Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 14:11

19
بهمن
فریب هورمون رشد را نخورید! (3)

فریب هورمون رشد را نخورید! (3)

از عادت دادن كودك به مصرف شیرینی، شکلات، بستنی، چیپس و پفک و سرگرم شدن آنها به تماشای کارتن و بازی کردن با وسایل الکترونیکی جداً ‌خودداری نمائید.

از شام دیرهنگام بپرهیزید چرا که مصرف خوراکی‌های پرچرب و سنگین و دیرهضم نه تنها به شب‌ بیداری منجر می‌گردد بلکه بعنوان یک عامل بازدارنده و کاهش دهنده ترشح هورمون رشد تلقی می‌شود.

کودکان و نوجوانان احتیاج مبرمی به 50 ریزمغذی در حد متعادل و متناسب با وضعیت جنس و سن و حالت فیزیولوژیکی خود دارند و نبایستی تنها به سیری ظاهری آنها توجه نمود بلکه با تنوع بخشیدن به جیره غذایی آنها از طریق بهره‌گیری از نان و غلات و فرآورده‌‌های غلات، سبزیجات متنوع و رنگارنگ چه به صورت خام و چه به صورت پخته و انواع میوه‌های فصل، شیر و لبنیات، گوشت‌های قرمز و سفید از منابع پرندگان و آبزیان یا جایگزین‌های گوشت‌ها (تخم‌مرغ، حبوبات، غلات، دانه‌ها و مغزها) دست‌یابی آنها را به کلیه ریزمغذی‌ها باید فراهم نمود چرا که کمبود هر یك از آنها سبب سوء تغذیه و کاهش مقاومت بدن و کندی و توقف رشد آنها می‌گردد.

کاهش زمان شب‌بیداری و حذف زودخوابی‌ها و اجرای منظم یک فعالیت سبک بدنی با انجام بازی‌های کودکانه در هوای آزاد از قبیل: توپ بازی، والیبال، بسكتبال، دوچرخه‌سواری، حرکات کششی و پرشی و... اثرات ملموسی در روند رشد و افزایش قد بچه‌ها دارد.

عوارض به کارگیری هورمون رشد بدون رایزنی با متخصصین آگاه و کارآمد و شناخته شده:

کودکانی‌که سوء تغذیه یا به صورت ارثی و خانوادگی مشکل کوتاهی قد داشتند در مقطع زمانی محدودی مقدار ناچیزی به قد آنها افزوده شده و حتی با وجود ادامه تزریق هورمون رشد برای چندین سال، افزایشی در قد آنها رخ نداده در حالیکه با رفع کمبودهای گسترده آنها از بعد ریزمغذی‌های کلیدی و تامین انرژی و پروتئین مورد نیاز بدن می‌توانستند بدون رنج و زحمت و صرف هزینه گزاف به قد و بالای بیشتری دست یابند مخصوصاً اگر با تامین کمبود ریز‌مغذی‌ها به انجام فعالیت‌های بدنی و ورزش‌های کششی و تنظیم خواب شبانه تشویق می‌شدند.

معمولا بعد از بلوغ کامل و بسته شدن صفحات رشد استخوانی، ادامه تزریق هورمون رشد بجای افزایش قد می‌تواند به پهن‌تر شدن استخوان‌های بدن از جمله بزرگ و پهن شدن دست‌ها و جلو آمدن چانه و پهن‌تر شدن استخوان پل بینی منجر گردد. هستند مراجعه کنندگانی که بعد از بلوغ کامل نیز کماکان به آنها هورمون رشد تزریق گردیده است.

تزریق هورمون رشد طولانی مدت در قبال افرادی که در بستگان نزدیک و شاخه‌های دودمان پدری و مادری آنها افرادی مبتلا به سرطان گردیده‌اند به هیچ وجه توصیه نمی‌گردد.

توصیه‌های کاربردی 

با مشاهده تفاوت رشد قدی بین فرزندتان با سایر کودکان مخصوصاً هم‌کلاسی‌های آنها سریعا و بدون عاقبت‌اندیشی اقدامات تهاجمی و هزینه‌های گزاف را بر بودجه خانواده تحمیل نفرمایید و جگرگوشه خود را به رنج و عذاب عوارض غیر قابل پیش‌بینی سوق ندهید.

در آغاز با تنوع دادن در خورد و خوراک و نظم و انضباطی در خواب شبانه و عدم حذف صبحانه و عادت دادن فرزندتان به صرف میان وعده‌های نیم‌روز و عصرانه از دانه‌ها، مغزها، میوه و سبزیجات از بروز گرسنگی‌های سلولی و کاهش ترشح هورمون رشد جلوگیری نمایید.

با انجام آزمایشات ادواری در پارامترهای مایعات بدن از کاستی‌های فرزندتان به موقع آگاهی پیدا کرده و با رفع آنها روند رشد طبیعی او را تضمین نمایید.

از عادت دادن كودك به مصرف شیرینی، شکلات، بستنی، چیپس و پفک و سرگرم شدن آنها به تماشای کارتن و بازی کردن با وسایل الکترونیکی جداً ‌خودداری نمائید.

از دادن غذاهای حاوی پروتئین و کربوهیدرات‌های مركب قبل از فعالیت‌های بدنی و پس از آن به افزایش ترشح هورمون رشد منجر می‌گردد، استفاده نمائید چون هورمون رشد 2ساعت بعد از خواب عمیق ترشح می‌شود، شام پرچرب و سنگین به كودك داده نشود.

 

برای خواندن بخش دوم -  فریب هورمون رشد را نخورید! - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: رشد و تکامل کودک، هورمون رشد، تزریق هورمون رشد، جلوگیری از رشد کودک، رشد تعداد بازديد: 779 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز