Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 04:55

25
اسفند
قصه دندان کودک

قصه دندان کودک

فرآیند دندان در آوردن یا بیرون زدن دندان از لثه می‌تواند از دو ماهگی در نوزاد آغاز شود. برای اکثر نوزادان اولین دندان در سن شش ماهگی بیرون می‌آید. اگر در آوردن اولین دندان نوزاد تا هجده ماهگی به تعویق بیافتد کودک باید حتماً زیر نظر دندانپزشک قرار گیرد.

دکتر نایریکا سلامتی : متخصص دندانپزشکی کودکان و دارای بورد تخصصی از آمریکا

 

تحریریه زندگی آنلاین : فرآیند دندان در آوردن یا بیرون زدن دندان از لثه می‌تواند از دو ماهگی در نوزاد آغاز شود. برای اکثر نوزادان اولین دندان در سن شش ماهگی بیرون می‌آید. اگر در آوردن اولین دندان نوزاد تا هجده ماهگی به تعویق بیافتد کودک باید حتماً زیر نظر دندانپزشک قرار گیرد. به‌طور معمول اولین دندانی که بیرون میزند یکی از دندانهای جلویی وسط فک پایین است. گاهی فرآیند دندان در آوردن در کودک متوالی بوده و گاه چند دندان هم‌زمان بیرون می‌زنند. قابل توجه است که دندان‌های قرینه باید به‌طور معمول به فاصله زمانی نزدیک از هم بیرون بزنند. غالب کودکان 20 دندان شیری خود را تا سی ماهگی در می‌آورند.

 

بیشتربخوانید:

علائم دندان در آوردن نوزادان و راههای تسکین درد

 

 

علائم دندان در آوردن کودک

پرهیز از غذا خوردن به دلیل درد لثه، افزایش آب دهان، کم‌خوابی یا بی‌قراری به دلیل درد لثه، دست بردن بیش از حد به داخل دهان، درد در ناحیه گوش یا گونه در هنگام بیرون زدن دندان‌های آسیا، تحریک‌های پوستی در اطراف دهان به دلیل آب‌ریزش زیاد دهان

 

 علائم بی‌ارتباط به در آوردن دندان

 تب 38.3 درجه سلسیوس، بهانه‌گیری طولانی مدت، اسهال، سرفه و آبریزش بینی

 بیشتر بخوانید:

مشکلات رویش دندان شیری

 

 

 ترتیب رویش دندان‌های شیری

دندان‌های ثنایای پایین: دو دندان مرکزی پایین معمولاً اولین دندان‌هایی هستند که همزمان بین چهار تا هفت ماهگی درمی‌آیند.

دندان‌های ثنایان بالا: همین دو دندان در مرکز فک بالا بین هشت تا دوازده ماهگی در می‌آیند.

دندان‌های ثنایای جانبی بالا: دو دندان ثنایای جانبی در فک بالا در کنار ثنایای مرکزی قرار دارند و بین سه تا نه ماهگی در می‌آیند.

دندان‌های ثنایای جانبی پایین: این دندان‌ها در فک پایین بوده و بین ده تا شانزده ماهگی ظاهرمی شوند.

آسیای اول بالا: دندان آسیای اول دومین دندان از عقب دهان است و در سیزده تا نوزده‌ماهگی جوانه می‌زند. این دندان‌ها چون زودتر در می‌آیند و پهن‌تر هستند آسیای اول نام دارند.

آسیای اول پایین: این دندان‌ها بین چهارده تا هجده ماهگی جوانه می‌زنند.

دندان‌های نیش بالا: دندان نیش یا نوک تیز بین دندان‌های ثنایا و آسیا قراردارند و در فک بالا بین شانزده تا بیست و دو ماهگی درمی‌آیند.

دندان‌های نیش پایین: این دندان‌ها بین هفده تا بیست‌وسه ماهگی جوانه می‌زنند.

آسیاهای دوم: در سن بیست‌وپنج تا سی‌وسه ماهگی دندان‌های آسیای دوم بالا و پایین در می‌آیند و بیست دندان کودک شما تکمیل می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

مواردی که در هنگام آسیب به دندان کودک باید بدانید

 

 

 

راهکارهای تسکین درد در هنگام دندان در آوردن

توصیه‌ی اکثر پزشکان برای تسکین درد لثه در هنگام بیرون زدن دندان ماساژ و فشار ملایم لثه است. برای این کار می‌توان دستمال تمیزی را به کودک داد تا گاز بگیرد یا پس از شستن دستان با ملایمت لثه کودک را بمالید. اشیای سرد نیز می‌توانند به کاهش التهاب لثه کمک نمایند. توجه کنید اشیایی که ممکن است باعث خفگی کودک شوند در دهان او قرار ندهید و نگذارید دهان کودک برای مدت طولانی در تماس با اشیای خیلی سرد بماند. توصیه می‌شود برای تسکین درد لثه از طب سنتی و گیاهی استفاده نکنید زیرا که ترکیبات دقیق و عوارض درازمدت آنها ناشناخته هستند. از کاربرد داروهای موضعی برروی لثه جدا خوداری کنید چرا که برخی از این قبیل داروها حاوی بی‌حس کننده بنزوکائین هستند. سازمان غذا و داروی آمریکا هشدار داده است که بین مصرف بنزوکائین و مت هموگلوبینی ارتباط وجود دارد و می‌تواند پیامدهای بسیار جدی و مرگبار داشته باشد. همچنین هرگز برای بی‌حس کردن لثه‌ی کودک از الکل استفاده نکنید. در مصرف داروهای خوراکی برای کودک بسیار مراقب باشید. کودکان زیر شش ماه نباید ایبوبروفین مصرف کنند. به یاد داشته باشید هرگز به کودک داروهای حاوی آسپیرین ندهید.

 

بیشتر بخوانید:

روش های کنترل پلاک دندانی

 

 

 

برچسب ها: دندان، دندان شیری تعداد بازديد: 916 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز