Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 15:08

15
خرداد
نحوه نشستن در دوران بارداری

نحوه نشستن  در دوران  بارداری

بارداری یک دوره حساس برای تمامی بانوانی که آن را تجربه می‌کنند، می‌باشد که همه چیز در این دوره حتی نحوه نشستن در بارداری هم بسیار مهم است و مورد توجه قرار می‌گیرد.

د‌کتر الهام اکبری : جراح و متخصص زنان و زایمان ؛ فلوشیپ لاپاراسکوپی پیشرفته

 

تحریریه زندگی آنلاین : بارداری یک دوره حساس برای تمامی بانوانی که آن را تجربه می‌کنند، می‌باشد که همه چیز در این دوره حتی نحوه نشستن در بارداری هم بسیار مهم است و مورد توجه قرار می‌گیرد. بارداری از ماه اول تا روز‌های آخر شامل مراحل مختلفی است که نحوه نشستن در بارداری و ایستادن و خوابیدن در آن برای حفظ سلامت جنین و خون‌رسانی مناسب به وی بسیار حائز اهمیت می‌باشد، بنابراین بهتر است درمورد نحوه نشستن خود در این دوران تجدید نظر کنید.

 

بدن مادر در طی دوران بارداری دچار تغییرات بسیار زیادی می‌شود که بیشتر آنها در نتیجه دگرگونی‌های هورمونی رخ خواهند داد. افزایش قابل توجه هورمون ریلکسین می‌تواند حمایت کافی را از مفاصل به عمل آورد.

در نتیجه در این دوران شما باید بیشتر مراقب مفاصل خود باشید و بهترین حالت نشستن روی زمین در بارداری را فرا گیرید. یکی از راه‌های حمایت از بدن خصوصا مفاصل توجه به طرز صحیح نشستن روی زمین در بارداری است. بد نشستن در بارداری سبب می‌شود به درجات گوناگونی از کمردرد، درد لگن و ... مبتلا شوید. بهترین مدل نشستن در بارداری حالتی است که نه تنها در آن احساس راحتی می‌کنید، بلکه کمترین فشار بر روی استخوان‌های کمر و لگن وارد می‌شود.  در هنگام نشستن در بارداری چه بر روی زمین و چه بر روی تخت، رعایت نکات مربوطه، به حفظ سلامتی شما کمک بسیار زیادی خواهد کرد.  با رعایت نکات مربوط به طرز صحیح نشستن روی زمین در بارداری، این دوران را با لذت بیشتری پشت سر بگذارید.

بیشتر بخوانید:

چگونه در دوران بارداری ورزش کنیم؟

در دوران بارداری فرد باید به صورت مرتب در طول روز ورزش چرخش خلفی لگن را انجام دهد (فرد سعی می‌کند قوس کمر را با منقبض کردن عضلات شکم برطرف کند و پس از چند ثانیه انقباض، خود را شل کند).

 

نکات مربوط به طرز صحیح نشستن روی زمین در بارداری

 ابتدا زانوها را خم کرده، یک دست را روی یک ران و دست دیگر را بر روی زمین قرار دهید. به آرامی باسن خود را به زمین برسانید و پس از نشستن برای پخش شدن وزن، با کمک دست‌ها دو باسن را از یکدیگر باز کنید. توجه داشته باشید که برجستگی‌های جلویی استخوان لگن، هردو باید در یک راستا قرار داشته باشند.

 اگر می‌خواهید تکیه دهید، لازم است کوسن کوچکی را در پشت گودی کمر قرار داده و با زاویه 10 درجه بنشینید.

 توجه داشته باشید که هرگز نباید برای مدت طولانی در یک پوزیشن قرار گیرید. هر از چند گاهی حالت نشستن خود را تغییر دهید. چهار زانو نشستن در بارداری برای مدت کوتاه ضرری ندارد، اما باتوجه به این که نباید در این دوران پاهایتان را بر روی یکدیگر قرار دهید، بهتر است به جای چهار زانو نشستن در دوران بارداری پاهای خود را دراز کرده و یک بالش کوچک زیر زانوها قرار دهید.

 بیشتر بخوانید:

اسهال در حاملگی

 

نکات مربوط به طرز صحیح نشستن روی صندلی در بارداری

 برای نشستن روی صندلی نیز کمر خود را صاف و شانه‌هایتان را عقب ببرید. در نحوه نشستن در بارداری باسن باید تکیه گاه صندلی را لمس کند و یک حمایت کننده مانند یک بالشت کوچک و یا حوله در قوس کمر شما جای بگیرد. وزن بدنتان را بر روی هر دو لگن تقسیم نمایید. پاهای خود را روی هم نیندازید و کف هر دو پا را بر روی زمین قرار دهید.

 هرگز بیشتر از سی دقیقه ننشینید و اگر مشغول به کار هستید ارتفاع صندلی را برای بلند شدن خود تنظیم کنید تا فشار کمتری را متحمل شوید. آرنج‌های دست خود را بر روی میز و یا دسته صندلی قرار داده و شانه‌های خود را شل کنید.

 اگر برای نشستن از صندلی چرخ‌دار استفاده می‌کنید برای چرخیدن تمام بدن خود را بچرخانید و هیچ گاه چرخش را تنها به ناحیه کمر محدود نکنید. برای بلند شدن از روی صندلی ابتدا به جلو صندلی بیایید و با زانوهای خود بلند شوید و به کمرتان فشار نیاورید.

 بعد از بلند شدن و ایستادن حرکات کششی حاملگی برای کمر را انجام دهید و در صورتی که از درد کمر رنج می‌برید هرگز بیشتر از یک ربع ساعت ننشینید.

 از خم شدن مخصوصا با کمر و بلند کردن اجسام سنگین از ماه ششم بارداری به بعد جدا و حتما خودداری کنید و اگر مجبور به خم شدن هستید، بیشتر زانوهایتان را خم کنید و کمر و ستون فقرات خود را صاف نگه

دارید.

 

 بیشتر بخوانید:

دوران بارداری را با شادی سپری کنید

سه سوال شایع مادران باردار

چکاپ‌ و واکسن های قبل از بارداری

 

به منظور حفاظت از قوس کمر فرد باید در حالت نشسته یک بالشت کوچک یا حوله رول شده بین منحنی کمر خود یا پشتی صندلی قرار دهد و کاملا باسن خود را به عقب صندلی ببرد (این نکته به هنگام رانندگی نیز باید رعایت شود).

 اگر پای شما به زمین نمی‌رسد یک جعبه کوچک زیر کف پای خود قرار دهید تا زانوهای شما هم سطح باسن شما قرار گیرد. همچنین برای جلوگیری از فشار آمدن به مفاصل لگنی باید در حالت نشسته از انداختن یک پا روی پای دیگر اجتناب شود.

 در محل کار، ارتفاع صندلی محل کار خود را با میز طوری تنظیم کنید که آرنج و بازوها را روی صندلی یا میز قرار دهید و شانه‌های خود را آرام نگه دارید.

 هنگام نشستن روی صندلی که به صورت چرخشی است، کمر را نچرخانید و در عوض تمام بدن خود را بچرخانید.

 

بیشتر بخوانید:

خواص مصرف پرتقال در بارداری

آزمایش‌های غربالگری لازم برای مادران باردار

 

 

توصیه نهایی

تا زمانی که راحت هستید و احساس پشتیبانی می‌کنید و احساس فشاری در شکم و کمر ندارید، نیازی نیست به نحوی خاص بنشینید.

اگر قصد دارید برای مدت زمان طولانی بنشینید، مانند محل کار، از یک صندلی قابل تنظیم با حمایت کمر استفاده کنید، یا یک بالشت کوچک پشت خود قرار دهید. برای کمک به کاهش تورم پاها از چیزی استفاده کنید تا زیر پای شما قرار گیرد تا پای شما کمی بالاتر از سطح زمین قرار گیرد. برای بلند شدن از رختخواب نیز به کنار تخت خواب بیایید و به پهلو بچرخید و با آویزان کردن پاها و منقبض کردن عضلات شکم سرپا شوید. هنگامی که بلند می‌شوید سر را بالا و شانه‌ها را به عقب متمایل کنید و سینه‌ها را به سمت جلو بدهید. زانوهایتان را صاف نگه دارید. کف پاهایتان باید در یک امتداد باشد تا وزن بر روی هر دو پا به شکل مساوی تقسیم شود. یک کفش نسبتا پاشنه کوتاه بپوشید تا با حمایت قوس پا از استرس ناحیه کمری کم کند. از ایستادن‌های طولانی مدت پرهیز کنید و اگر مجبورید مدت زمان زیادی را سرپا باشید، یک میز راحت و مناسب برای این کار انتخاب کنید و یک جعبه زیر میز قرار دهید تا هر ده الی پانزده دقیقه یک بار پاهایتان را یکی در میان روی آن بگذارید و استراحت کنید.

برچسب ها: کمردرد در بارداری، بارداری، حاملگی، زندگی آنلاین، درد لگن در بارداری، ورزش در بارداری، نحوه نشستن در بارداری، دکتر الهام اکبری تعداد بازديد: 728 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز