Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 09:39

6
بهمن
سرکشی در نوجوان نتیجه رفتار والدین است

سرکشی در نوجوان نتیجه رفتار والدین است

همه چیز از درون خانواده شکل می‌گیرد و تمامی رفتار‌های فرزند در دوران نوجوانی به نوع تربیت او و نحوه برخورد پدر و مادر در دوران کودکی با او بر‌می‌گردد.

تحریریه زندگی آنلاین : به گزارش کودک سالم به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مهرنوش شجاعی؛ روان‌شناس بالینی و استاد دانشگاه گفت: همه چیز از درون خانواده شکل می‌گیرد و تمامی رفتار‌های فرزند در دوران نوجوانی به نوع تربیت او و نحوه برخورد پدر و مادر در دوران کودکی با او بر‌می‌گردد. او بر این باور است که نوجوان سرکش تلاش می‌کند با حرف‌ها و دستوراتی که پدر و مادر می‌دهند مخالفت کند، اما این به آن معنا نیست که اگر او با چند مورد مخالفت کند او را سرکش بنامیم. نوجوان به‌عنوان یک عضو از جامعه کوچک خانواده حق اظهارنظر و مخالفت با برخی موارد را دارد، اما وقتی این مخالفت‌ها آن‌قدر زیاد شد که خانواده عنان کنترل خود را از دست دادند، می‌توانیم بگوییم این نوجوان سرکشی می‌کند. والدین باید حس اعتماد و محرم اسرار بودن را در کودک ایجاد کنند، به حرف‌های او گوش دهند و اگر نوجوان‌شان دچار مشکلی شد فضای بخشش را برای او فراهم کنند. نوجوان باید به این مرحله برسد که به‌راحتی توسط خانواده پذیرش شود و به این نتیجه برسد که خانواده درصدد برطرف‌کردن مشکلات او هستند. مهم‌ترین کار این است که پدر و مادر طوری رفتار کنند که فرزند به مرحله سرکش بودن نرسد، یعنی با اولین مخالفت‌های او موضع نگیرند و اجازه دهند که او هم نظر خودش را مطرح کند. باید تلاش کنند که فضا را به سمت گفتگو پیش ببرند تا او نسبت به موضوع قانع شود. بچه‌های خودمحور را هم خود ما می‌سازیم. وقتی به همه خواسته‌های کودک جامه عمل می‌پوشانیم و فکر می‌کنیم تمام خواسته‌های کودک ما باید اجرا شود همان‌جا است که ما کودکی بی‌پروا و خودخواه بار می‌آوریم.

بیشتربخوانید:

چرا کودکان «لجبازی» می‌کنند؟

بچه های خود‌ محور!

با کوچولوهای لجباز چه کنیم؟

 

برچسب ها: کودک، والدین، روانشناسی کودک، تربیت کودک، اعتماد به نفس، عصبانیت، اعتماد، لجبازی، سرکشی تعداد بازديد: 161 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز