرار دارد، نیاز او به کلسیم، کمی بیشتر می‌شود. شما می‌توانید برای رفع این نیاز، علاوه بر روزانه 2 لیوان شیر، واحدهای اضافی پنیر (45 گرم) یا ماست (175 گرم) را در برنامه غذایی او بگنجانید. همچنین کودک می‌تواند روزانه مقدار بیشتری شیر - معادل 160 میلی لیتر(دو سوم لیوان) - بنوشد.
اگر حتی کودک شما بیش از اندازه شیر دوست دارد، بیشتر از 900 میلی لیتر شیر در روز به او ندهید چرا که بیم آن می‌رود كه میزان بیشتر شیر، جای مواد غذایی دیگر را بگیرد.
تا دو سالگی، به کودکتان، شیر کامل – با 25/3 درصد چربی – بدهید؛ به تدریج با بزرگ‌تر شدن او و متنوع‌تر شدن برنامه غذایی‌اش، به او شیری با 2 درصد چربی بدهید. اما اگر برنامه غذایی او تنوع کافی را ندارد، همچنان تا سن پنج سالگی می‌توانید شیر کامل را به او بدهید.
از شیرهایی که چربی آن‌ها گرفته شده یا تنها یک درصد چربی دارند، به کودکتان ندهید. چرا که این نوع شیر یا اصلا چربی‌های بسیار مفید و مغذی را ندارد یا مقدار خیلی کمی دارد. این چربی‌ها نقش اساسی در رشد مغزی و جسمی کودکان ایفا می‌کنند.

کودک شما طعم شیر را دوست ندارد؟
به کمک روش‌های زیر می‌توانید طعم شیر را تغییر دهید:
با میوه‌های تازه یا کنسرو شده (میلک شیک).
عصاره‌های خالص وانیل، بادام و... ( قابل خریداری از فروشگاه‌های مواد شیرینی پزی).
کمی پودر کاکائو.

شیر سویا
اگر کودک شما شیر نمی‌نوشد، می‌توانید شیر‌های سویای غنی شده را جایگزین آن کنید.
این نوع نوشیدنی‌ها برای کودکان زیر دو سال توصیه نمی‌شود چرا که به میزان کافی چربی ندارند.
 
آب میوه‌ها و سبزیجات
کارشناسان مصرف آب میوه را نه تنها ممنوع نمی‌کنند بلکه در مواردی آن را توصیه می‌کنند؛ تنها لازم است که میزان آن را کنترل کنید چرا که هیچگاه آب میوه، جای خود میوه را نمی‌گیرد و هرچند که ما از آب میوه کاملا طبیعی استفاده کنیم، آب میوه‌ها فاقد فیبر هستند.

توصیه‌های کلی در مورد نوشیدن آب میوه‌ها و سبزیجات در کودکان
فقط انواع آبمیوه‌های صد درصد طبیعی را انتخاب کنید. آب میوه‌ها در صورتی که در منزل تهیه و فورا مصرف شوند، مواد معدنی (پتاسیم، کلسیم و منیزیم) و ویتامین‌های خود (C,E,B و بتا کاروتن) را حفظ می‌کنند.
آب میوه‌های طبیعی که در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند معمولا به علت مدت زمان طولانی نگهداری و گاه دمای نامناسب مواد مغذی خود را از دست می‌دهند.
میزان استفاده از آب میوه‌های خالص را به حداکثر 125 میلی لیتر در روز محدود کنید.
اگر کودک شما میل دارد که میزان زیادی آب میوه بنوشد، مقدار مجاز آب میوه را با میزان مساوی از آب مخلوط کنید، سپس به او بدهید.
نکته آخر اینكه گفته‌های بالا در مورد آب میوه است نه نکتار میوه؛ به نکتارهای میوه، آب، شکر و برخی افزودنی‌های دیگر را اضافه می‌کنند و تنها 25 تا 50 درصد آب میوه دارند و نسبت به آب میوه قند بیشتر و
2 تا 4 برابر کمتر از آب میوه‌ها مواد مغذی دارند.

نوشابه‌های گازدار
از مصرف این نوشیدنی‌ها اجتناب کنید، چرا که بیش از حد شیرین هستند و باعث می‌شوند شاخص توده بدنی افزایش یابد. همچنین معمولا بسیاری از این نوشیدنی‌ها کافئین دارند که منجر به بی‌خوابی می‌شود. اگر بعد از نوشیدن نوشابه به خوبی مسواک نزنیم به دلیل وجود شکر و کافئین، باعث رشد پلاک‌های دندانی می‌شود و بخاطر اسیدی بودن به مینای دندان آسیب می‌رساند.

نوشابه‌های انرژی زا
این نوشیدنی که این روزها مصرف آن بیشتر هم شده است، حاوی کافئین زیادی می‌باشد که به هیچ عنوان برای کودکان و زنان باردار توصیه نمی‌شود. چراکه در کودکان این نوشیدنی‌ها باعث عصبی شدن، بالاتر رفتن ضربان قلب و بی‌خوابی می‌شود.

نکاتی برای آبرسانی هر چه بیشتر به بدن کودکان
در هر بار، میزان کمی نوشیدنی به کودک خود بدهید و اگر تمایل ندارد، به هیچ عنوان او را مجبور نکنید که تا قطره آخر نوشیدنی را بنوشد.
سعی کنید نوشیدنی‌ها را برای کودکان، در لیوان‌هایی با طرح‌های زیبا یا همراه با نی‌های بامزه، سرو کنید.
در طول روز به طور مرتب از کودکتان بخواهید، جرعه‌های کوچک آب را بنوشد.
همراه وعده‌های غذایی به کودکتان کمی شیر بدهید.
در میان وعده‌ها و وعده‌های اصلی از سبزیجات و میوه‌ها بهره کافی را ببرید، چرا که این مواد سرشار از آب هستند.
عادات خوبی که باید به کودکمان منتقل کنیم
در هنگام تشنگی، کودک به عنوان اولین انتخاب، فورا آب را بر می‌گزیند.
روی میز غذا خبری از هر گونه آبمیوه، نوشابه، دلستر و... نیست، تنها آب برای کل خانواده. البته کمی شیر همراه غذا برای کودکان اشکالی ندارد.

 

برچسب ها: نوشیدنی های مفید برای کودک، نوشیدنی های مضر برای کودک، کودک و نوشیدن مایعات، کودک و نوشیدن آب، کودک و مصرف نوشابه، کودک و نوشیدن شیر تعداد بازديد: 646 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز