Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 04:07

4
اردیبهشت
گام به گام باتکامل کودک

گام به گام باتکامل کودک

امروزه مشخص شده است برای تکامل حرکتی، ذهنی و ارتباطی کودک و همچنین افزایش یادگیری او انجام سرگرمی‌ها و بازی‌های مختلف بسیار کمک کننده است.

د‌کتر ریحانه برکتین -  متخصص نوزاد‌ان و کود‌کان

 

تحریریه زندگی آنلاین : امروزه مشخص شده است برای تکامل حرکتی، ذهنی و ارتباطی کودک و همچنین افزایش یادگیری او انجام سرگرمی‌ها و بازی‌های مختلف بسیار کمک کننده است. با انجام این فعالیت‌ها علاوه بر ایجاد لحظاتی لذت‌بخش برای والدین و کودک، تکامل کودک ارتقا می‌یابد.  این فعالیت‌ها و بازی‌ها بر اساس سن کودک متفاوت بوده  و در صورت تلاش فرزندتان باید مورد تحسین قرار گیرد.

 

سن دو ماهگی

 به آرامی جغجغه یا اسباب‌بازی دیگری که صدا دار است را تکان دهید، آن را به دست کودک بدهید، حتی اگر برای لحظه‌ای آن را بگیرد و تکان دهد.

 کودک را بر روی شکم یا بازوی خود نگه دارید و دست خود را روی سینه او قرار دهید؛ از دست دیگر خود برای ایمنی کودک و محافظت از سر و گردن استفاده کنید؛ به آرامی او را عقب و جلو تاب دهید و وقتی کمی بزرگ‌تر شد، در این حالت راه بروید تا مناظر بیشتری را در معرض چشم او قرار دهید.

 وقتی کودکتان صداهایی مثل حرف زدن از خود در می‌آورد با رعایت نوبت به گفتگو با او بپردازید، این کار را با صداهای ساده انجام بدهید که او هم بتواند تکرار کند.

 کتاب‌های ساده برای کودک تان بخوانید؛ حتی اگر داستان را متوجه نشود از گوش دادن به خواندن شما لذت می‌برد.

 روی کاغذ سفید با ماژیک مشکی تصاویری بکشید که به راحتی قابل تشخیص باشد. با طرح‌های ساده مثل خطوط مورب، دایره و مثلث شروع کنید، این تصاویر را در جایی با فاصله ۳۰ سانتی‌متری از چشم او قرار دهید؛ این تصاویر را جلوی تختخواب یا صندلی ماشین و... قرار دهید.

 بیشتربخوانید:

 نقش مهم اسباب بازی در شکل گیری شخصیت کودک

 

 عروسک پارچه‌ای یا جوراب کوچکی روی انگشت خود قرار دهید؛ در حالی که انگشت خود را به بالا و پایین تکان می‌دهید، نام کودک‌تان را صدا بزنید. توجه کنید که این حرکات را دنبال می‌کند یا نه ؟حالا انگشت خود را به صورت دایره‌ای حرکت دهید؛ و هر بار که کودک‌تان توانایی دنبال کردن حرکت شما را پیدا کرد، حرکت جدیدی را امتحان کنید.

 آینه نشکنی نزدیک کودک خود در جایی قرار دهید که او به راحتی بتواند خود را ببیند؛ شروع به ضربه زدن به شیشه و حرف زدن با او کنید، تا توجه او را جذب کنید، بالاخره کودک متوجه واکنش‌های خود خواهد شد و آینه برای او انگیزه تصویری به وجود خواهد آورد.

 برای کودک‌تان آواز بخوانید؛ حتی اگر این کار را به خوبی انجام نمی‌دهید، تکرار ترانه‌ها و لالایی‌ها کمک می‌کند تا کودک‌تان گوش بدهد و یاد بگیرد.

 هنگامی که کودک خود را به پشت خوابانده‌اید، دستمال کاغذی بردارید و بالای سرش تکان دهید؛ تا ببیند. همچنین می‌توانید دستمال‌ها را به پرواز درآورید، قسمت‌هایی از بدن کودک خود را غلغلک دهید. توجه کنید که کودک‌تان چگونه عکس‌العمل نشان می‌دهد اگر نق‌نق کرد، ادامه ندهید.

 بیشتربخوانید:

نکته های ناب برای تغذیه کمکی

مروری بر شیرخشک های مورد مصرف در کودکان

 

 

 اگر کودک‌تان گریه می‌کند، علتش را پیدا کنید. او با گریه‌اش می‌خواهد، چیزی را به شما بفهماند. وقتی شما پاسخگوی خواسته‌های او هستید یاد می‌گیرد که به شما اعتماد کند و بداند همیشه در کنارش هستید.

 برای کودک خود شعر‌هایی که از کودکی به یاد دارید، بخوانید. هنگامی که او را در آغوش گرفته‌اید، یا در تخت خوابیده، با او حرف بزنید و برای او شعر بخوانید و به آرامی دست‌ها و بدن خود را حرکت دهید.

  کودک خود را در آغوش بگیرید و صورتتان را به او نزدیک کنید؛ برای او شکل دربیاورید و بخندید، زبان دربیاورید، چند لحظه صبر کنید تا ببینید آیا او سعی می‌کند کارهای شما را تکرار کند.

 پشت سر کودک طوری بایستید که شما را ببیند؛ به آرامی نام او را صدا بزنید؛ نگاه کنید، چه می‌کند. آیا برای لحظه‌ای بی‌حرکت می‌ماند؟ سعی می‌کند سرش را به سمت صدای ما برگرداند و او را بلند کنید و بگویید من اینجا هستم.

 با کودک خود درباره چیزهایی که انجام می‌دهد، می‌بیند، می‌شنود و احساس می‌کند، صحبت کنید؛ مثلا بگویید من در حال عوض کردن پوشک تو هستم، تو خشک و تمیز خواهی شد، من عاشق تو هستم.

 اشیای جذابی در کنار تخت کودک‌تان قرار دهید، تا ببیند، آنها را دور از دسترس او قرار دهید، تصاویر ساده از مجلات بر روی دیوار بچسبانید.

 اشیای جدید و ایمنی جهت کشف کردن به کودک خود نشان دهید، اشیای ساده‌ای چون فنجان‌های پلاستیکی و قاشق‌های چوبی برای او تازگی دارند.

برگرفته از سایت وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی

بیشتربخوانید:

عوامل موثر بر تغذیه کودکان 6 تا 24 ماهه

 

 

برچسب ها: کودک، بازی، رشد کودک، آی کیو، بارداری، جنین، سیستم ایمنی بدن، تقویت هوش، رشد جنین، استعداد، هوش، د‌کتر ریحانه برکتین تعداد بازديد: 203 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز