Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 15:30

8
مرداد
بازی‌هایی برای تکامل کودک در 3 سالگی

بازی‌هایی برای تکامل کودک در 3 سالگی

صورت‌های ساده‌ای که احساساتی مثل شادی، غم، هیجان یا حماقت را نشان می‌دهند، بکشید. آن‌ها را ببرید و به چوب بستنی یا خودکار بچسبانید و اجازه دهید کودک‌تان با این عروسک‌ها احساسات مختلف را نشان دهد.

دکتر ریحانه برکتین - متخصص نوزاد‌ان و کود‌کان

 

تحریریه زندگی آنلاین : صورت‌های ساده‌ای که احساساتی مثل شادی، غم، هیجان یا حماقت را نشان می‌دهند، بکشید. آن‌ها را ببرید و به چوب بستنی یا خودکار بچسبانید و اجازه دهید کودک‌تان با این عروسک‌ها احساسات مختلف را نشان دهد.

 برای کودک خود داستان مورد علاقه‌اش را بگویید، مثل داستان بز بز قندی، کدو قلقله‌زن و سه بچه‌خرس. ببینید آیا کودک شما می‌تواند احساسات شخصیت‌های داستان را بیان کند؟

 بحث الکی بین حیوانات پارچه‌ای یا عروسک‌ها ایجاد کنید و با کودک خود در مورد اتفاقی که افتاده است، احساسات او و بهترین راه‌حل مشکلاتی که به وجود می‌آید، صحبت کنید .

 بازی‌هایی انجام دهید که او را درگیر پیروی از قوانین ساده‌ای مثل «مادر آیا اجازه دارم.......؟» و «چراغ قرمز چراغ سبز» کند.

 به کودک خود دستوراتی بدهید که حداقل دو مرحله داشته باشد. وقتی با هم در حال آشپزی، لباس پوشیدن و تمیز کردن هستید، بگویید آن ماهی‌تابه را در سینک ظرف‌شویی بگذار و سپس آن قاشق قرمز را بردار و بیاور.

 برای کودک خود لطیفه‌های ساده و خنده‌دار تعریف کنید. معماها هم سرگرم‌کننده هستند. زمان خوبی را با کودک خود بگذرانید و با هم بخندید .

 وقت شام به اعضای خانواده فرصت دهید تا در مورد اتفاقات آن روز با یکدیگر صحبت کنند. کمک کنید کودک‌تان نیز در مورد اتفاقات روز خود صحبت کند، مثلا بگویید من و صبا امروز به پارک رفتیم. صبا به خواهرت بگو امروز در پارک چه کار کردی.

 برای کودک خود داستانی ساده در مورد کار خنده‌دار یا جالبی که در گذشته انجام داده تعریف کنید و ببینید آیا او می‌تواند داستان دیگری در مورد خودش تعریف کند.

 بیرون از خانه برای کودک‌تان جاده یا یک مسیر حرکت درست کنید، به این صورت که با استفاده از یک تکه گچ یا شلنگ آب در باغچه یا یک طناب بلند مسیری را برای حرکت کودک‌تان بسازید که از کنار دیوار و دور درخت و از زیر نیمکت عبور کند. ابتدا خودتان به کودک‌تان برای طی کردن این مسیر کمک کنید و هر بار هم به کلمات «زیر»، «کنار» و «دور» اشاره کنید. وقتی کودک‌تان عبور از این مسیر را به‌خوبی یاد گرفت، مسیر جدید دیگری برایش بسازید، می‌توانید از کودک خود بخواهید که خودش نیز یک مسیر جدید بسازد.

 همراه با کودک‌تان به موسیقی گوش دهید و بازی کنید. قرار بگذارید که با قطع کردن موسیقی برای لحظاتی کاملا بدون حرکت و بدون صدا در همان حالتی که قرار دارید، بمانید و بعد با شروع دوباره موسیقی حرکات مجدد شروع می‌شود. برای جالب‌تر شدن این بازی سعی کنید در حالت‌های عجیب و غیرعادی و خنده‌دار بی‌حرکت شوید.

 پیروی از دستورات و مقررات را با کودک‌تان تمرین کنید، به‌ این‌ ترتیب که به‌صورت یک بازی دو یا سه دستور مضحک و جالب یا غیرعادی را پشت سر هم بگویید تا کودک‌تان انجام دهد، مثلا به زانوهایش دست بزن، بعد دور اتاق بدو و یا یک کتاب را پیدا کن و روی سرت بگذار.

 همراه با کودک‌تان و با استفاده از میوه، میوه‌های خشک یا خوراکی‌های دیگر یک گردن‌بند درست کنید. برای این کار از خوراکی‌ها و میوه‌هایی مثل انجیر خشک، مویز و یک تکه نخ محکم استفاده کنید، خوراکی‌ها را داخل نخ کرده و سپس هر دو انتهای نخ را به‌هم گره بزنید تا به شکل یک گردن‌بند دربیایند.

 موقع درست کردن یا خوردن غذا با کودک‌تان بازی کمتر و بیشتر را انجام دهید، مثلا بپرسید کی بیشتر سیب‌زمینی دارد یا این‌که در لیوان‌هایی با سایزهای مساوی مقادیر متفاوت شیر، آب یا آب‌میوه بریزید و از او بخواهید لیوان‌های با مایع کمتر و بیشتر را نشان دهد.

 یک کاغذ بزرگ یا یک مقوا را پیدا کنید و از کودک‌تان بخواهید با مداد رنگی یا ماژیک یک نقاشی را روی کاغذ رسم کند. حالا بازی را شروع کنید، برای این کار ابتدا کودک را به‌ عنوان مربی در نظر بگیرید و شما هم تمام نقاشی‌های رسم شده توسط کودک را مانند او بکشید، مثلا دایره یا خط مستقیم .

 قبل‌ از زمان خواب همراه با کودک‌تان به یک مجله یا کتاب کودکان نگاه کنید. بعضی از تصاویر را اشاره کنید و از کودک‌تان بخواهید که آن‌ها را نام ببرد، مثلا کامیون کجا است؟ گاهی به‌ شوخی از او بخواهید که با آرنج یا پایش تصاویر مورد نظر را نشان دهد، بعد از او بخواهید یک چیز گرد یا یک چیزی کــه سریع حــرکت می‌کند را در تصاویر به شما نشان بدهد.

تعداد بازديد: 100 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز