Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 15:16

7
اسفند
مادر شدن در ۳۰ سالگی به جای ۲۵ سالگی!

مادر شدن در ۳۰ سالگی به جای ۲۵ سالگی!

افزایش سن خانم‌ها برای بارداری، هم از لحاظ پزشکی توصیه نمی‌شود و هم روان‌شناسان درباره آن نکات قابل تاملی دارند.

دکتر ساحل گرامی- روانشناس کودک

 

تحریریه  زندگی آنلاین : افزایش سن خانم‌ها برای بارداری، هم از لحاظ پزشکی توصیه نمی‌شود و هم روان‌شناسان درباره آن نکات قابل تاملی دارند.

 بنا بر آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، درحالی اغلب موالید سال گذشته (۹۹) از مادران ۲۵ تا ۲۹ ساله متولد شده‌ بودند که بیشتر موالید امسال (۱۴۰۰) از مادران ۳۰ تا ۳۴ ساله به دنیا آمده‌اند. از سوی دیگر اگر نگاهی به آمارهای چهار سال گذشته (۹۶ تا ۹۹) بیندازیم، درحالی از سال ۹۶ تا ۹۹ اغلب موالید از مادران ۲۵ تا ۲۹ ساله متولد شده‌اند که این آمار برای سال ۱۴۰۰ با اختلاف حدود ۳۷۰۰ کودک نسبت به موالید متولد شده از مادران ۲۵ تا ۲۹ سال به مادران ۳۰ تا ۳۴ ساله معطوف می‌شود.همان طور که گفته شد، پزشکان زنان همیشه از مضرات بارداری در سنین بالا گفته و زنان را از این موضوع ترسانده‌اند اما کمتر به جنبه روان شناسی این موضوع توجه شده است. حال به بررسی چرایی این موضوع می‌پردازیم و فواید و مضرات بارداری در سنین بالا را بررسی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

عصبانیت ناشی از بارداری و مدیریت آن

مصرف کافئین در حاملگی

نحوه نشستن در دوران بارداری

 

 

 

افزایش هزینه‌ها و کاهش احتمال بارداری

در درجه اول باید گفت احتمال بارداری زنان بعد از ۳۵ سالگی کاهش پیدا می‌کند و بعد از ۳۸ سالگی این کاهش، ناگهانی و شدیدتر خواهد شد. علاوه بر این، احتمال تولد نوزادانی با سندروم داون و نواقص ژنتیکی در این زنان بیشتر از زنان کم سن است، به همین دلیل لزوم انجام تست‌های غربالگری به شدت احساس می‌شود تا از تولد نوزادان ناقص جلوگیری شود و این مسئله، هزینه‌ها و مشکلات  بارداری را افزایش خواهد داد. یکی دیگر از خطرات بارداری در این سنین ابتلا به فشار خون و دیابت در دوران بارداری است، به دلیل این که این مشکلات با افزایش سن بیشتر می‌شود و تغییرات دوران بارداری مزید بر علت می‌شود و به مشکلات دامن می‌زند.

 

تصورات اشتباه خانم‌ها درباره بارداری در سن بالاتر

در این بین، بعضی زنان معتقدند که در سنین بالاتر از ۳۵ سال از آرامش بیشتری برخوردار هستند و با آمادگی بیشتری به استقبال نوزاد می‌روند و نکته دیگر ثبات مالی بیشتر زنان در این سنین است به ویژه برای آن‌هایی که شاغل هستند ولی در کنار همه این‌ها، توجه به فاصله سنی میان این دو نسل هم مهم است که در آینده به‌ویژه در دوره نوجوانی بچه‌ها برای این خانواده‌ها مشکل‌ساز می‌شود.

 بیشتر بخوانید:

عوارض جبران‌ناپذیر سزارین بر کودکان چیست؟

همه چیز درباره بارداری خارج از رحم

 

 

والدینی که حوصله نوزاد را ندارند

این والدین از انرژی کافی برای همراهی با فرزندان برخوردار نیستند و به عنوان  مثال زمانی که فرزندشان برای رفتن به دانشگاه آماده می‌شود، بیش از ۵۲ سال دارند. همین فرایند به ازدواج و دیدن نوه ها هم کشیده می شود و نکته مهم‌تر این‌جاست که این فرزندان در آینده علاوه بر زندگی شخصی خود باید به مراقبت از والدین سالخورده شان  هم بپردازند. با این حال و با توجه به بالا رفتن سن ازدواج در کشور و شرایط اقتصادی نه چندان مطلوب تصمیم به فرزندآوری تصمیم آسانی به نظر نمی‌رسد ولی زوج‌های جوان باید مسائل گفته شده را در نظر بگیرند و سپس تصمیم قطعی برای داشتن فرزند را هرچه زودتر بگیرند.

بیشتربخوانید:

چه عواملی در بروز سرطان سینه موثر است ؟

 

 

برچسب ها: نوزاد، زایمان زودرس، بارداری، حاملگی، زایمان، سن بارداری، غربالگری تعداد بازديد: 237 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز