Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 10:17

1
خرداد
تأثیر موسیقى بر هوش كودكان

تأثیر موسیقى بر هوش كودكان

موسیقى كلاسیك در روحیه كودك و جنین تأثیر مثبت بیشترى دارد تا یك موسیقى پرتلاطم و خشن.

 یلدا كمالی‌نیا

 

 

 

جنین انسان، پس از گذشت 20 هفته از تشكیل نطفه مى‌تواند صداهاى خارج و موسیقى را بشنود. تحقیقات به عمل آمده نشان مى‌دهد جنین مى‌تواند آنچه را در رحم مادرش می‌شنود، 12 ماه پس از تولد به خاطر آورد و در برابر آن واكنش نشان دهد.

دكتر الكساندر لامونت در سخنرانى خود درباره روانشناسى موسیقى در دانشگاه كله (Keele) مى‌گوید: همیشه فكر مى‌كردم رحم مادر جاى بسیار شلوغ و پرتلاطمى است؛ اما برعكس محیطى بسیار بسیار ساكت است. بنابراین كودك باید قادر به شنیدن و احساس كردن صداى خارج از رحم باشد!! البته منظور از شنیدن، واكنش و تأثیرى است كه صداها و فركانس بر روى جنین مى‌گذارد.

چه نوع موسیقى براى كودكان بهتر است؟

دكتر لامونت مى‌گوید: از هر نوع موسیقى كه خودتان دوست دارید، مى‌توانید براى جنین و یا كودك خود نیز استفاده كنید؛ ولى بهتر است آرامش‌بخش باشد. لازم به ذكر است، فركانس هاى بم و باس بهتر مى‌توانند در مایع درون رحم به حركت درآیند و براى جنین قابل شنیدن باشند.

موسیقى چه تأثیرى بر جنین مى‌گذارد؟

در آزمایش‌هاى انجام‌شده روى یك خواننده اپرا به نام كاترین سنگلتن مشخص شد اپرا ضربان قلب كودك را تغییر مى‌دهد و این امر زمانى كه تنالیته وریتم موسیقى عوض مى‌شود، كاملاً محسوس است. لذا استفاده از موسیقى‌هاى كلاسیك، به خصوص موسیقى موتزارت، تأثیر به سزایى بر كودك و جنین دارد.

یك خواننده پاپ اعتقاد دارد موسیقى را كه درزمان باردارى همسرش براى پسرشان اجرا كرده، ماه‌ها بعد از زایمان بر فرزندشان تأثیرگذاشته است. او مى‌گوید: قبل از آنكه پسرمان متولد شود، بارها از یك موسیقى مشخص استفاده كردم. بعدها زمانى كه كودك‌مان چهار ماهه شد، وقتى كه گریه مى‌كرد، با شنیدن این آهنگ لبخند مى‌زد و ساكت مى‌شد!

دكتر لامونت عقیده دارد، اگر درسه ماه آخر باردارى از یك موسیقى مشخص (ترجیحاً كلاسیك) براى جنین استفاده شود، او دریك سالگى با شنیدن آن واكنش نشان مى‌دهد وموسیقى را درك مى‌كند. به عقیده كاترین سنگلتن تأثیر موسیقى كه كودك دررحم مادر خود بارها گوش مى‌دهد، حتى بیش از دوازده ماه است.

او مى‌گوید: در ماه پنجم باردارى خود در حال اجراى قطعه موسیقى‌اى بودم و فرزندم در تمام مدت این قطعه را مى‌شنیده است. هنگامى كه كودكم پنج سال داشت، بار دیگر این قطعه را اجرا كردم و او به مدت سه  ساعت بدون آنكه كوچك‌ترین حركتى كند یا خسته شود، به این اجرا گوش مى‌داد.

موسیقى حتى پس از تولد كودك و به‌خصوص تا قبل از سن هفت سالگى نیز تأثیر بسیار زیادى در پرورش هوش و حافظه كودكان دارد. در سال 1993 دو فیزیكدان متخصص در امر پرورش و حافظه به نام‌هاى گوردون شاو و فرانسیس رایچر، 10 دقیقه موتزارت را براى گروهى از دانشجویان دانشگاه كالیفرنیا اجرا كردند و نتیجه، افزایش موقتى حافظه آنها بود.

در رابطه با این تأثیر باید بگوییم والدین آمریكایى براین باورند كه براى افزایش هوش و حافظه فرزندان از موسیقى‌هاى كلاسیك استفاده شود. در سال 1998 در ایالت جورجیاى آمریكا دولتمردى به نام زل‌میلر برای جمع‌آورى یك CD از آثار كلاسیك تحت عنوان «حافظه فرزندان خود را با موسیقى بسازید» سرمایه‌گذارى كرد و به كلیه نومادرانى كه در بیمارستان‌ها در انتظار زایمان بودند و یا فارغ شده بودند، یك نسخه از این CD هدیه داد.

برخى از مردم بر این عقیده‌اند كه تنها گوش دادن به موسیقى تأثیرى روى كودكان ندارد، بلكه باید ساز مشخصى را آموخت. یك مادر انگلیسى صاحب دو فرزند دختر مى‌گوید: پدر من در آمریكا تحصیل كرده و كتاب‌هاى زیادى درباره روانشناسى كودكان خوانده است، او همیشه مى‌گفت: به موسیقى گوش كنید، ولى بیشتر به موسیقى كلاسیك و از همه بیشتر به موسیقى موتزارت؛ چه براى فرزندان‌تان، چه براى خودتان و چه براى جنین!

دلیل تأكید بر موسیقى موتزارت، به خصوص براى جنین، این است كه ریتم این موسیقى 60 بار در یك دقیقه است كه ضربان قلب كودك نیز با این ریتم برابرى مى‌كند و بسیار شبیه و همگون است؛ به همین دلیل موسیقى موتزارت تأثیر بسیار زیادى برجنین و كودك مى‌گذارد.

همان‌طور كه قبلاً هم گفته شد، موسیقى كلاسیك در روحیه كودك و جنین تأثیر مثبت بیشترى دارد تا یك موسیقى پرتلاطم و خشن. اگر چه انواع مختلف موسیقى بر روى كودكان تأثیر خاص خود را مى‌گذارد، در مورد ریتم موسیقى باید بگوییم كه ما مى‌توانیم از برخى موسیقى‌هاى راك یا پاپ و یا جاز كه با ریتم كلاسیك همگام باشند نیز استفاده كنیم.

مطالعه‌اى كه دكتر رایچر و همكارانش در آمریكا انجام دادند، نشان داد درس‌هاى موسیقى و ارتباط دادن آنها با سازهاى گوناگون تأثیر بسزایى بر هوش كودكان خواهد گذاشت.

 

برچسب ها: نوزاد و موسیقی، رابطه هوش و موسیقی، موسیقی در کودکان، تاثیر موسیقی بر هوش، موسیقی برای کودکان، تاثیر موسیقی بر جنین تعداد بازديد: 628 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز