Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 1 آبان 1403 - 05:08

21
مهر
چگونه کودک کتابخوان داشته باشیم؟

چگونه کودک کتابخوان داشته باشیم؟

چند سالی است که ۱۸ تیر ماه به عنوان روز ملی ادبیات کودک و نوجوان نامگذاری شده است. البته علت نامگذاری این روز به دلیل تقارن آن با روز درگذشت یکی از نویسندگان برجسته کشورمان به نام «مهدی آذر یزدی» است

به قلم : مهرنوش رجایی ، روانشناس تربیتی

 

تحریریه زندگی آنلاین : چند سالی است که ۱۸ تیر ماه به عنوان روز ملی ادبیات کودک و نوجوان نامگذاری شده است. البته علت نامگذاری این روز به دلیل تقارن آن با روز درگذشت یکی از نویسندگان برجسته کشورمان به نام «مهدی آذر یزدی» است که خالق آثار بسیار زیادی مانند «مجموعه قصه‌های ساده برای کودکان، قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب، گربه ناقلا، گربه تنبل و ...» می‌باشد. به همین دلیل وجود چنین مناسبت‌هایی را می‌توان به عنوان فرصتی تلقی نمود تا نسبت به آشناسازی کودکان با کتاب و کتابخوانی با جدیت بیشتری به آن توجه کرد و از طرفی با نهادینه کردن این امر از همان ابتدا فرهنگ کتابخوانی را در کودکان تقویت نمود. به همین منظور در ادامه به مواردی در این خصوص می‌پردازیم.

 

کتابخوانی را از خودتان آغاز کنید

همیشه والدین به عنوان اولین افرادی محسوب می‌شوند که بچه‌ها به سرعت از آنان تقلید و الگو برداری می‌کنند‌ و بحث کتابخوانی هم از این امر مستثنی نیست. به همین دلیل زمانی که در خانه حضور دارید سعی کنید یک تایم مشخصی هر چند کوتاه را به مطالعه و کتابخوانی اختصاص دهید. وقتی بچه‌ها شما را مشغول مطالعه و خواندن کتاب می‌بینند، ناخوداگاه کنجکاو می‌شوند که چه می‌خوانید. این شرایط، مناسب‌ترین زمانی است که شما می‌توانید فرزندتان را از اهمیت کتاب‌خوانی و فواید آن آگاه سازید. در واقع شما این شناخت را در فرزند خود ایجاد می‌کنید که موضوعات مورد علاقه‌اش را از طریق کتاب دنبال کند و به آگاهی و دانسته‌هایش بیفزاید.

بیشتربخوانید:

روش های کتاب خوان کردن کودک

 

 

 

 

 قصه‌های دوست‌داشتنی با تصاویر کتاب‌های جذاب

از همان کودکی برای علاقه‌مند کردن فرزندتان به کتاب، قصه‌گویی را از روی کتاب برای او بگویید. با تهیه کتاب‌های قصه که حاوی داستان‌های جذاب و دوست‌داشتنی است، بیشتر می‌توان کودکان را به کتاب علاقه‌مند ساخت. کتاب‌های قصه معمولا دارای تصاویر رنگی و جذابی هستند که بچه‌ها با دیدن تصویر هر صفحه، بیشتر تمایل پیدا می‌کنند تا داستان آن را دنبال کنند‌، البته برخی از این‌ کتاب‌ها شامل تصاویر قابل لمس و برجسته‌ای هستند که در جای خود برای بچه‌ها  بسیار جالب است. به تعبیری در کنار نوع داستان هر کتاب، آنچه که باعث می‌شود تا بچه‌ها از همان کودکی با تمایل بیشتری به کتاب علاقه‌مند شوند، جذابیت ظاهری، رنگ‌آمیزی و تصاویر کتاب است.

 

 در تهیه کتاب کودک سلیقه فرزند خود را حتما در نظر بگیرید

یکی از مواردی که باعث می‌شود تا کودکان نسبت به کتابخوانی علاقه‌مند شوند، توجه به سلیقه آنان در انتخاب کتاب می‌باشد.‌ زمانی که بچه‌ها خواندن و نوشتن را فرا می‌گیرند، به راحتی می‌توانند کتاب بخوانند و حتی خودشان در انتخاب کتاب دخیل باشند، البته حضور والدین در چنین شرایطی به عنوان راهنما در انتخاب کتاب با توجه به شرایط سنی کودک لازم و ضروری است، اما در نهایت باید علاقه و سلیقه کودک را در چنین مواقعی در نظر داشت. شاید بعضی از کودکان به کتاب‌های علمی علاقه‌مند باشند و برخی دیگر به کتاب‌های تاریخی و یا داستان. پس علاقه و خواست کودک در این زمینه از توجه خاصی برخوردار است که لازم است به انتخاب او احترام گذاشته شود. در غیر این صورت نمی‌توان انتظار داشت که کودک مطالعه و کتابخوانی را در برنامه‌های روزانه‌اش بگنجاند.

بیشتربخوانید:

معرفی کتاب های کودک و نوجوان

ایده هایی برای چیدمان کتاب در اتاق کودک

 

 

 

 

 هنگام خواندن کتاب، فرزند خود را همراهی کنید

اگر می‌خواهید فرزندتان را به کتاب‌خوانی علاقه‌مند سازید، لازم است تا در مواقعی با او در خواندن کتاب سهیم شوید. شما می‌توانید با توجه به مساعد بودن نظر او در این باره، یک زمان مشخصی را به این کار اختصاص دهید و به نوبت با صدای بلند صفحه به صفحه و یا پاراگراف به پاراگراف از روی کتاب بخوانید‌. در چنین شرایطی کودک شما کمتر احساس خستگی و یکنواختی می‌کند و از اینکه متوجه می‌شود کتاب مورد علاقه‌اش برای شما هم جالب است، علاقه بیشتری نسبت به کتاب‌خوانی پیدا می‌کند.

 

 حضور در نمایشگاه‌ها و غرفه‌های کتاب کودک

یکی از دیگر مواردی که باعث می‌شود تا کودکان نسبت به کتاب و خواندن آن علاقه‌مندی پیدا کنند، حضور در نمایشگاه‌های کتاب و سر زدن به غرفه‌های مختلف کتاب است که در حوزه‌های مختلف کودک و نوجوان کتاب‌هایی را برای این گروه سنی تدارک دیده‌اند.

خالی از لطف نیست تا شما به همراه فرزند خود ِدر چنین نمایشگاه‌هایی شرکت کنید که ضمن آشنایی کودکان با این گونه محیط‌های فرهنگی، مجموعه‌ای از کتاب‌های مختلف را از نزدیک می‌بینند و بر حسب علاقه و با راهنمایی شما کتاب مورد نظر خود را انتخاب و خریداری می‌کنند.

تعداد بازديد: 52 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز