Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 05:51

17
اردیبهشت
لزوم تقویت و شناسایی نقاط قوت در کودکان کم‌رو

لزوم تقویت و شناسایی نقاط قوت در کودکان کم‌رو

باید نقاط قوت بچه‌های کم‌رو را تقویت کرد. انگشت روی نقاط ضعف کودک نگذارید و کلمات «نمی‌توانید»، «برو کنار»، «ولش کن» و «تو اصلا نمی‌توانی صبحت کنی» را استفاده نکنید، زیرا با این کار کودکان را روزبه‌روز ضعیف‌تر و تحقیر می‌کنید.

د‌كتر پروانه صفایی مقد‌م - متخصص رو انشناسی بالینی

 

تحریریه زندگی آنلاین : باید نقاط قوت بچه‌های کم‌رو را تقویت کرد. انگشت روی نقاط ضعف کودک نگذارید و کلمات «نمی‌توانید»، «برو کنار»، «ولش کن» و «تو اصلا نمی‌توانی صبحت کنی» را استفاده نکنید، زیرا با این کار کودکان را روزبه‌روز ضعیف‌تر و تحقیر می‌کنید. در حقیقت دوران کودکی، یک دوران زود‌گذر می‌باشد. ممکن است کودک در مقطعی کم‌رو و خجالتی باشد، ولی این والدین هستند که با رفتار خود این حس و شخصیت را برای دوران بزرگسالی تثبیت می‌کنند. با اینکه تا سن 5 سالگی باید کم‌رویی بچه‌ها تشخیص داده شود، باید خاطر نشان كرد اعتماد به نفس از همان دوران شکل می‌گیرد. پس باید درست درمان شده و از راه‌های صحیح با این کودک برخورد شود.

 

بیشتربخوانید:

انواع گوشه‌گیرى در کودکان

 

 

نکات قابل توجه در بهبود کودک گوشه‌گیر

  از واژه‌های تمسخرآمیز مانند ترسو، خجالتی، دست و پاچلفتی و بی‌عرضه استفاده نکنید.

  از سرزنش کودک به دلیل بازی نکردن با همسالان بپرهیزید.

  او را با دیگران مقایسه نکنید و اجتماعی بودن اطرافیانش را به رخ او نکشید.

  در کودک احساس امنیت ایجاد کنید و او را از دیگران نترسانید.

  از سرزنش کودک گوشه‌گیر به دلیل بازی نکردن با همسالان بپرهیزید.

  به کودک برچسب خجالتی بودن نزنید و اگر سوم شخصی در یک جمع از شما پرسید، آیا کودکتان خجالتی است، بلافاصله پاسخ دهید: خیر، کمی زمان نیاز دارد تا به موقعیت جدید عادت کند.

  به کودک مسئولیت‌های کوچک بدهید و اعتماد به نفس او را تقویت کنید.

  رفتارهای مثبت و واقعی در کودک بیابید و آنها را برجسته کرده و او را تشویق کنید.

  در هفته دو بار کودک را به محل بازی کودکان ببرید.

  فرزندتان را همان‌طور که هست، بپذیرید و توقع و انتظار بی‌مورد و بیش از حد نداشته باشید.

  درباره تجربیات خوب فرزندتان با همبازی‌هایش صحبت کنید.

  متناسب با سن و توانایی فرزندتان یکی دو هنر و تردستی به او بیاموزید (نظیر بازی با طناب یا حلقه پلاستیکی). این کار به کودک کمک می‌کند برای نشان دادن خودش به همسالانش فرصت داشته باشد.

  داستان‌های مفهومی و مشارکتی برای کودک بخوانید.

  بازی‌های دسته‌جمعی که در آنها بزرگسالان با کودکان مشارکت می‌کنند، انجام دهید.

 بیشتربخوانید:

نقش والدین در برطرف كردن گوشه‌گیرى كودكان

افسردگی در کودکان را جدی بگیرید!

 

 

 

 

نقش والدین در برطرف كردن گوشه‌گیرى كودكان

اگر والدین در خود ضعف دارند که نمی‌توانند کاری در کم‌رویی کودکان دلبند خود انجام دهند، باید برای کنترل استرس کودک به روانشناس کودک رجوع کنند، زیرا کودکانی که اعتماد به نفس پایین دارند، مرتبا دچار عصبانیت و استرس می‌شوند. زمینه اضطراب در کودکان زمینه ناخوشایندی برای آینده آنها است. در دوران کودکی باید تمرینات آرام‌سازی عضلانی را در کودک پرورش داد تا با تکرار و شرکت در جلسات مشاوره آموزش، مهارت‌های اجتماعی را یاد بگیرد.

 

آیا کــــودک خجالتی به مدرسه نمی‌رود؟

هرچند رفتاری که کودک نوپا در برخورد با غریبه‌ها از خود بروز می‌دهد، ناشی از کم‌رویی است و این حالت طبیعی می‌باشد،‌ اما نمی‌توان نام آن را خجالت گذاشت. باید هرچه زودتر چاره‌ای بیندیشید، چون با ورود او به مدرسه این مسئله تشدید خواهد شد.

 

شاید می‌خواهد جلب توجه کند

تعدادی از بچه‌ها خجالت را برای جلب توجه به کار می‌گیرند تا از انجام کاری که به آنها محول شده خودداری کنند. در بیشتر مواقع، کودکان خجالتی هنگام احوالپرسی مادر با سایرین به مادرشان می‌چسبند، اما در برخی مواقع با ادامه رفتار می‌خواهند دیگران از او سؤال کرده و با او صحبت کنند و مرکز توجه شود. خجالتی بودن کودک را امری غیرطبیعی و مهم جلوه ندهید، ولی به او توجه داشته باشید تا سعی در جلب توجه شما از راه‌های دیگر از‌ جمله خجالت کشیدن نکند.

 

او را اجتماعی کنید

با مهربانی و آرامش، اعتماد به نفس کودک را تقویت کرده و او را از بدو خردسالی به جمع دیگران به‌ویژه کودکان ببرید. به کودک بیاموزید که برخی کارها مانند سلام کردن، از رفتارهای خوب و مودبانه به حساب می‌آیند.

 بیشتربخوانید:

چرایی گوشه‌گیری در کودکان

 

 

 

 

آماده‌اش کنید

پیش از آنکه فرزندتان را به جمع دیگران ببرید، برایش توضیح دهید تا خود را آماده کند و دچار اضطراب نشود. بهتر است کودک، شما را راحت و با اعتماد به نفس در میان جمع و در حال رفت و آمد و معاشرت ببیند و این شیوه را در پارک، منزل دوستان و ... نیز به کار ببرید.

 

نگذارید شما را منزوی کند

باید با برقراری روابط مناسب با دیگران برقراری ارتباط صحیح را به فرزندتان بیاموزید و اجازه ندهید کودک خجالتی، شما را از معاشرت با دیگران باز دارد.

 

چـــــه ورزش‌هایــــــى براى كودكان خجالتى مناسب هستند؟

ورزش‌های تیمی نقش مهمی در رشد کودکان دارند. برای مثال به کودکان در مهارت‌های اجتماعی، اعتماد به نفس و آمادگی جسمانی کمک می‌کنند.

آن‌ها حتی بسیار سرگرم‌کننده هستند، ولی نه برای همه‌ کودکان! در واقع بعضی از ورزش‌ها مانند بیسبال و فوتبال برای بچه‌های خجالتی به دلیل اندازه‌ تیم شاید مناسب نباشند، ولی ورزش‌هایی مانند تنیس، بولینگ یا گلف مناسب هستند.

 

برچسب ها: روانشناسی کودک، تربیت کودک، اعتماد به نفس، روابط اجتماعی، مسئولیت پذیری، خجالتی بودن، د‌كتر پروانه صفایی مقد‌م، کم رویی، گوشه گیری در کودکان تعداد بازديد: 387 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز