Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 14:00

10
آبان
بهترین بازی‌ها برای تکامل کودک در 5 سالگی

بهترین بازی‌ها برای تکامل کودک در 5 سالگی

وقتی کودک‌تان دوستانش را دعوت کرده، او را تشویق به انجام بازی‌های دسته‌جمعی کنید. سعی نمایید با ملحفه‌ها چادر بسازید، قایم‌باشک بازی کنید یا تئاتر اجرا کنید.

برگرفته از سایت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی

 

تحریریه زندگی آنلاین : یادگیری فرزندتان را از راه بازی‌ها تحریک کنید.

انجام این فعالیت‌ها را برای کودک و خودتان لذت بخش کنید.

تلاش‌های فرزندتان را تحسین کنید.

 وقتی کودک‌تان دوستانش را دعوت کرده، او را تشویق به انجام بازی‌های دسته‌جمعی کنید. سعی نمایید با ملحفه‌ها چادر بسازید، قایم‌باشک بازی کنید یا تئاتر اجرا کنید.

 با جعبه‌های قدیمی، مغازه، خانه، صفحه نمایش عروسک خیمه‌شب‌بازی یا ماشین آتش‌نشانی بسازید. کودک شما می‌تواند برای بازی با خانه یا مغازه‌ای که ساخته‌اید یا اجرای نمایش خیمه شب‌بازی و یا بازی در نقش یک آتش‌نشان از دوست خود دعوت کند.

بیشتربخوانید:

بازی هایی برای تکامل کودک در 3 سالگی

 

 

 از کودک خود تاریخ تولد، شماره تلفن و نام و نام خانوادگی‌اش را بپرسید. با او تمرین کنید که اگر در مغازه از شما جدا شود، چه خواهد کرد.

 بازی‌های تخته‌ای و یا کارتی که دو یا سه قانون دارد برای کودک خود انجام دهید.

 با کودک خود داستان‌های کودکانه‌ای بخوانید و در مورد درست یا غلط بودن تصمیماتی که شخصیت‌های داستان گرفته‌اند، گفتگو کنید.

 در مورد خطرات واقعی صحبت کنید (آتش، اسلحه و ماشین) و همچنین در مورد خطرات خیالی مانند هیولای زیر تخت. برای توضیح بیشتر نقاشی بکشید و یا از تصاویر موجود در مجلات استفاده کنید.

 به کودک خود تصاویر مردم با فرهنگ‌های متفاوت را نشان دهید و با او در مورد مسائلی که بین خانواده شما و آن‌ها مشترک یا متفاوت است توضیح دهید.

 پیراهن، کلاه و کلا لباس‌های قدیمی دوستان خود را جمع کنید و با آن‌ها نمایش اجرا نمایید و آواز بخوانید.

 وقتی سوار ماشین یا اتوبوس هستید، همراه با کودک‌تان پلاک ماشین‌ها را نگاه کنید و اعداد مختلف را در آنها شناسایی کنید. ابتدا به دنبال پلاک ماشینی بگردید که حاوی عدد 1 است. بعد به ترتیب روی پلاک ماشین‌ها به دنبال عدد 2، 3، 4 و ... بگردید. وقتی کودک‌تان شمارش اعداد را از کمتر به بیشتر یاد گرفت، می‌توانید شمارش را از اعداد بزرگ‌تر به کوچک‌تر تغییر دهید، یعنی اول از عدد 9 شروع کرده و بعد به ترتیب 8، 7، 6، 5 و ... تا 1 را روی پلاک ماشین‌ها پیدا و شناسایی کنید.

 با کودک‌تان نوشتن نام دوستان، فامیل، یا اسباب‌بازی‌هایش را تمرین کنید. ابتدا ممکن است لازم باشد کودک‌تان از روی نوشته شما کپی کند. سعی کنید اسامی را با حروف درشت بنویسید.

 کودک را تشویق به بازی‌های نمایشی کنید. برای این کار به فرزندتان کمک کنید که نقش شخصیت‌های مورد علاقه در کارتون یا داستان‌های خود را بازی کند. از لباس‌های بزرگ و قدیمی برای لباس نمایش استفاده کنید.

بیشتربخوانید:

 نقش مهم اسباب بازی در شکل گیری شخصیت کودک

 

 

 

 بازی «معمای صداها» را با کودک‌تان انجام دهید. برای این کار از صداهای لوازم داخل منزل مانند صدای ساعت، جعبه، غلات، درب فلزی و کیسه‌های چیپس و ... استفاده کنید. با یک دستمال چشمان کودک‌تان را ببندید و از او بخواهید حدس بزند هر کدام از این صداها مربوط به کدام یک از لوازم داخل منزل می‌باشد. این کار را به نوبت با هر کدام از صداها تکرار کنید.

  برای تقویت حافظه کودک با وی بازی «حافظه» را انجام دهید. برای این کار پنج یا شش شیء آشنا روی یک میز قرار دهید. چشم‌های کودک را ببندید، یکی از اشیای روی میز را بردارید و بقیه را دوباره روی میز بچینید. چشمان کودک را باز کنید و از وی بپرسید کدام شیء حذف شده است. این کار را به نوبت تکرار کنید.

 در داخل یا خارج از خانه برای کودک‌تان یک مسیر با مانع درست کنید. شما می‌توانید از جعبه‌های مقوایی برای پریدن روی آنها یا عبور از داخل آنها استفاده کنید. همچنین می‌توانید با قرار دادن دسته بلند یک جارو یا تی بین دو صندلی، مانعی برای رد شدن از زیر آن بسازید و نیز بالش‌هایی روی زمین قرار دهید که باید آنها را دور بزند. بگذارید کودک‌تان در چینش موانع در مسیر، به شما کمک کند. بعد از چند بار تمرین کردن، از او بخواهید که مسیر با مانع را با حداکثر سرعت ممکن طی کند. آنگاه از او بخواهید سعی کند همین مسیر را با لِی لِی کردن یا جفت‌پا پریدن طی کند.

 به کودک‌تان اجازه دهید که در انجام کارهای ساده آشپزی به شما کمک کند، مثلا سیب‌زمینی‌های پخته را له کرده، لقمه یا ساندویچ پنیر درست کند یا یک کاسه را با تکه‌های بیسکویت و شیر پر کند. سپس ببینید آیا او می‌تواند کارهایی را که شما به ترتیب برای آشپزی انجام داده‌اید، نام ببرد. کودک باید از هر طرف 1 متر با اجاق گاز فاصله داشته باشد. خیلی به دقت مراقب او باشید.

 بیشتربخوانید:

نکته های ناب برای تغذیه کمکی

 

 

 

برچسب ها: کودک، بازی، اسباب بازی، رشد کودک، یادگیری، تقویت هوش، آموزش تعداد بازديد: 132 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز