Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 13:34

25
بهمن
چالش‌های نورسیده

چالش‌های نورسیده

والدینی که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند، اغلب دچار چالش‌های فراوانی هستند و اغلب دچار سردرگمی بین اینکه آیا علائمی که در فرزند خود می‌بینند، طبیعی هست یا خیر؟ در این مقاله سعی بر آن داریم تا شما را با پاره‌ای

به قلم :  د‌‌‌کتر سارا طالبی پور نیکو - متخصص اطفال و نوزاد‌‌‌ان

Saratpn@gmail.com

Dr.talebipoor

 

تحریریه زندگی آنلاین : والدینی که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند، اغلب دچار چالش‌های فراوانی هستند و اغلب دچار سردرگمی بین اینکه آیا علائمی که در فرزند خود می‌بینند، طبیعی هست یا خیر؟ در این مقاله سعی بر آن داریم تا شما را با پاره‌ای از این مسائل آشنا کنیم تا در صورت رویارویی با آن‌ها بدانید که بهترین عکس‌العمل در قبال آن وضعیت چیست. حالا سراغ چالش‌ها می‌رویم. با ما همراه باشید.

 

چه زمانی شیر دادن را شروع کنیم؟

از اطاق زایمان شروع می‌کنیم و بعد از آنکه کوچولوی خوشگل را به آغوش‌تان دادند، حتما برایتان سوال پیش می‌آید که چه زمانی شیر دادن به کودک را شروع کنم؟

اگه فرزند شما با زایمان طبیعی و یا سزارین با بی‌حسی به دنیا آمده است، قاعدتا باید همان بدو تولد برای تماس پوست با پوست، کودک را به آغوش شما بیاورند و شاید برایتان جالب باشد که می‌توانید و بهتر است شیردهی را شروع کنید، البته به شرطی که وضعیت نوزاد خوب باشد و نیاز به مراقبت بیشتری نداشته باشد، اما اگر زایمان سزارین با بیهوشی کامل باشد، قائدتا تا هوشیاری کامل مادر شیردهی توسط مادر به تاخیر می‌افتد.

 

آیا کودکی که تازه به دنیا آمده را باید خیلی پوشاند؟

گاها دیده می‌شود خانواده‌ها نوزاد تازه متولد شده را زیر خروار‌ها پتو می‌پوشانند و این گرمای بیش از حد باعث بی‌حالی نوزاد می‌شود و یا برعکس آن نوزاد تازه متولد شده در مواجهه با محیط سرد قرار گرفته و بد حال می‌شود.

بیشتربخوانید:

مادر شدن در 30 سالگی به جای ۲۵ سالگی!

 

 

 

 و اما کار درست چیست؟

اولا نوزادی که تازه از بدن مادر متولد شده به سرعت دما از دست می‌دهد و اگر بی‌ملاحظه در معرض هوای سرد قرار بگیرد و یا حتی وسایلی که در تماس با نوزاد هستند دمای پایینی داشته باشند، این وضعیت بدتر می‌شود، بنابراین در اطاق‌های زایمان نوزاد باید بلافاصله خشک شده و زیر وارمر با گرمای مناسب قرار بگیرد و لباس‌های مناسبی تن نوزاد شود به خصوص که سر نوزاد باید حتما پوشانده شود، چون بسیار مستعد از دست دادن دما از ناحیه سر است و سپس کارهای انتقال نوزاد انجام شود. ولی پس از آن مخصوصا بعد 24 ساعت اول تولد دمای اطاق نوزاد را باید بین 24 تا 28 درجه و متعادل نگه دارید و از پوشاندن لباس‌های زیاد و متعدد به شدت پرهیز کنید. اگر دمای اطاق متعادل است، در حالت بیداری نوزاد نیاز به پتو نیست، ولی در حالت خوابیده یک لایه پتو برای نوزاد کافی می‌باشد، البته پوشاندن کلاه یا روسری به نوزاد همچنان توصیه می‌شود. پوشاندن بیش از حد باعث بی‌حالی و شیر نخوردن نوزاد خواهد شد و مشکلات و عواقب بعد از آن از قبیل زردی را در پی خواهد داشت.

 

 چه زمانی نوزاد را حمام کنیم؟

24 ساعت بعد از تولد بهترین زمان برای استحمام نوزاد می‌باشد که اغلب همزمان با ترخیص نوزاد از بیمارستان است.

 آیا بند ناف در حین حمام آب را به داخل می‌کشد یا مستعد عفونت می‌شود؟

این تصور کاملا اشتباهی است و اگر بند ناف به درستی بسته شده باشد، هیچ مشکلی برای استحمام کودک ندارد.

بیشتر بخوانید:

عوارض جبران‌ناپذیر سزارین بر کودکان چیست؟

همه چیز درباره بارداری خارج از رحم

 

 

 

 

 آیا اگر نوزاد تازه متولد شده مرتبا عطسه می‌کند، یعنی سرما خورده است؟

خیر، عطسه در نوزاد نشان‌دهنده سرماخوردگی نیست و نیاز به درمان ندارد، ولی سرفه را باید جدی گرفت.

 

 از بند ناف چند قطره خون خارج شد. چه کار کنیم؟

اگر بند ناف هنوز خشک نشده و نیفتاده و از محل کلامپ بند ناف چند قطره خون خارج شده و در حال حاضر هم دیگر خونریزی ندارد، نیاز به اقدامی نیست، ولی اگر خونریزی فعال می‌بینید، حتما با پزشک مشاوره کنید.

 

 آیا خونریزی از محل بند نافی که تازه افتاده، نگران کننده است؟

خیر، خونریزی در حد چند قطره نگران‌کننده نیست، ولی اگر خونریزی فعال یا شدید بود، پس از قرار دادن یک پانسمان فشاری سریعا به بیمارستان مراجعه کنید.

 

 نوزاد تازه متولد شده تا کی فرصت دارد که دفع مدفوع داشته باشد؟

نوزاد تا 48 ساعت فرصت دارد مکونیوم را دفع کند و زودتر از آن اگر دفع نداشت و خوب شیر می‌خورد و شکم متسع هم نداشت، جای نگرانی ندارد.

 بیشتر بخوانید:

عصبانیت ناشی از بارداری و مدیریت آن

مصرف کافئین در حاملگی

نحوه نشستن در دوران بارداری

 

 

 

 بهترین شیر برای تغذیه نوزاد کدام است؟

حتما پاسخ این سوال را می‌دانید که بهترین و بی‌رقیب‌ترین شیر برای تغذیه نوزاد شیر مادر است و جایگزینی بهتر از آن نداریم، مگر در مواردی که مادر به علت بیماری یا مصرف دارو از شیردهی منع شده باشد.

 

 شیر مادر در بدو تولد خیلی کم است. چه کار کنیم؟

توجه داشته باشید که نیاز اولیه نوزاد به شیر مادر در روز اول تولد بسیار کم و در حد یک گردوی کوچک است اگر به نوزاد شیر برسد برایش مکفی خواهد بود و نکته مهم اینکه شیر اولیه یا آغوز حاوی آنتی‌بادی‌های بسیاری است که برای نوزاد بسیار مفید می‌باشند و از بروز بیماری پیشگیری می‌کنند. پس از دادن آغوز به نوزاد نگذرید!

 

 

 آیا شیر اولم که زرد است، باعث زردی بچه‌ام می‌شود؟

به هیچ عنوان زردی شیر اولیه باعث زرد شدن نوزاد شما نخواهد شد.

 

 تا چند بار مدفوع در نوزاد طبیعی است؟

در نوزادی که از شیر مادر تغذیه می‌کند، اغلب تا 10 بار هم مدفوع کردن مشکلی ندارد، البته در روزهای اول تولد به دلیل اینکه حجم شیری که می‌خورد کمتر است، این دفعات کمتر می‌باشد.

 

 از کجا مطمئن باشم شیرم برای نوزادم کافی است؟

اگر نوزاد شما دفع ادرار و مدفوع مناسبی دارد تا حدود 10 بار و مکیدن قوی دارد و مخاطات نوزاد خشک نیست و در ویزیت‌های نوزاد وزن‌گیری مناسبی داشته است، پس شیر شما کافی می باشد.

 

 مدفوع نوزاد باید چه رنگی باشد؟

مدفوع نوزاد می‌تواند سفید دانه دانه یا زرد و حتی سبز و گاها کمی قهوه‌ای باشد.

 

 آیا سبز بودن مدفوع نشانه عفونت است؟

خیر، سبز بودن مدفوع نوزاد نشانه کارکرد صحیح سیستم صفراوی و کبدی نوزاد است و نشان‌دهنده عفونت نیست.

 می‌دانم که باز هم سوال دارید. انشاءا... در مقالات بعدی به سوالات دیگر پاسخ می‌دهم. پس منتظر باشید...

 

 

برچسب ها: نوزاد، ناباروری، شیردهی، شیر مادر، بارداری، حاملگی، بچه دار شدن، جنین، سن بچه دار شدن، بندناف، فرزندآوری، د‌‌‌کتر سارا طالبی پور نیکو تعداد بازديد: 183 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز