Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 05:14

28
اسفند
اتاق به هم ریخته نوجوانتان را مرتب نکنید!

اتاق به هم ریخته نوجوانتان را مرتب نکنید!

در بسیاری از جلسات مشاوره دیده می‌شود که والدین و به ویژه مادران می‌گویند اگر صد بار هم به نوجوان تذکر دهیم که اتاقش را جمع کند، باز هم این کار را انجام نمی‌دهد و این ما هستیم که مجبوریم اتاق او را جمع کنیم

به قلم : دکتر مژگان احمدپور  - روانشناس

 

تحریریه زندگی آنلاین : در بسیاری از جلسات مشاوره دیده می‌شود که والدین و به ویژه مادران می‌گویند اگر صد بار هم به نوجوان تذکر دهیم که اتاقش را جمع کند، باز هم این کار را انجام نمی‌دهد و این ما هستیم که مجبوریم اتاق او را جمع کنیم، بنابراین خودمان اقدام به جمع کردن اتاق نوجوان می‌کنیم. حال آنکه به هیچ عنوان والدین و به ویژه مادران نباید اتاق نوجوان را مرتب کنند.

 

ترس از آبرو جلوی مهمان

خیلی از والدین مطرح می‌کنند که بعضاً در مواقعی که قرار است مهمان به منزل آید و اتاق نوجوان نامرتب است، به خاطر ترس از آبرو اقدام به مرتب کردن اتاق نوجوان می‌کنند، والدین و به ویژه مادران باید به هم ریختگی اتاق نوجوان را تحمل کرده و به هیچ عنوان اتاق نوجوان ولو اینکه اتاق تبدیل به یک انباری شود را تمیز نکنند. گاهی همین ترس از آبرو نشان‌دهنده افسردگی والدین و یا کمال‌گرایی آن‌ها است که تا این اندازه روی حرف مردم و تمیز بودن اتاق حساس‌اند. نوجوان باید خودش اقدام به تمیز کردن و مرتب کردن اتاق کند و والدین نباید در این امر دخالت کنند.

 بیشتربخوانید:

سازمان دهی و نظم دادن به فضای مطالعه کودک

 

 

 

تذکر کافی است

 هر باری که اتاق نوجوان کثیف و نامرتب باشد و والدین اقدام به جمع کردن و مرتب کردن اتاق او کنند، نوجوان این‌طور تلقی می‌کند که هر دفعه کسی هست که اتاقش را جمع کند، از این رو مرتب کردن اتاق را وظیفه خود نمی‌داند. هر بار که اتاق نوجوان نامرتب می‌شود، والدین باید تنها یک تذکر دهند و هیچ‌گاه خودشان اتاق را جمع نکنند تا این‌گونه نوجوان یاد بگیرد وظیفه مرتب کردن اتاق بر عهده او است.

 

قرارداد ببندید

زندگی داد و ستد است و انسان‌ها برای هر امری با یکدیگر قراردادی دارند، در این زمینه نیز باید بین نوجوان و والدین قراردادی وجود داشته باشد، به طوری که اگر نوجوان اتاق خود را مرتب نکرد والدین نیز قولی که در هر زمینه‌ای به نوجوان داده‌اند و برای او مهم است را انجام ندهند. این‌گونه نوجوان شروع به وظیفه‌شناسی می‌کند.

بیشتربخوانید:

دکوراسیون اتاق کودک مبتلا به آلرژی

 

 

 

اهمیت "وظیفه‌شناسی" در انجام امور شخصی

والدین باید به نوجوان یادآوری کنند که چه وظایفی دارد و اگر این وظایف را انجام ندهد والدین نیز در انجام وظایف خود نسبت به نوجوان کوتاهی خواهند کرد. والدین در ابتدا مطابق با قرارداد خود با نوجوان پیش روند و به او بگویند که هم نوجوان و هم والدین وظایفی دارند که باید انجام دهند و سپس از طریق تقویت مثبت و پاداش دادن به نوجوان اقدام کنند.

 

پاداش فراموش نشود

در راستای تقویت مثبت برای وظیفه‌شناسی، اگر نوجوان یک بار اقدامی مثبت ولو کوچک (نظیر آوردن ظروف کثیف موجود در اتاق به آشپزخانه) برای مرتب کردن اتاق انجام داد، والدین باید به او پاداش آنی دهند. والدین می‌توانند از پیش پاداش و یا جایزه‌ای را در نظر گرفته و در لحظه نیاز به نوجوان بدهند.

 بیشتربخوانید:

ایده های دوست داشتنی برای اتاق بازی کودک

 

 

 

 

 

اثرات مخرب سرزنش و پرخاشگری والدین

والدین نباید به خاطر اتاق به هم ریخته نوجوان با پرخاشگری او را سرزنش و یا تهدید کنند، چراکه این امر شرایط را بدتر هم می‌کند. حتی اگر نوجوان کوچک‌ترین کاری نظیر آوردن یک لیوان به آشپزخانه را انجام داد باید از سوی والدین تشویق زبانی شود. والدین باید سرزنش را کنار گذاشته و این کارهای کوچک مثبت را دائماً برای نوجوان تکرار کنند تا نوجوان به ضرورت وظیفه‌شناسی پی ببرد.

 

در پایان

والدین باید وظیفه‌شناسی و مسئولیت‌پذیری را از کودکی به فرزندان خود یاد دهند، نوجوان باید اتاقش را خودش جمع کند. حتی اگر از ۲۰ بار به هم ریختگی اتاق، نوجوان فقط یک بار اتاق را مرتب کند باز هم امری مثبت است چراکه این‌گونه مصمم می‌شود برای دفعات بعدی نیز خودش اتاق را مرتب کند. بنابراین والدین از مرتب کردن اتاق به هم ریخته نوجوان خودداری کنند.

 بیشتربخوانید:

نکاتی در مورد دکوراسیون اتاق کودک

 

 

برچسب ها: کودکان، والدین، تربیت کودک، افسردگی، پرخاشگری، نظم، آموزش نظم، دکتر مژگان احمدپور، مسئولیت‌پذیری تعداد بازديد: 292 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز